ajonasson skrev:
Vill klargöra endel saker i denna tråden angående kylarsystem.
Slutet kylarsystemEtt slutet kylarsystem som i en bil håller högre tryck än atmosfärstryck. Detta gör att kylarvattnet ej längre har en kokpunkt vid 100grader utan bra mycket högre. Destå varmare bilen blir destå högre tryck, Destå högre tryck destå högre kokpunkt. Detta till övertrycks ventilen utlöser för att ej kylarsystemet skall förvandlas till en bomb. MAN SKALL ALDRIG ÖPPNA ETT VARMT SLUTET KYLARSYSTEM, DETTA DÅ DET ÄR FÖRENAT MED LIVSFARA!.
*För att ett slutet kylarsystem skall fungera måste det vara helt tätt!
ArbetstemperaturEn motor har en arbetstemperatur pga metallexpansion & smörjoljans smörj & flödes egenskaper. Arbetstemperaturen är ej en fixerad temperatur utan i ett intervall. Detta betyder att motorn alltid ändrar temperatur på ca 10-25C beroende på rådande förhållanden. Intervallet sätts av motortillverkaren efter tester förenat med oljan då använd.
*Du bör kolla upp din motors motors arbetstemperatur intervall.
MotorkylningDå bilen rör på sig kommer det alltid in fartvind och passerar kylaren. Detta kyler ner kylaren och ny kallt vatten kan då pumpas in i motorn för att hålla denna kall. Termostaten sköter så att bilen håller sig i sitt temperatur intervall då den kan stänga och öppna. Ifall du kör hårt & snabbt så kommer det då passera mycket mer fartvind och därav kyla mer till den ökade motoreffekten som generarar mer värme. Det farligaste scenariot är ifall du kör hårt medans bilen står still, så som långa burnouts alternativ köra långsamt i kö / stå på tomgång.
KylfläktKylfläkt är ett falskt namn, det är egentligen en Nödfläkt. Nödfläkten har en funktion av att kyla. Dock skall endast kylfläkten gå igång när motor håller på att passera arbetstemperatur intervallet (kylfläkten startar dock alltid tillsammans med AC'n dock är det en helt annan historia). En bil utan kylfläkt fungerar jättebra att köra runt med sålänge du inte hamnar i någon kö eller kör bilen på tomgång förlänge.
Temperatur jämförelse med din och min:I min egna Pontiac så har jag två Nödfläktar för motorkylning, Min första startar vid 107C grader, min andra kylfläkt startar vid 112C. Min överhettningsvarning är vid ~120-125C.