Har just kört över 30 mil problemfritt med min gamla trotjänare. Stannade flera gånger på vägen och fikade bl a och det var inte det minsta problem att starta bilen igen. Nu har bilen stått en vecka och när jag skulle använda den igen går den inte igång!
Detta har hänt tidigare, eller varit nära att hända. På vintern har det hänt ganska ofta, men det känns inte lika konstigt och jag har trott att det berott på kylan. Så det kan vara skiljda problem. Att den inte skulle starta på sommaren var jag dock inte beredd på.
Startmotorn går när man vrider om nyckeln. Den låter bra, inte trött eller nåt. Men det finns inte minsta antydan till att motorn ska gå igång. Jag känner heller ingen bensinlukt, fast jag har pumpat lite med gasen i samband med starten.
Jag tror inte det är tändstiften. Anledningen till det är att jag bytt dem tidigare vid detta problem och det har inte gjort nån skillnad.
Jag har ungefär halvfull tank just nu. Bensinmängden verkar inte spela någon roll i sammanhanget.
Jag misstänker bränslepumpen. Men kan den funka ibland och ibland inte? Eller lägger den bara av och är stendöd? För (hittills) har jag på nåt vis ändå fått igång bilen förr eller senare och sen har allt varit frid och fröjd och jag har trott att det var nåt tillfälligt - tills nästa gång det händer igen.
(Ibland har bilen också haft sämre för att starta i fuktig väderlek. Udda, jag vet...)
Jag är inte så händig men kan ni lista de troligaste anledningarna så kan jag ta upp det med verkstan eller nåt.