2277
Sök

Saab 900 2,0t -96 startspärren åt helvete! Larmet tjuter och inget hjälper..

6 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
Köpte en saab 900 2,0t -96 häromdan. Allt var frid och fröjd.
Dock åkte vi upp till en kompis idag x antal mil från hemmet.
Åkte iväg för att handla - låser bilen med nyckeln i dörren.
Kommer ut och ska slänga grejerna i bilen.
Låser upp - larmet går!
Uppenbarligen slog startspärren in...

Vid köpet fick vi ju aldrig nån dosa med för att kunna "låsa" upp bilen vid såna här händelser. Detta har jag blivit tvungen att läsa mig till.
Visste inte ens om att det skulle vara en dosa med.

Så det jag nu behöver akut hjälp med är att få veta om det går att få igång bilen utan den här dosan?
Vi är ju strandsatta ute i skogen här nu och vi kommer ingen vart.

Hela bilen är död...

Så SNÄLLA ni som skriver i forumet - om ni kan hjälp oss! Vi kommer vara otroligt tacksamma för den som kan ge oss några bra tips!

Glömde att lägga till att bilen har stått ett bra tag innan vi köpte den så batteriet hade laddats ur. Nu när det vart en långresa så har antagligen batteriet laddat upp sig och nånting har gått snett i mekaniken ang imobilizern. Kan ha sjukt fel - så snälla tips någon!?!?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
10 juli 2011
kan va så att de är ett nyckel larm när du låser så är den larmad sen kan nån givare va lite kassare och inte avaktiverar larmet när den låses upp igen men går larmet då brukar man oftast kunna lösa de låsa bilen låsa upp bilen i med nyckel i tändinglåset och vrid igång bilen.

förutsatt de är ett nyckel larm utan dosa

äre med dosa är de rätt kört

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
10 juli 2011
Kan ju vara så att säljaren har blåst dig. Tappat bort dosan och sen sålt bilen för att det kostar för mycket att fixa en ny....

Om jag inte är helt ute och cyklar så aktiveras nämligen inte larmet eller vissa delar av det när spänningen i batteriet är för låg, dvs att larm/startspärr var inte aktiverat när du köpte bilen men efter långfärden hade bilen laddat upp batteriet och larmet funkade som vanligt igen...

Har aldrig hört talas om att saab 900 har larmaktivering på vanliga låsen utan bara den där fula dosan man har i nyckelringen.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

6 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
Jag tackar och bockar för svaren!

Ska testa en sista pryl nu så här på morronkvisten - grannarna  skogen lär ju bli glada när larmet ljuder i 30 sek =P

6 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
Nja vart inte blåst på det sättet iaf... Han kom och lämnade dosorna igår. Men det spelar ingen roll att vi försöker stänga av larmet med fjärrarna. Antagligen är det osynkat nu då dessa ej använts på ett bra tag.

Försökte ju med det gamla knepet tryck 5 gånger på knappen för att få dosorna att synka - funkade icke.
Snart så säljer vi biljäveln - LARMET FUNKAR JU JÄVLIGT BRA wink hahaha

1 327 Inlägg
14 juli 2011
Vad händer om du tar lös batteriet och låter den vara utan ström ett tag?

42 Inlägg
14 juli 2011
provat och byta batteri i dosan?

6 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
Aero T16 skrev:
Vad händer om du tar lös batteriet och låter den vara utan ström ett tag?

Samma sak, så fort den får ström så tjuter larmet...
Har börjat fundera på om det är något fel på centrallåset.
Sambon låste ju upp på passagerarsidan och det var då kaoset bröt ut...
Har förstått att det verkar vara ett ganska vanligt fel på saab

Sök