3941
Sök

Volvo S40, t4 kokar vid tomgång

Plåtslagarn
194 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
#1
hejsan!

jag har en s40 t4 som kyler väldigt bra när man åker vanligt då ligger den på ca 82 grader.

men när jag står stilla eller åker stadstrafik så går den upp i temp så jag undrar vad kan vara fel för testade trycka på slangarna idag dom var ganska hårda men den kommer inte ut något vatten ur den lilla slangen

så funderar på om det både är vattenpumpen och termostaten som är fel eller kan det vara något annat?

bilen går sådär han är väldigt lättstartat kall men lite svårare varm men det är väll inte topplocket som gett upp då?

hoppas man får många tips som man kan testa för måste få igång bilen så den går bra igen mvh victor


4 767 Inlägg
15 maj 2011
#2
Startar el-fläkten som den ska?

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Hobby Fotograf
650 Inlägg
15 maj 2011
#3
Erick skrev:
Startar el-fläkten som den ska?

Skulle nog säga som Erick, kolla att el-fläkten startar som den ska först..


Plåtslagarn
194 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
#4
ProXem skrev:
Erick skrev:
Startar el-fläkten som den ska?

Skulle nog säga som Erick, kolla att el-fläkten startar som den ska först..

el-fläkten startar och går som den ska men nu har motorn börjat gått oroligt på tomgång och hackar och massa skit så undrar va fan det kan vara för motorn går upp i varm hur jag än kör hmm


4 767 Inlägg
15 maj 2011
#5
Du har inte luft i systemet då?

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Plåtslagarn
194 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
#6
Erick skrev:
Du har inte luft i systemet då?

nej tror inte det hmm


Hobby Fotograf
650 Inlägg
15 maj 2011
#7
Skulle ju kanske kunna vara vattenpumpen men dom brukar vara ganska skottsäkra i din bil, men som sagt allt kan ju gå sönder!


Plåtslagarn
194 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
#8
ProXem skrev:
Skulle ju kanske kunna vara vattenpumpen men dom brukar vara ganska skottsäkra i din bil, men som sagt allt kan ju gå sönder!

a men börjar undra också varför han blöddrar vid tomgång hmm men får väll lämna in den så en riktig verkstad får fixa bilen sad fan va sur man blir för köpte den i helgen och då gick den perfekt men nu så går den skit hmm


Plåtslagarn
194 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
#9
har lämnat in den på verkstad dom sa att den visade att den var varmare en den egentligen var så jag skylle byta tempgivare så gjorde det och termostat men bilen går fortfarande varm kan det vara vattenpumpen ?


451 Inlägg
1 juni 2011
#10
Termokontakten?

Plåtslagarn
194 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
#11
JUSTer skrev:
Termokontakten?

det var ingen oxidering på kontakten eller något och tog kontaktspray så måste nog vara något annat


Plåtslagarn
194 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
#12
har bytt tempgivaren termostaten och vattenpumpen och kollat avgaser i kylarvattnet men det fanns inget heller men min motor ligger vid 95 grader och vågade inte ha den igång längre men vad brukar en t4 ligga på ?

är det farligt ifall dom ligger såhär högt och finns den någon jävla förklaring då jag blir tokig på bilen att han går varm fast jag bytt allting...


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
26 juni 2011
#13
virrebooi skrev:
har bytt tempgivaren termostaten och vattenpumpen och kollat avgaser i kylarvattnet men det fanns inget heller men min motor ligger vid 95 grader och vågade inte ha den igång längre men vad brukar en t4 ligga på ?

är det farligt ifall dom ligger såhär högt och finns den någon jävla förklaring då jag blir tokig på bilen att han går varm fast jag bytt allting...

Har du kollat hur varm den kan gå utan att bli skadad. Kanske 95 grader inte alls är för mycket.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

341 Inlägg
26 juni 2011
#14
kylarvätskan kan bli över 100grader utan att koka, är ju tryck i systemet så kokpunkten blir högre än 100 grader, min gamla s40 kom upp i 110 grader en gång utan att koka, hade kört hårt väldigt långt och sen satt i kö och det var ca 30 grader ute smile, bara slå på full värme i bilen så sjunker tempen ganska fort, dock inte så skönt att sitta i den då tongue
Antar att du har stora färddatorn eftersom du skriver i grader, lampan brevid den ska lysa rött när det blir för varmt.
Senast redigerat av robbinT (26 juni 2011)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
26 juni 2011
#15
Min Vette kan ligga på 107 grader när man ligger och lallar i stan. Åker jag sedan ut på landsvägen så sjunker det ner till 90-91, ibland ligger den på 95 på landsväg. Vetten har oxå trycksystem som så många andra bilar. Jag har oxå färddator med lampa som ska tändas vid för hög temp.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Plåtslagarn
194 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
#16
Vettemannen skrev:
Min Vette kan ligga på 107 grader när man ligger och lallar i stan. Åker jag sedan ut på landsvägen så sjunker det ner till 90-91, ibland ligger den på 95 på landsväg. Vetten har oxå trycksystem som så många andra bilar. Jag har oxå färddator med lampa som ska tändas vid för hög temp.

/Benny

okej jag har digital mätare så jag vet inte om det finns någon lampa som lyser om den blir för varm men jag testade att öppna exkansionskärlet och den började koka då men han kokade inte innan jag öppnade kärlet så vad tror ni ?


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
26 juni 2011
#17
virrebooi skrev:
Vettemannen skrev:
Min Vette kan ligga på 107 grader när man ligger och lallar i stan. Åker jag sedan ut på landsvägen så sjunker det ner till 90-91, ibland ligger den på 95 på landsväg. Vetten har oxå trycksystem som så många andra bilar. Jag har oxå färddator med lampa som ska tändas vid för hög temp.

/Benny

okej jag har digital mätare så jag vet inte om det finns någon lampa som lyser om den blir för varm men jag testade att öppna exkansionskärlet och den började koka då men han kokade inte innan jag öppnade kärlet så vad tror ni ?

Jag har oxå digital mätare. Jag vet faktiskt inte hur det är med Volvo. Jag var väldigt orolig i början när jag jämnförde med en "vanlig bil" som inte ska gå så varmt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

341 Inlägg
27 juni 2011
#18
om du öppnar locket försvinner trycket och då kokar det, som sagt, bör nog inte vara några större konstigheter om den ligger runt 110, min var likadan

Plåtslagarn
194 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
#19
Felplacerad skrev:
Hade en T4 -98 som även den stack upp i 110 grader vid stadskörning.. Säkert något som vart fel, men inget jag la någon energi på. Gick fint i ett halvår, sen såldes den. Den stack ner till 82 grader så fort man gasade på lite.

a har exakt samma problem den sticker upp i temp stadskörning sen landsväg ligger den på 82 grader ungefär hmm


Plåtslagarn
194 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
#20
robbinT skrev:
om du öppnar locket försvinner trycket och då kokar det, som sagt, bör nog inte vara några större konstigheter om den ligger runt 110, min var likadan

okej men tror du att det går och köra med den som den är för annars måste jag nog byta kylare och massa skit hmm



Sök