3526
Sök

Hur vet man om upphängningen är helt?

247 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
hur kan man testa på en bil om bussningar o upphängningen är helt?
ska nämligen köpa en bil därför skulle de va bra o veta hur man kan kontrollera detta.

tackar för svar.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
24 juli 2011
Krypa under och titta så mycket det går, knacka, bända vrida och kolla så alla leder är ok, bussningar fräscha, stag intakta, ingen rost, infästningar okej osv. Man måste titta mycket innan man känner in sig på bilen och börjar hitta fel.

Man kan ta tag i däcket och rucka lite på dem och höra om det klonkar och liknande.

Sen är ju en påfrestande testkörning det sista man kan göra typ.

247 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
Bensinskallen skrev:
Krypa under och titta så mycket det går, knacka, bända vrida och kolla så alla leder är ok, bussningar fräscha, stag intakta, ingen rost, infästningar okej osv. Man måste titta mycket innan man känner in sig på bilen och börjar hitta fel.

Man kan ta tag i däcket och rucka lite på dem och höra om det klonkar och liknande.

Sen är ju en påfrestande testkörning det sista man kan göra typ.

okej tack så mkt för svar:)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
24 juli 2011
Tips inför provkörning är att åka på raksträcka, släppa ratten och kolla hur bilen går. Släppa ratten och bromsa, kolla så ratten är rak när bilen går rakt

Kör på ojämn väg så kan man ibland höra om det klonkar eller något, samt ta lite skarpa kurvor med lite fart och känn om bilen ligger något sånär bra. Beror ju mycket på vad det är för bil förstås, men man kan ju jämföra sida-sida ifall det skiljer.

Man kan ju absolut inte göra allt, men du kan ju försöka få med så mycket som möjligt om du är osäker på bilen wink

1 319 Inlägg
24 juli 2011
2ooSX skrev:
be ägaren göra en "hel besiktning" på bilprovningen..vissa stationer gör sånt, då går dom igenom allt smile kostar dock 1000 kr :p har jag för mig..

annars kolla senaste besiktningsprotokoll..

Vad besiktningen säger och hur fräsch din framvagn är, är 2 helt oliiika saker. Så många trafikfarliga biljävlar de har släppt igenom åt mig är fan läskigt yikes

_----------'

P o r s c h e
1 700 Inlägg
24 juli 2011
Går väl att lämna in den på extrakoll? Har för mig det står på deras hemsida, och det kostar inte så värst mycket heller....

Besiktningen upptäcker ju i alla fall mer än vad man gör själv...

Du kan ju köpa bilen men skriva ett litet avtal om att köpet hävs om den inte klarar en kontroll wink

1 319 Inlägg
24 juli 2011
2ooSX skrev:
sleepyoh skrev:
2ooSX skrev:
be ägaren göra en "hel besiktning" på bilprovningen..vissa stationer gör sånt, då går dom igenom allt smile kostar dock 1000 kr :p har jag för mig..

annars kolla senaste besiktningsprotokoll..

Vad besiktningen säger och hur fräsch din framvagn är, är 2 helt oliiika saker. Så många trafikfarliga biljävlar de har släppt igenom åt mig är fan läskigt yikes

mja..sant, besiktade förra 940in med sönder rostad frambalk, utan motorkåpan under.. gjorde 2 fullständiga besiktningar.. :p 2 veckor efter rostade den av bokstavligt talat..

men tror att dom kollar mer noga om man gör en "helbesiktning" ingen vanlig

På en 240 var framvagns balken i princip av, fler balkar under som var kaosiga, fick inget på det. På min Fiat var styrleden så glapp att det klonkade som fan vid små ojämnheter, till slut vare fan illa, efter 2 månader, då blev det byte. Spindelleden var också TOTALslut och började klonka i samma veva som styrleden byttes.

Gjorde inte mig så mycket då jag ändå visste om det och alltid fixar sådant, men för svensson som inte vet någonting, eller ja som min morsa till exempel, hon skiter i vilket och bara kör med nollkoll. Rullar bilen är den hel principen..

_----------'

1 319 Inlägg
24 juli 2011
http://bilprovningen.se/externt/bpweb.n … nt&m=1

Kika där. Kan vara värt om det är dyrare bil och man vill lägga ut de pengarna.

_----------'

Sök