3433
Sök

Ford Mondeo -01 rycker vid körning

49 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
Hejsan servade min Ford för ca:100mil sen med ny olja, oljefilter, luftfilter och tändstift (köpt på Mekonomen) för att det ryckte lite på låga varv och ganska oregelbundet men nu efter 100mil körda så började bilen rycka och motorlampan blinka stannade bilen och väntade 10minuter och nu lyser lampan helatiden och den rycker något enormt mycket. Var ute och körde en sväng idag ca 3km. funkade bra dom första 1,5km när den var kall men när jag vände och gasade så började det rycka igen. Ryckningarna är ganska kraftiga, inget mjukt "hoppande" utan mer som en cylinder sluta fungerar helt lite då och då ca: 0-1sec mellanrum. På jämn gas går den mycke bättre men kan fortfarande missa en cylinder någon gång.. Någon som har erfarenhet av samma problem eller har någon bra förslag på var jag ska börja leta ?

220 Inlägg
14 maj 2011
inte så att en tändkabel sitter lite löst kanske. har oxå en mondeo 01a har oxå känt lite ryckningar men det var mina bromsar som låg på lite. låter ju lite skumt att den börja efter en service. kolla så du fick på tändkablarna ordentligt och ev byta stiften igen, ta dom gamla och kolla om den går bättre med dom. kanske är fel på ett av stiften

49 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
Bromsnarna är det inget fel på. Tänkte ta dom gamla tändstiften och testa men hittar inte dom måsta ha slängt dom hmm

220 Inlägg
14 maj 2011
okej. det var ju mindre bra hehe. kollat tändkablarna så dom sitter som dom ska?

49 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
dom sitter som dom ska, när jag startade den så gick den fint och började rycka när den blev varm. Motorlampan är tänd också betyder det att det finns en felkod som man kan läsa av ?

1 Inlägg
12 juli 2011
streetlab skrev:
dom sitter som dom ska, när jag startade den så gick den fint och började rycka när den blev varm. Motorlampan är tänd också betyder det att det finns en felkod som man kan läsa av ?

Jag har exakt samma problem med min ford mondeo -01. Rycker kraftigt precis som du beskriver. Med jämn gas är det mycket bättre. Tycker också generellt att den förlorat mycket i kraft - orkar inte ta sig upp för backar utan att man får växla ner.

Lämnade in den på service för ett tag sedan, bytte tändstift och tändkabelsats. Motorlampan lyste och han läste av felkoden och det var "tändningsfel". Han nollställde felkoden men ingenting av servicen hjälpte. Problemet dök upp igen efter bara en kilometer, även motorlampan började lysa igen. Nu har jag kört säkert 500 mil så här. :s

Hittade du någon lösning på det eller?

341 Inlägg
12 juli 2011
vad har du för motor i den? är det en 4a eller v6?

1 Inlägg
23 juli 2011
Tändspolen, så gick det bra.
på min böt verkstan "bara" tändstift för att det inte skulle bli så dyrt. Det blev dyrt.

Sök