3006
Sök

Volvo S40, t4 kokar vid tomgång

Plåtslagarn
194 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
#41
Felplacerad skrev:
virrebooi skrev:
Felplacerad skrev:

Det var en lååång mening!
Mitt råd till dig är att sluta titta på temperaturmätaren cool

a får nog sluta göra det men man blir så jävla panik ifall det inte står bra till tongue

Det är säkert ingen fara. Min låg runt 110 grader ofta, och den plågade jag skiten ur i ca 6 månader smile

okej tongue fint att skit många säger att deras ligger på 110 och manb plågar sönder dom xd men a det ska nog fixa sig tror jag tongue


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
30 juni 2011
#42
virrebooi skrev:
körde bilen hem idag från tjejen den låg i 86-87 grader landsväg och kom upp i 91-92 grader när jag stod still men sen sjönk den i temp och den läcker inge vatten längre så börjar fundera om det var luftbubbla i systemet som var riktigt svår och få bort men sen när jag stängde av acn så slutade den lilla fläkten och gå och då kom jag upp i 97 grader så slog på acn igen och då hoppade fläkten igång och kylde bilen och den stora kom lite efter men ska den stora bara ha 1 läge ?

På många bilar som har två fläktar som min Vette går den främra alltid när AC:n är på därefter startar den bakra när tempen kommit upp till 107 gr och går tills tempen sjunkit ner till 97 gr. Ikväll var jag inne i stan och busade lite och tempen låh hela tiden mellan 105 gr och 107 gr och det är tydligen helt normalt. Det kan vara så med din Volvo oxå.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Plåtslagarn
194 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
#43
Vettemannen skrev:
virrebooi skrev:
körde bilen hem idag från tjejen den låg i 86-87 grader landsväg och kom upp i 91-92 grader när jag stod still men sen sjönk den i temp och den läcker inge vatten längre så börjar fundera om det var luftbubbla i systemet som var riktigt svår och få bort men sen när jag stängde av acn så slutade den lilla fläkten och gå och då kom jag upp i 97 grader så slog på acn igen och då hoppade fläkten igång och kylde bilen och den stora kom lite efter men ska den stora bara ha 1 läge ?

På många bilar som har två fläktar som min Vette går den främra alltid när AC:n är på därefter startar den bakra när tempen kommit upp till 107 gr och går tills tempen sjunkit ner till 97 gr. Ikväll var jag inne i stan och busade lite och tempen låh hela tiden mellan 105 gr och 107 gr och det är tydligen helt normalt. Det kan vara så med din Volvo oxå.

/Benny

okej a jag får väll skita i graderna och bara köra han läcker inge mer iallafall och det är skönt smile


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
30 juni 2011
#44
virrebooi skrev:
Vettemannen skrev:
virrebooi skrev:
körde bilen hem idag från tjejen den låg i 86-87 grader landsväg och kom upp i 91-92 grader när jag stod still men sen sjönk den i temp och den läcker inge vatten längre så börjar fundera om det var luftbubbla i systemet som var riktigt svår och få bort men sen när jag stängde av acn så slutade den lilla fläkten och gå och då kom jag upp i 97 grader så slog på acn igen och då hoppade fläkten igång och kylde bilen och den stora kom lite efter men ska den stora bara ha 1 läge ?

På många bilar som har två fläktar som min Vette går den främra alltid när AC:n är på därefter startar den bakra när tempen kommit upp till 107 gr och går tills tempen sjunkit ner till 97 gr. Ikväll var jag inne i stan och busade lite och tempen låh hela tiden mellan 105 gr och 107 gr och det är tydligen helt normalt. Det kan vara så med din Volvo oxå.

/Benny

okej a jag får väll skita i graderna och bara köra han läcker inge mer iallafall och det är skönt smile

Visst är det skönt att det inte läcker!! smile


/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Plåtslagarn
194 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
#45
Vettemannen skrev:
virrebooi skrev:
Vettemannen skrev:

På många bilar som har två fläktar som min Vette går den främra alltid när AC:n är på därefter startar den bakra när tempen kommit upp till 107 gr och går tills tempen sjunkit ner till 97 gr. Ikväll var jag inne i stan och busade lite och tempen låh hela tiden mellan 105 gr och 107 gr och det är tydligen helt normalt. Det kan vara så med din Volvo oxå.

