3204
Sök

Tips om basports-placering i baslåda anpassad för Volvo 744

15 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
Hej:)

Jag har byggt én baslåda som är anpassad för Volvo 744 och passar precis under hatthyllan och mellan hjulhusen.

Lådan är gjord för 2*10" och är byggd med en mellanvägg mellan basarna och snedvägg bakom basarna (mot ryggstödet). Alltså är tanken att basarna ska spela ut mot skuffutrymmet.

Nu till frågan!

Undrar var jag bör montera basportarna på den? Eller behöver jag ens basportar?
Och hur stora basportar ska jag ha?

Har ännu inte införskaffat själva basarna men kanske kan montera basportar ändå eller måste jag veta vilka basar jag ska ha först?

4 074 Inlägg
18 juli 2011
Volvo-Larsson skrev:
Hej:)

Jag har byggt én baslåda som är anpassad för Volvo 744 och passar precis under hatthyllan och mellan hjulhusen.

Lådan är gjord för 2*10" och är byggd med en mellanvägg mellan basarna och snedvägg bakom basarna (mot ryggstödet). Alltså är tanken att basarna ska spela ut mot skuffutrymmet.

Nu till frågan!

Undrar var jag bör montera basportarna på den? Eller behöver jag ens basportar?
Och hur stora basportar ska jag ha?

Har ännu inte införskaffat själva basarna men kanske kan montera basportar ändå eller måste jag veta vilka basar jag ska ha först?

Hmm.... du kan ju inte bara snickra ihop en låda och sen stoppa i basarna!
Lådan måste vara anpassad efter basarna annars kommer det inte bli bra alls.

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

15 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
Fast jag tänkte höra med brl eller Mds va dom har för basar till min låda :-)  För den e byggt enligt ritningar så dom har ju varit med om den lådtypen förr.
Måste man ha basportar? Eller finns risken att basarna bränns utan basportar?

80 Inlägg
18 juli 2011
Känns som du börjat lite i fel ände, vanligtvis så köper man en eller flera basar sedan bygger man en låda efter vilka värden de har. Om man skall ha basport eller ej bestäms även det av basarna värden men i ditt fall med en sedan kaross är det att föredra basar som trivs i portade lådor.
Men du kan ju som sagt ha tur och hitta ett par som trivs i din redan färdiga låda så mät volyme på lådan och låt sedan den bestämma vad för basar det blir.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 juli 2011
Varför är det en fördel att ha portad låda i en sedan?? Om man inte kan få basarna att spela in i kupén så är det bandpasslåda som gäller, och då är det enklast med en 4e ordningens där basar som passa slutna lådor funkar bäst. En portad låda med portarna in i kupén och basanra ut i skuffen i en sedan blir, skräp.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 juli 2011
Som redan påpekats så har du börjat i fel ände.
Dessutom anser jag att du tänker fel med att låta basarna spela ut i skuffen.
Brukar resultera i ett enda muller utan ngn direkt definition av basen.

Portad låda eller ej beror på basens parametrar.
En del lämpar sig mer för sluten, andra för portat....

Vilken volym har du på lådan?
Vilken budget har du till basar OCH steg?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

15 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
Volymen har ja inte räknat ut än. Vet inte hur riktigt eftersom de e snedvägg på baksidan så den jae ju inte samma mått på nerkant sôm överkant.

Steg har jag redan ett Mds på 1200w kan tänka mig lägga mellan 800-1200 kr för én bas:-)

Eftersom ja fått många tips om att placera lådan så basarna   spelar mot baksätet så blir det att göra så. Funderar då på om man ska placera flexrören ner igenom hatthyllan då.

376 Inlägg
18 juli 2011
Håller med övriga. Du började i helt fel ände..
Hitta ett par basar du vill ha, se sen till att få med en lådritning när du köper dem, och bygg en ny låda.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 juli 2011
Börja med att ta reda på lådans volym, enklaste sättet är att knappa in måtten här under "Trapetsformad låda", tänk på att skriva innermåtten! När du gjorrt det så går det att leta reda på nån vettig bas och i värsta fall fylla igen en del av lådan med t.ex. träklossar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök