4155
Sök

Personlig tråd för hjälp med uppgradering av billjud hos en nybörjare!

30 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
God kväll.
Det är så att jag söker lite hjälp med uppgradering av billjud, men söker mer personlig hjälp som passar in på mina frågor och önskningar och startar därför en egen tråd, here goes:

Har en Volvo 940 -91 som jag tänkte uppgradera ljudet i, sedan förra ägaren sitter det ett slutsteg och två högtalare i hatthyllan, dock hör man motorljud osv, sprakar i högtalarna mm, antagligen pga för slö strömförsörjning? Och det finns ingen baslåda i, originalhögtalarna är lite tråkiga dessutom, låter faktiskt helt okej och jag kan skruva upp ljudet ganska duktigt, problemet är att jag har för klena högtalare som sagt och ingen ordentlig basåtergivning, detta gör att i grövre basljud t ex hårdare metal, olika typer av "dunka dunka" osv blir lite jobbigt att lyssna på, basen är, ptja, stel?

Lite hård och kantig liksom, blir inte dendär avrundade mjuka basen, utan man hör och känner av att det nästan är som en hammare i högtalare snarare en en trumpinne. Sååå! Jag tänkte köpa nya högtalare till dörrarna, en baslåda och möjligen nytt slutsteg, vet inte om det är nödvändigt att sätta in "bashögtalare" (såg på mds hemsida att det fanns som kategori) har absolut inget behöv av rutskaller, utan vill bara kunna lyssna så att det låter riktigt fint och balanserat, som  t ex när jag sitter vid datorn med Z-5500 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=93639

Vill höra fina basljud osv på låg volym och sådant liksom!

Så jag undrar, vad skulle passa mig bra att köpa? Tänkte mig en budget på högst 2000:-
Viktigast är dörrar och baslåda skulle jag tro, men kanske klarar mig utan baslåda? har ju fint ljud nu, men för klena högtalare.

Undrar också om detta skulle vara svårt att koppla in? Dörrhögtalare är väl inget problem utan det byter man bara? Men baslåda t ex. Sen undrar jag över dom 2 högtalarna som återfinns i instrumentpanelen, dom kommer det inget ljud ifrån nu, finns det någon speciell sladd att kika efter för att få dom att låta?

Kort osv kan fixas om ni vill se, kan även försöka kika på min hårdvara om ni behöver info om vad som sitter i just nu..

Förhoppningsvis kan ni hjälpa mig lagom bra! Behöver som sagt inte vara några monstergrejer, bara det låter bra när man lyssnar liksom!

Mvh Jonas
Senast redigerat av Jonasblomstedt (15 juli 2011)

1 523 Inlägg
15 juli 2011
för 2000 får du ej mkt tongue satsa först på en bra stereo,framsystem, steg till dem och dämpmaterial

Sök