/Benny

okej a jag får väll skita i graderna och bara köra han läcker inge mer iallafall och det är skönt smile

Visst är det skönt att det inte läcker!! smile


/Benny

a fy fan vilken känsla kollade under bilen och det är vatten men det är bara kondensen från ACn som läcker det var det enda som kom ut men inget annat läckte smile men AC kylaren var lite sönder men det får man fixa senare den funkar iallafall smile


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
30 juni 2011
#46
virrebooi skrev:
Vettemannen skrev:
virrebooi skrev:

okej a jag får väll skita i graderna och bara köra han läcker inge mer iallafall och det är skönt smile

Visst är det skönt att det inte läcker!! smile


/Benny

a fy fan vilken känsla kollade under bilen och det är vatten men det är bara kondensen från ACn som läcker det var det enda som kom ut men inget annat läckte smile men AC kylaren var lite sönder men det får man fixa senare den funkar iallafall smile

Lite vinterjobb kanske? smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Plåtslagarn
194 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
#47
Vettemannen skrev:
virrebooi skrev:
Vettemannen skrev:

Visst är det skönt att det inte läcker!! smile


/Benny

a fy fan vilken känsla kollade under bilen och det är vatten men det är bara kondensen från ACn som läcker det var det enda som kom ut men inget annat läckte smile men AC kylaren var lite sönder men det får man fixa senare den funkar iallafall smile

Lite vinterjobb kanske? smile

/Benny

ja vinterjobb blir det ska laga hela karossen och lacka om den eftersom red är rost och klarlacksläpp tongue men sen ska man väll göra en del grejer smile


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
30 juni 2011
#48
virrebooi skrev:
Vettemannen skrev:
virrebooi skrev:

a fy fan vilken känsla kollade under bilen och det är vatten men det är bara kondensen från ACn som läcker det var det enda som kom ut men inget annat läckte smile men AC kylaren var lite sönder men det får man fixa senare den funkar iallafall smile

Lite vinterjobb kanske? smile

/Benny

ja vinterjobb blir det ska laga hela karossen och lacka om den eftersom red är rost och klarlacksläpp tongue men sen ska man väll göra en del grejer smile

smilesmile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Plåtslagarn
194 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
#49
Vettemannen skrev:
virrebooi skrev:
Vettemannen skrev:

Lite vinterjobb kanske? smile

/Benny

ja vinterjobb blir det ska laga hela karossen och lacka om den eftersom red är rost och klarlacksläpp tongue men sen ska man väll göra en del grejer smile

smilesmile

/Benny

får starta ett forum om projektet i vinter så ni kan följa det smile


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
30 juni 2011
#50
virrebooi skrev:
Vettemannen skrev:
virrebooi skrev:

ja vinterjobb blir det ska laga hela karossen och lacka om den eftersom red är rost och klarlacksläpp tongue men sen ska man väll göra en del grejer smile

smilesmile

/Benny

får starta ett forum om projektet i vinter så ni kan följa det smile

Gör gärna det. Renoveringsforum brukar vara kul att följa.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

89 Inlägg
8 juli 2011
#51
har s40 t4:an själv och det är normalt att bilen går upp i sådana grader. Min ligger typ alltid runt 95-103C(när den är varm naturligtvis).

Fläkten går i hög varv när bilen är runt 102C och slutar när den har nåt 95C. Sen går det om och om igen smile

Vid snabba farter går tempen ner då vinden kyler.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
8 juli 2011
#52
ahmadgbg skrev:
har s40 t4:an själv och det är normalt att bilen går upp i sådana grader. Min ligger typ alltid runt 95-103C(när den är varm naturligtvis).

Fläkten går i hög varv när bilen är runt 102C och slutar när den har nåt 95C. Sen går det om och om igen smile

Vid snabba farter går tempen ner då vinden kyler.

Det där är nog rätt bara det att graderna kan skilja lite men dom temperaturerna du pratar om ska inte vara farliga.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Plåtslagarn
194 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
#53
ahmadgbg skrev:
har s40 t4:an själv och det är normalt att bilen går upp i sådana grader. Min ligger typ alltid runt 95-103C(när den är varm naturligtvis).

Fläkten går i hög varv när bilen är runt 102C och slutar när den har nåt 95C. Sen går det om och om igen smile

Vid snabba farter går tempen ner då vinden kyler.

okej a får väll skita i tempgivaren så at säga tongue


583 Inlägg
10 juli 2011
#54
Vill klargöra endel saker i denna tråden angående kylarsystem.

Slutet kylarsystem
Ett slutet kylarsystem som i en bil håller högre tryck än atmosfärstryck. Detta gör att kylarvattnet ej längre har en kokpunkt vid 100grader utan bra mycket högre. Destå varmare bilen blir destå högre tryck, Destå högre tryck destå högre kokpunkt. Detta till övertrycks ventilen utlöser för att ej kylarsystemet skall förvandlas till en bomb. MAN SKALL ALDRIG ÖPPNA ETT VARMT SLUTET KYLARSYSTEM, DETTA DÅ DET ÄR FÖRENAT MED LIVSFARA!.

