2942
Sök

Cheva van -89 Hur funkar växellådan egentligen?

3 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
#1
Har precis köpt en Chevrolet van -89 för att kunna åka på turné med mitt band. Hur fungerar det med växellådan egentligen? Det är automat, men det finns tre lägen; D, 1 och 2. Jag startar på D men sen vet jag inte när, eller om, jag ska växla till 1 resp 2.

Jag hajar om detta är en lite simpel fråga men eftersom jag inte förstår hur jag ska göra måste jag ändå ställa frågan.

193 Inlägg
9 juli 2011
#2
d= drive smile du behäver inte växla automatlådan sköter de, men man kan varva hur mkt man vill på 1 eller 2


440 Inlägg
9 juli 2011
#3
Kör alltid i D-läge vid normal körning!

1 samt 2 finns där om du behöver ta dig upp för en brant backe/kulle osv.. osv..

D=Växlar igenom alla växlar automatiskt
1=Kör endast på första växeln utan att växla vidare
2=Växlar max till andra växeln

Rör aldrig växelspaken under körning!

Med vänlig hälsning.
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

Forummoderator
18 127 Inlägg
9 juli 2011
#4
...och som hänger ihop med vad ovan talare sa:

Bilen ska alltid stå helt still när du skiftar mellan P-R-D växlarna.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
#5
Tack! Då kör jag med D hela tiden och låter bli 1an och 2an. De funktioner som beskrevs av @chryslerstratus: strålande bra info!

Jag har en fundering till:
Har 1an och 2an något annat namn om jag
Jag läste något om ett läge som kallas overdrive som markeras med ett inringat D.
Är det 1an eller 2an på min bil eller saknas det?
Vad gör en overdrive?

2 266 Inlägg
9 juli 2011
#6
overdriven ska användas när du kommer upp i hastighet för att få ner varvet på motorn

svetsdiff !!!

3 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
#7
Tack! Då lär det ju inte handla om 1an eller 2an i mitt fall (som kanske har ett bättre namn än just 1an och 2an) Jag hittar inget som säger overdrive, jag har hört det ska vara ett inringat D. Det kanske inte finns på den modellen jag köpt.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
11 juli 2011
#8
Den lådan sitter på lite "nyare" så din -89 bör ha OD.  Lättaste sättet att ta reda på vad du har för låda är att titta in & räkna bultarna på lådans oljetråg, 13 bult = 3-stegad låda. 16 bult = 4-stegad låda.
Senast redigerat av RD_87 (11 juli 2011)

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
11 juli 2011
#9
RD_87 skrev:
Den lådan sitter på lite "nyare" så din -89 bör ha OD.  Lättaste sättet att ta reda på vad du har för låda är att titta in & räkna bultarna på lådans oljetråg, 13 bult = 3-stegad låda. 16 bult = 4-stegad låda.

Eller om det står PRND21 på rattstången så är den 3 stegad om det står PRN(D)D21 så är den 4 stegad och den 4de vägeln är en överväxel.  Men tanke på att det är en -89:a så  borde det sitta en 4L60 låda i den, altså en 4stegad.   

du ska använda (D) i princip helatiden men du bör använda D om du kör där det är backigt och lådan växlar upp och ner mellan 3an och 4an då sliter det mindre på lådan. 2 an och 1 an använder man nästan aldrig förutom 1 an när man svarvar däck tongue
Senast redigerat av theBIGburner (11 juli 2011)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
11 juli 2011
#10
theBIGburner skrev:
RD_87 skrev:
Den lådan sitter på lite "nyare" så din -89 bör ha OD.  Lättaste sättet att ta reda på vad du har för låda är att titta in & räkna bultarna på lådans oljetråg, 13 bult = 3-stegad låda. 16 bult = 4-stegad låda.

Eller om det står PRND21 på rattstången så är den 3 stegad om det står PRN(D)D21 så är den 4 stegad och den 4de vägeln är en överväxel.  Men tanke på att det är en -89:a så  borde det sitta en 4L60 låda i den, altså en 4stegad.   

du ska använda (D) i princip helatiden men du bör använda D om du kör där det är backigt och lådan växlar upp och ner mellan 3an och 4an då sliter det mindre på lådan. 2 an och 1 an använder man nästan aldrig förutom 1 an när man svarvar däck tongue

Japp och det är extra viktigt när man svarvar däck på bilar med mycket pulver i, det blir inte så bra om lådan växlar upp mitt i en burnout. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

29 Inlägg
12 juli 2011
#11
Enligt vad ja hört från diverse jänkar folk ska du absolut inte använda (D) annat än vid körning på motorväg.
Vanliga D skall användas till du passerat cirka 60-70 km/h sen kan du lägga i (D)
Anledningen till detta är tydligen att det tar knäcken på lådorna om du kör på (D) eftersom bilen gärna lägger i overdriven i låga farter och lådan får arbeta onödigt mycket.
Åter igen, detta är vad ja fick höra när ja ägde min cheva van -89.
Men då min cheva mer än gärna la i overdriven ibland under 50km/h så känns detta som sanning.

"Gottfrid" Volvo 240 GLT -89 (Långtidsprojekt som äntligen kommit halvvägs)
"Stortysken" BMW 540iM/6 nr 484/797
"Lilltysken" VW 1300 -68
"Bruno" Volvo 66 Kombi (Remjohan) -77

9 Inlägg
13 juli 2011
#12
1-2 är ju även för branta nerförsbackar så man inte eldar bromsarna. (D) är att man låser lockupen och används i farter över 70 som sagts tidigare.


GM B-Body Nörd
370 Inlägg
13 juli 2011
#13
Blozzard skrev:
1-2 är ju även för branta nerförsbackar så man inte eldar bromsarna. (D) är att man låser lockupen och används i farter över 70 som sagts tidigare.

Lockupen läggs även i när man kör på D i hastigheterr över 74km

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08


Sök