2465
Sök

Lastbilsturbo i volvo 740 turbo

86 Inlägg
16 januari 2007
Trådstartare
undrar om det går att stoppa i en lastbilsturbo istället för den lilla turbon? är det svårt eller lätt?

volvo riktiga bilar!! saab och andra bilar e ju skit... :P

1 004 Inlägg
16 januari 2007
volvo855GLT skrev:
undrar om det går att stoppa i en lastbilsturbo istället för den lilla turbon? är det svårt eller lätt?

visst fan går det men det är typ tusen andra saker som måste göras om det ska ge något utan att spika sönder eller få laddtryck på 10000 varv... så det är väll inget man börjar med när man skriver en sån här tråd... och framför allt inte i en ltt:are....  mvh jimmy
Senast redigerat av 262turbo (16 januari 2007)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Reparatör
630 Inlägg
16 januari 2007
volvo855GLT skrev:

Beror ju precis på hur kunnig du är och vilken turbo du tänkt "stoppa" dit . Kan ju ta allt från 2 timmar till 2år och kosta hur mycket som helst egentligen beroende på turboval.

10 287 Inlägg
16 januari 2007
Om "kan" är som i "kan ge vettigt resultat" så är svaret nej.

Turbo dimensioneras efter den effekt du vill ha. Börja där istället.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 004 Inlägg
16 januari 2007
lånar tråden lite.... jag vet att det inte finns några dumma frågor.... men i stället för att fråga om allt... gå ut i garaget och prova det är ju så man lär sig  det finns ju massa duktiga motor byggare i sverige som inte har hängt på ett forum hela livet... inget illa menat men det mesta ger sig när man väll sätter igång... gå ut i garaget och turbo konvertera en 740gl med lastbils turbo och 3bar i ladd så vet man sen att det inte går... som sagt inget illa menat... mvh jimmy

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

86 Inlägg
16 januari 2007
Trådstartare
okej då vet jag en del...

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
16 januari 2007
Ja inte för att krossa dina drömmar men det funkar inte... Respons efter en kafferast, en riktig grenrörsknäckanre och skulle nu motorn palla med den så finns det stor risk at öververva den då turbinen är för stor i förhållande till våra endamål...

283 Inlägg
16 januari 2007
Har sett en 142 med B23 turbo motor från en 740 med lastbilsturbo och 500 häst, så visst går det...men han har nog hängt i garaget ett antal timmar och grejer har nog rasat en del gånger innan det funka. jag hade iaf. aldrig provat på det.

3 295 Inlägg
16 januari 2007
men det beror ju på vad turbon är från för lastbil..  du lär ju inte få snurr på en turbo från en 16 litrs motor med din orginal motor.. kanske nån turbo från en volvo Fl6 blir bättre.. eller varför inte köpa en uppgraderings turbo som är anpassad för din bil?.. när just ..det är ju ballt att säga "jag har en lastbilsturbo på min bil"...

MVH Johan

Smålänning
7 883 Inlägg
16 januari 2007
Jag hade aldrig försökt! Om man inte har mycket pengar, häng i så fall dit ett från en FL6 som slave_joe skrev. En del verkar tro att det bara är at köpa en turbo till en volvo FH16 och smälla dit... Köp ett aggregat till en fulltryckare i stället.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

86 Inlägg
17 januari 2007
Trådstartare
jag ska nog testa en volvo FH 16 turbo...

10 287 Inlägg
17 januari 2007
Go ahead. Visst sägs det att man inte lär sig något om man inte prövar men oftast är det enklare att börja med att sortera bort sådant som är rena dumheter.

Har du flödat toppen så att du vet om du överhuvudtaget har gasflöde för att sparka igång aset?

/Göran

volvo855GLT skrev:
jag ska nog testa en volvo FH 16 turbo...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök