3271
Sök

Behöver hjälp att få tips om bra bas och slutsteg för ca 10.000

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 juli 2011
Extazzy skrev:
tja, jag har tänkt att uppgradera mitt ljudsystem till något kraftigare. just nu har jag 2st jbl p1222 basar och ett sinus live 1500 slutsteg, men jag skulle vilja ha några som ger lite mer snärtig bas och även mer kraft som kicker l7 ungefär.  har ni några bra tips på vad det finns mer för alternativ som inom denna prisklassen.
det ska sitta i en golf 3a

Nånting måste vara fel för dom Kicker L5/L7 jag lyssnat på har upplevts betydligt slöare än JBLs Powerbasar, även då Kicker basarna setat i sluten låda och JBL i portad. Så gör som folk redan skrivit, skicka på ett riktigt steg och bygg en sluten låda så ska du se att det blir fart på dom!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

6 558 Inlägg
19 juli 2011
jockemek skrev:
Jag har en schysst låda till salu, det är jävla tryck i den:) mvh jocke http://www.blocket.se/ostergotland/Kick … 14&w=1

öööö den e jue för dubbla 15tummare jue  + din låda e på ca 140l  roll  e liiiiite förstort det 1222 ska ha ca 60l slutet för 2  smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

2 665 Inlägg
19 juli 2011
Jag har ställt många frågor men inte fått några svar. Då är det svårt att hjälpa dig.

Har du redan bestämt dig för att byta basar då diskuterar vi i onödan?

Om du vill köra JBL så köp ett sådan här:
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 4001e.html

och rejäla kablar till. Men det förutsätter ju frächt batteri bra generator.

Byggar man lådan för mindre djupbas då kan man ofta få ut högre ljudtryck högre upp i frekvens. Lådan kan bli peakad vid vissa frekvenser o låter väldigt lika i basen oavsett vad som spelas. Den blir omusikalïsk o entonig.
Men den oerfarne lyssnaren tycker "Oj vilket j__la tryck".

Dina basar har dubbla talspolar på 2ohm styck. Hur har du kopplat dem?
Vilken impedans belastar du steget med?
Senast redigerat av Rickard-v (19 juli 2011)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

48 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
jag kan tyvärr inte ta mått på lådan just nu då den sitter i kompisens bil för tillfället..
Det steget såg inte så illa ut, men kommer det göra såpass skillnad så att det är värt att lägga dom pengarna på att byta till de då? jag har kopplat basarna så att dom ska hamna på 2ohm

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … C_2ohm.gif

2 665 Inlägg
19 juli 2011
Ja visst gör steget skilllnad. Du hade ju tänkt lägga 10 då kan ju hälften bli till steget. Det är ju bra mycket mera effekt i det steget. O bra kvalitet. Man har ju hört lite allt möjligt om sinus stegen.

Inkopplingen av basar ser mkt bra ut. (Om allt är rätt kopplat)

Men det som gör störst skillnad, bortsett från låda o steg det är ju injusteringar. Vilka delningar du använt o ev basboost o subsonicfilter.
Oavsett hur bra grejer du köper o installerar.  Men fel inställningar låter det skit i alla fall.

48 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
kan inte påstå att jag är någon expert på att ställa in slutsteg så jag har bara skruvat på inställningarna  lite hursomhelst så att jag tycker de låter bra iallafall. Det som jag gillar med sinus steger är att det aldrig blir överhettat till skillnad mot endel andra steg

2 665 Inlägg
19 juli 2011
Klass D steg blir inte så varma som klass AB. Pga tekniken på insidan.

Låt någon erfaren titta på dina injusteringar. Det kan göra en enorm skillnad! Jag lovar!

48 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
jag hade 2 st rockford p3er 15" tidigare med ett rockford p1000.1bd eller va dom heter, å de steget va ju nästan överhettat efter en kvart på full volym

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 juli 2011
Köp det JBL GTO14001 steget som Rickard länkade till (eller slå till på ett GTO24001, men då krävs minst ett extra batteri) och bygg en sluten låda på 60L till basarna (eller 30L var), ställ sen ner Higpassfiltret på steget i bott, vrid upp Lowpass till ca 80Hz och justera in gainen. Njut!

Saab 9-3SC {SQ-edition}

4 693 Inlägg
20 juli 2011
HPF i botten? Varför?

Skulle själv aldrig ställa det under 20 hz, finns ju ändå inget att lyssna på där wink

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 juli 2011
Har man sluten låda så finns ingen vits att ha en massa störande filter. wink Sällan det finns ljud nere vid 20Hz heller men i en sluten låda får basen mycket hjälp med dämpningen vid dom allra lägsta frekvenserna så där kan man (för det mesta) köra utan högpass/subsonic.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

4 693 Inlägg
20 juli 2011
Jaha, du tänkte så.

Jag tänkte mer att det är onödigt att köra basen så långt under dess FS och att även om det skulle komma en 15 hz ton i en låt så tvivlar jag på att man hör det när man bara har 2 små 12" i en sluten låda

Booyakasha!

451 Inlägg
20 juli 2011
Extazzy skrev:
tja, jag har tänkt att uppgradera mitt ljudsystem till något kraftigare. just nu har jag 2st jbl p1222 basar och ett sinus live 1500 slutsteg, men jag skulle vilja ha några som ger lite mer snärtig bas och även mer kraft som kicker l7 ungefär.  har ni några bra tips på vad det finns mer för alternativ som inom denna prisklassen.
det ska sitta i en golf 3a

Härmed nominerad till årets citat på garaget! big_smile

2 665 Inlägg
20 juli 2011
Softis skrev:
Jaha, du tänkte så.

Jag tänkte mer att det är onödigt att köra basen så långt under dess FS och att även om det skulle komma en 15 hz ton i en låt så tvivlar jag på att man hör det när man bara har 2 små 12" i en sluten låda

Ingen risk med 15Hz om du inte lyssnar på orgelmusik som har 16Hz som lägsta ton.

2st 12 är väl stort i en bil. (för att lyssna på musik med)
Hur stora basar har du hemma? tänk på volymen i lyssningsrummet som jämförelse till konarean??

4 693 Inlägg
20 juli 2011
Rickard-v skrev:
Softis skrev:
Jaha, du tänkte så.

Ingen risk med 15Hz om du inte lyssnar på orgelmusik som har 16Hz som lägsta ton.

2st 12 är väl stort i en bil. (för att lyssna på musik med)
Hur stora basar har du hemma? tänk på volymen i lyssningsrummet som jämförelse till konarean??

Har inga basar hemma.
Och personligen så tycker jag 12" är litet, sen är det inga HCCA vi snackar om heller

Booyakasha!

357 Inlägg
24 juli 2011
tjenare jag undrar vad som är bättre köp..  jag har 2st jbl p1222 i en låda på ca 105liter och med 2st 4"*27cm portar och ett jbl gto7001 slutsteg,  och funderar på att byta upp mig ang. slutsteg,  vad skulle vara mer prisvärt osv har 25cm3 kablar och måste nog uppgradera dom för nytt steg..   men vad bättre,   jbl gto14001 och köpa nya kablar och kondensator eller köpa gto24001 nu när det är kampanj +kablar och batteri osv:) basarna är kopplade till 2Ohm totalt. andra tips på slutsteg är också välkomna! smile men helst så billigt + bra som möjligt för pengarna smile
Senast redigerat av heedlund93 (24 juli 2011)

Audi a4 billjudsprojekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=273022
151,4db @44hz med musik låda byggd för show/demo
Sponsorer sökes!

1 400 Inlägg
24 juli 2011
heedlund93 skrev:
tjenare jag undrar vad som är bättre köp..  jag har 2st jbl p1222 i en låda på ca 105liter och med 2st 4"*27cm portar och ett jbl gto7001 slutsteg,  och funderar på att byta upp mig ang. slutsteg,  vad skulle vara mer prisvärt osv har 25cm3 kablar och måste nog uppgradera dom för nytt steg..   men vad bättre,   jbl gto14001 och köpa nya kablar och kondensator eller köpa gto24001 nu när det är kampanj +kablar och batteri osv:) basarna är kopplade till 2Ohm totalt. andra tips på slutsteg är också välkomna! smile men helst så billigt + bra som möjligt för pengarna smile

Om du ska köra i 2 Ohm så tycker jag personligen att settuppen ska se ut så här.
Ps.. Det är enbart ett förslag. Och jag tycker att du ska åka till åf och få råd och tips på plats.

Steg : www.dbakuten.se/detail-item_id-318453
Ett kraftfult steg som jag har bra erfarenhet av.

Batteri : www.dbakuten.se/detail-item_id-318630
Bra batteri för pengarna

Ström kabel : www.dbakuten.se/detail-item_id-317532
En riktigt mjuk och behändig kabel att dra.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 juli 2011
Ett GTO24001 med dubbla 35mm2 kablar och minst två bra batterier, då blir det fart på basarna! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 400 Inlägg
24 juli 2011
ChriZtoffer skrev:
Ett GTO24001 med dubbla 35mm2 kablar och minst två bra batterier, då blir det fart på basarna! smile

Har provat både GTO steget och Alpine och Alpine steget låter bättre och levererar mera effekt och kontroll.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 juli 2011
Mycket möjligt, jag har inte provat det så jag svarade bara på frågan. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök