3537
Sök

Ställa in ett RF Punch P200.2

60 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
Tjena, har läst igenom dom trådar jag kunnat hitta man inte kommit underfund med sakerna ändå.
Saken är alltså den att jag ska ställa in mitt RF Punch 200.2 steg för att driva en Hertz Energy ES250, ska köra bryggat, men resten? försökte bifoga en bild på baksidan steget men förstod mej inte på det där.

Bilen det ska spela i är som synes en Golf V GTi, musiken som kommer spelas är mkt blandat, dock mestadels dubstep..

Evigt tacksam för hjälp

21 761 Inlägg
20 juli 2011
PUNCH EQ (en form av bassboost) kan du vrida ner helt, dvs på MIN.
FREQ (delningsfrekvensen) kan du prova med strax över 60.
Trelägesbrytaren ställs på LP.
För att bryggkoppla basen så kopplas enligt anvisningarna på högtalarutgångarna (LEFT +, RIGHT -).

GAIN grundinställs genom att först vrida den helt till vänster, sedan slår du igång stereon och spelar den musik som du brukar spela. Vrid upp stereons volym til 75-80%, vrid sedan upp GAIN tills basljudet precis börjar låta illa, då vrider du ner så att basljudet precis låter bra igen.

Den grundinställningen gör att basen låter bra fastän du vrider upp stereon ordentligt, du har matchat stereon och steget mot varandra. Utifrån den inställningen kan du köra övriga högtalare och eventuellt efterjustera GAIN (men inte vrida upp ännu mer) så att basens nivå i förhållande till övriga högtalare blir som du vill. smile

FREQ är alltså ställd strax över 60 Hz, det kanske du också får efterjustera beroende på hur övriga högtalare orkar hänga med i midbasen.

21 761 Inlägg
20 juli 2011
Där står det lite annorlunda jämfört med manualens bild, men det bör rimligtvis vara A+ och B- som gäller vid bryggning i så fall. smile

60 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
Tackas så mkt big_smile  Nu förstod t.o.m jag hur man skulle göra big_smile
Får basen imorron lr på onsdag hoppas jag, steget har jag haft i en tidigare bil.

Har ännu en fråga dock, ska beställa framsystem, DLS US6.2 kitsystem är tanken, såg på dBakuten att dom hade ett paket med ett Audison-steg för en väldigt frestande bra peng, då till fråga, vilka inställningar ska det vara på ett steg som ska driva framsystem?

På stereon har jag 3 lågnivå så kopplar självklart direkt från utgången för "Front" smile

Mvh

60 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
Verkar inte bli från dBakuten, lutar åt blekinge men har en fråga, har kollat på Hertz HE2 slutsteg för o driva detta framsystem, klarar de av att göra det?

Gärna snabbt svar, tänkte kanske beställa redan ikväll

Mvh

21 761 Inlägg
25 juli 2011
Effektmässigt är Hertz HE2 och Audison SR2 relativt lika, men jag vet inte hur ljudkvaliteten skiljer sig. Det får andra ge svar på. HE2 bör iaf kunna driva US6.2 tycker jag. smile

Generella inställningar på ett steg som ska driva framsystem är att "HP" / "HPF" / "HI PASS" väljs, sedan kan "FREQ" / "HZ" ställas på tex 60-70 Hz som utgångspunkt. "GAIN" / "LEVEL" justeras som tidigare beskrivning för RF-steget.

Lite svårt att skriva mer precist eftersom olika steg har olika kontroller och benämningar på kontrollerna.
Senast redigerat av Drönirettab (25 juli 2011)

60 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
Blev ändrat, har nu beställt ett Helix P 236 Precision 6,5" kitsystem som ska drivas av ett DLS RA25 steg smile  fick så bra pris så de va inget o diskutera big_smile

21 761 Inlägg
25 juli 2011
Okej. Du kommer att se i stegets manual hur du ställer in de olika kontrollerna, även delningsfrekvensen finns det förslag på lämplig inställning. smile

60 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
Man måste ju lära sig nångång big_smile 

Hoppas de blir o spela så bra som jag blev tillsagd big_smile

Mvh Daniel

Sök