3601
Sök

Lämplig ersättare till gammal P99?

162 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
Har i nuläget en gammal Pioneer P99 från början av århundradet som funkat perfekt förutom att jag nu fått ett vinande ljud från stereon. Någon jag pratt med säger att det är signaljorden som pajjat/blivit kortis i. Fundera då på om man ska låta laga den eller om man ska köpa ny spelare.

Vad finns det för spelare idag som har inbyggda filter och 3 lågnivåutgångar?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
27 juli 2011
jon-as skrev:
Har i nuläget en gammal Pioneer P99 från början av århundradet som funkat perfekt förutom att jag nu fått ett vinande ljud från stereon. Någon jag pratt med säger att det är signaljorden som pajjat/blivit kortis i. Fundera då på om man ska låta laga den eller om man ska köpa ny spelare.

Vad finns det för spelare idag som har inbyggda filter och 3 lågnivåutgångar?

De allra flesta maskiner idag värd namnet har inbyggda filter och tre lågnivåutgångar.
Skulle jag välja en efterföljare till gamla P99 så skulle jag säga P88.. eller varför inte nya P99 men det kostar
en tjusig slant och är lite väl avancerad för en dag till dag användare.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
27 juli 2011
Att laga signaljorden ska inte va nåt problem på Pioneer (dem verkar paja oftare än andra märken) , är du nöjd med spelaren för övrigt och den inte krånglar eller så hade jag kollat upp om det är det felet som dem tror.

Testa jorda ena lågnivåkontaktens yttre del (jorden/minus) mot chassiet på spelaren med en kabelstump, tystnar vinandet då är det lågnivåjorden.

Annars som Tokken sa så har nästan alla spelare det du söker, frågan är bara hur pass avancerade filter du kräver.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

162 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
Jag är inte alls ute efter något avancerat och kommer inte lägga 10 lappar på en spelare igen.
Tack för felsökningstipset angående jorden. Ska kolla på det! Om det är så att det är felet, kan man laga det själv eller vem fixar sånt?
Lite snabb rundgoogling så hittar man tex denna maskinen: http://www.ljudstudion.se/kenwood-kdc50 … c-103.aspx Skulle det kunna vara ett alternativ elelr måste man upp på betydligt dyrare maskiner? Ska sitta i "racebilen" och är inte så kräsen egentligen men lite vill man ju kunna poppa smile

Team dBakuten
3 453 Inlägg
27 juli 2011
Den spelaren funkar alldeles utmärkt..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
27 juli 2011
jon-as skrev:
Jag är inte alls ute efter något avancerat och kommer inte lägga 10 lappar på en spelare igen.
Tack för felsökningstipset angående jorden. Ska kolla på det! Om det är så att det är felet, kan man laga det själv eller vem fixar sånt?
Lite snabb rundgoogling så hittar man tex denna maskinen: http://www.ljudstudion.se/kenwood-kdc50 … c-103.aspx Skulle det kunna vara ett alternativ elelr måste man upp på betydligt dyrare maskiner? Ska sitta i "racebilen" och är inte så kräsen egentligen men lite vill man ju kunna poppa smile

En kompis fixade sin Pioneer DEH-9400MP genom att löda korta kablar mellan lågnivåns minus bak på spelaren till chassiet på spelaren. Det såg väl inte så snyggt ut men det funkar och kostar typ nada, den hade nog pajat när han haft lågnivåkabeln utdragen ur steget bak och haft spelaren igång.

Och ja den spelaren du kollat på duger fint till det du har som "krav" smile
Senast redigerat av Frippe_L (27 juli 2011)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

75 Inlägg
27 juli 2011
skulle du misslyckas så har jag 2 p99or ligger..
dock enkelt fel att fixa.
haft p88an oxå men tycker inte att den kommer i närheten ljudmässigt tyvärr..

162 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
Nu skäms jag... Kopplade in allting idag utan att få vinande att försvinna trots separata jordkablar mm.
Visade sig till slut att en lödning på en av signalkablarna var dålig så det glappade. Efter lite lödning blev det bra. Känns inte som någon större idé att byta bort p99:an då va?! I mina öron tycker jag fortfarande att den gör ett bra jobb som radio/cd-spelare.

75 Inlägg
27 juli 2011
tycker den är riktigt bra..mest bara ljud ist för massa blinkande lampor och sånt skit;)
behåll den du

Sök