3281
Sök

Hjälp med val av bas till jbl gto 24001

337 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
okej, mycket bra att veta!! smile tack för det smile med dom yttermåttena jag angett blir det ju 75 liter, men är de netto eller brutto? :S

3 liters diesel, mumma!

21 761 Inlägg
17 juli 2011
Nu har du nog glömt bort att ange materialtjockleken, skriv in den så får du se att innervolymen inte blir 75 liter.

Du får kolla upp några saker för att veta om det är nettovolym eller bruttovolym, programmet räknar nämligen själv ut hur stor plats portar och basar tar upp om man inte väljer bort den funktionen. Personligen väljer jag alltid bort detta, programmet har nämligen en förmåga att ange ganska stor plats för elementet och därför kollar jag upp det själv. smile

För att välja bort så klickar du på fliken "interior" i rutan "box properties-design 1", då kan du bocka i så att det plockar bort volymen för elementet och porten. Kryssa först i "lock" och radera sedan siffrorna.
Senast redigerat av Drönirettab (17 juli 2011)

337 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
nej jag har angett 22mm där det står wall thickness :S
okej men med det elementet står de att det tar upp 4,6 liter, det känns väl ganska okej? smile
men däremot när jag skriver in 152,4 i portdiameter så står det att längden kommer bli 983 mm? :S lite konstigt, vad är det som är fel då? :S

3 liters diesel, mumma!

21 761 Inlägg
17 juli 2011
I så fall är det "internal" som är förbockad i fliken där du skriver lådvolymen, skriver man in de mått som du anger så blir innervolymen 52,46 liter när 22 mm material används. smile

Basen är ju rätt biffig så åtminstone 3-3,5 liter bör den nog ta upp, en mer "normal" 12" bas kan man räkna 2,5 liter.

Du får kika hur många portar du valt, någonting är definitivt fel med portlängden.
Senast redigerat av Drönirettab (17 juli 2011)

21 761 Inlägg
17 juli 2011
Eftersom lådan tydligen inte skulle spela "superhögt och entonigt" så föreslår jag 35 liter netto med 165 cm2 slotport som är 75 cm lång, beräknad avstämning är runt 40 Hz. Förslag på lådans yttermått med 22 mm material:

Bredd: 647 mm
Höjd: 344 mm
Djup: 364 mm

Porten blir 5,5 cm i innerbredd, avståndet mellan basens magnet och portväggen blir ca 4-5 cm och det ska fungera tycker jag. I manualen till NW12 rekommenderas 40 liter basreflex, det ser ganska bra ut i beräkningsprogrammet men jag minskade ändå 5 liter till för att få aningen mindre peakad frekvensgång.

Lådan borde ändå trycka på rejält, det är ingen "SQ-kurva" på frekvensåtergivningen trots den lilla lådvolymen. Teoretiskt förstås. smile

337 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
Ge mig ditt kunnande!! smile det låter bra, men 35 liter netto låter lite lite wink men jag litar på dig wink ett par frågor angående slotportar smile

har hört att slotportar ger mindre ljudtryck än aeroport dito, stämmer det?
och om jag bygger slotport, ska den vara lika "bred" genom hela, dvs även där den viker av?
om inte påverkar bredden på porten avstämningen något?  smile

haha ja om allt ändå kunde fungera i praktiken som det gör i teorin wink

3 liters diesel, mumma!

21 761 Inlägg
17 juli 2011
Egentligen ska bredden vara likadan även vid 90 graders vinklingen, man kan sätta dit en list för att dels få ungefär samma bredd och dels för att luften "lättare" ska ta sig genom vinklingen. Det fungerar även att inte sätta en list, vilket jag tror många gör, men som sagt ska helst bredden vara likadan hela vägen. smile

Ljudtrycket ska inte vara lägre med slotport jämfört med aeroport, däremot får man göra slotportarean lite större jämfört med aeroport för att inte riskera flåsljud. Att runda av alla kanter i båda ändar på slotport är rekommenderat för att minimera flåsljudsrisken.

Jag håller nog med om att 35 liter verkar litet, men enligt programmet ska inte lådan bete sig som "liten". smile

337 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
Tack för all hjälp! Lär mig massor smile

men då ska den portväggen som går pararellt med basen sluta 5,5cm+2,2cm(materialtjocklek) från bakre
väggen? å sedan fortsätta ca 40cm mot basen? känns som den kommer att invadera på basens utrymme smile
rätta mig gärna om jag tänker konstigt så jag lär mig nått smile

3 liters diesel, mumma!

21 761 Inlägg
17 juli 2011
Porten kommer att passera basens magnet, men det ska finnas tillräckligt utrymme för att inte skapa några problem med det. smile

337 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
okej, och inga negativa påverkningar på ljudet av detta? smile

3 liters diesel, mumma!

21 761 Inlägg
17 juli 2011
Inte vad jag kan se iaf. smile

337 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
okej då får de bli så smile men är ju så mycket enklare å köra med aeroport smile

3 liters diesel, mumma!

21 761 Inlägg
18 juli 2011
Det är möjligt. Jag vet inte riktigt vad de flesta tycker är besvärligast, göra en lång slotport med vinkling eller en lång vanlig port med vinkling. Egentligen är det ju lättare att få plats med slotport eftersom den kan göras förhållandevis "platt". smile

337 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
att köra med dubbla aeroportar då? påverkar det ljudet mycket? kanskr svårt å få till avstämningen då? :s

3 liters diesel, mumma!

21 761 Inlägg
18 juli 2011
Det är totala portarean som räknas, sätter du tex dubbla 6" portar istället för en 6" port så blir portarna ungefär dubbelt så långa. smile

337 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
då får det bli som du skrev först smile tack för all hjälp alla big_smile

3 liters diesel, mumma!

Sök