2818
Sök

Seat Cordoba 1.6 99:a lampa för bromsvätskenivå tänds när jag svänger vänster.

8 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
Hej. Har ett litet lustigt problem. Kanske är det vanligt på dessa.
Det är som rubriken säger att när jag svänger vänster och enbart vänster så tänds lampan för bromsvätskenivån, det piper 3 gånger och den blikar sen försvinner det.

Har kollat nivån och den är bra. Läst i boken för bilen och det står att det varnar för bromsystemet, specifikt för nivån på vätskan symbolen ser ut som ni förmodligen redan vet som en ring med ett utropstecken i och två ytterlilggande paranterser ((!)).

Tänkte att det kanske skulle kunna vara slitagevanare för bromsbeläggen som ligger i klämm eller något.

Seat Cordoba 1.6

8 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
Nu idag har jag gjort en ny upptäckt gällande detta. När man står still och svänger vänster så händer det inget, det är bara när bilen rullar och man svänger vänster som detta insträffar. Spelar ingen roll hur mycket man vridit ratten heller verkar mer vara som när bilen sidokraft blir till höger så att säga.

Kul att många har läst men roligare om någon kom med skänk från ovan men en idé om vad det kan vara.

Seat Cordoba 1.6

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 juli 2011
Kontrollera bromsvätskenivån hade jag börjat med! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

8 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
Om herrn/damen läste i första inlägget så har jag redan kollat detta. tongue Bromsvätskenivån är max.smile

Seat Cordoba 1.6

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 juli 2011
protrucker skrev:
Om herrn/damen läste i första inlägget så har jag redan kollat detta. tongue Bromsvätskenivån är max.smile

Suck, herrn skyller på att han är trött! Har inte så stor koll på bromssystem tyvärr men om bromsnivån ligger för lågt kan den sjunka när man bromsar, svänger etc. och då varnar bilen det har jag varit med om själv.

Hur är bromsarna, är dem slitna? Är dem så behöver kolvarna skjutas ut längre för att bromsa bilen, systemet rymmer mer vätska och nivån sjunker men står nivån på max så borde inte det kunna ske. Har du kollat att allt är ok och att det inte läcker etc? Kan man göra genom att pumpa på bromspedalen med motorn igång tills pedalen blir hård, sedan hålla kvar trycket och känna efter om pedalen "sjunker".

Har du koll på bromsvätskans skick? Är det som så att denna varningslampan också varnar för slitna belägg på en Seat? Som du märker kastar jag egentligen bara ur mig frågor, jag har tyvärr inte full koll på bromsar men hoppas att något av svaren på dessa frågorna ger mig eller någon annan en ledtråd! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

8 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
Var inne hos Seat idag och frågade om de hade någon aning men det hade de inte.
Så vad ska man göra nu då.

Seat Cordoba 1.6

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
18 juli 2011
Om det är samma system som på skoda av samma årsmodell så har den en enastående förmåga att fyllas med skit. Min kusin hade en Felicia som vi tvättade huvudbromscylindern på annars varnade den för bromsfel hela tiden.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

8 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
Ok. Kan prova med det. Tack för tipset. Om någon har något mer man kan testa skulle vara perfekt. ska till polarens verkstad på onsdag, så alla tips och trix är välkommet.

Seat Cordoba 1.6

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
18 juli 2011
protrucker skrev:
Ok. Kan prova med det. Tack för tipset. Om någon har något mer man kan testa skulle vara perfekt. ska till polarens verkstad på onsdag, så alla tips och trix är välkommet.

Som sagt inte alls säkert att det hjälper men min kusin jobbade på bilverkstad då, han fick tipset av skodaverkstaden som låg brevid. Men jag har inte en aning om det bara gäller Felicia Diesel eller om det är fler VAG-bilar med samma problem.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

8 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
Nu uppstår fenomenet även när man bromsar, alltså inte bara när man svänger.
Men som sagt bromsvätskenivån är full.

Seat Cordoba 1.6

8 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
Haha jag är fan lite dum i huvudet ibland. hmm eller litar för mycket på folk. Hade en bilmekaniker som kollade bilen åt mig. Han sa att bromsvätskan va full. Nu när jag kollade va den jue inte alls full. Så får lufta och fylla på den sen.

Seat Cordoba 1.6

24 Inlägg
21 juli 2011
testa att sätta på bilen och be någon sitta i den och kolla lampan sedan ställer du dig vid bilen och gungar runt de i alla riktningar kan vara något som skvalpar eller glappar när sidkrafter/bromskrafter kommer.

Sök