*För att ett slutet kylarsystem skall fungera måste det vara helt tätt!

Arbetstemperatur
En motor har en arbetstemperatur pga metallexpansion & smörjoljans smörj & flödes egenskaper. Arbetstemperaturen är ej en fixerad temperatur utan i ett intervall. Detta betyder att motorn alltid ändrar temperatur på ca 10-25C beroende på rådande förhållanden. Intervallet sätts av motortillverkaren efter tester förenat med oljan då använd.

*Du bör kolla upp din motors motors arbetstemperatur intervall.

Motorkylning
Då bilen rör på sig kommer det alltid in fartvind och passerar kylaren. Detta kyler ner kylaren och ny kallt vatten kan då pumpas in i motorn för att hålla denna kall. Termostaten sköter så att bilen håller sig i sitt temperatur intervall då den kan stänga och öppna. Ifall du kör hårt & snabbt så kommer det då passera mycket mer fartvind och därav kyla mer till den ökade motoreffekten som generarar mer värme. Det farligaste scenariot är ifall du kör hårt medans bilen står still, så som långa burnouts alternativ köra långsamt i kö / stå på tomgång.

Kylfläkt
Kylfläkt är ett falskt namn, det är egentligen en Nödfläkt. Nödfläkten har en funktion av att kyla. Dock skall endast kylfläkten gå igång när motor håller på att passera arbetstemperatur intervallet (kylfläkten startar dock alltid tillsammans med AC'n dock är det en helt annan historia). En bil utan kylfläkt fungerar jättebra att köra runt med sålänge du inte hamnar i någon kö eller kör bilen på tomgång förlänge.

Temperatur jämförelse med din och min:
I min egna Pontiac så har jag två Nödfläktar för motorkylning, Min första startar vid 107C grader, min andra kylfläkt startar vid 112C. Min överhettningsvarning är vid ~120-125C.

Even with cruise control.. you still have to steer.

Plåtslagarn
194 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
#55
ajonasson skrev:
Vill klargöra endel saker i denna tråden angående kylarsystem.

Slutet kylarsystem
Ett slutet kylarsystem som i en bil håller högre tryck än atmosfärstryck. Detta gör att kylarvattnet ej längre har en kokpunkt vid 100grader utan bra mycket högre. Destå varmare bilen blir destå högre tryck, Destå högre tryck destå högre kokpunkt. Detta till övertrycks ventilen utlöser för att ej kylarsystemet skall förvandlas till en bomb. MAN SKALL ALDRIG ÖPPNA ETT VARMT SLUTET KYLARSYSTEM, DETTA DÅ DET ÄR FÖRENAT MED LIVSFARA!.

*För att ett slutet kylarsystem skall fungera måste det vara helt tätt!

Arbetstemperatur
En motor har en arbetstemperatur pga metallexpansion & smörjoljans smörj & flödes egenskaper. Arbetstemperaturen är ej en fixerad temperatur utan i ett intervall. Detta betyder att motorn alltid ändrar temperatur på ca 10-25C beroende på rådande förhållanden. Intervallet sätts av motortillverkaren efter tester förenat med oljan då använd.

*Du bör kolla upp din motors motors arbetstemperatur intervall.

Motorkylning
Då bilen rör på sig kommer det alltid in fartvind och passerar kylaren. Detta kyler ner kylaren och ny kallt vatten kan då pumpas in i motorn för att hålla denna kall. Termostaten sköter så att bilen håller sig i sitt temperatur intervall då den kan stänga och öppna. Ifall du kör hårt & snabbt så kommer det då passera mycket mer fartvind och därav kyla mer till den ökade motoreffekten som generarar mer värme. Det farligaste scenariot är ifall du kör hårt medans bilen står still, så som långa burnouts alternativ köra långsamt i kö / stå på tomgång.

Kylfläkt
Kylfläkt är ett falskt namn, det är egentligen en Nödfläkt. Nödfläkten har en funktion av att kyla. Dock skall endast kylfläkten gå igång när motor håller på att passera arbetstemperatur intervallet (kylfläkten startar dock alltid tillsammans med AC'n dock är det en helt annan historia). En bil utan kylfläkt fungerar jättebra att köra runt med sålänge du inte hamnar i någon kö eller kör bilen på tomgång förlänge.

Temperatur jämförelse med din och min:
I min egna Pontiac så har jag två Nödfläktar för motorkylning, Min första startar vid 107C grader, min andra kylfläkt startar vid 112C. Min överhettningsvarning är vid ~120-125C.

okej tack det var väldigt viktig information men jag ska till rejmes och kolla upp min bil all´viktig info om den när fläkten skall starta och arbetstemp och sånt men jag får höra av mig när jag gjort det



Sök