3446
Sök

Skoda Fabia, stor skillnad i kvalite än vw?

32 Inlägg
21 juni 2011
Trådstartare
Har kikat lite på en ny Skoda Fabia och undrar hur den kvaliten/driftsäkerheten är jämfört med vw och deras polo, golf osv?
En skoda har ju klart mysigare pris men hur är dom?

Evildan
21 juni 2011
det som inte finns kan inte gå sönder.
skoda byggs på beprövade V.A.G komponenter så de flesta om inte alla "barnsjukdomar" är botade när komponenterna hamnar i tjecken.
Fabia är en polo under "skalet".

32 Inlägg
23 juni 2011
Trådstartare
Vad är en Fabia Combi för något då? Fortfarande polo?
Är det bra bilar idag? Har för mig att skoda var sämre bilar förr.

Undrar även hur servicekostnaderna ser ut för dieselvarianterna?
Senast redigerat av burne (23 juni 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 juni 2011
Både Fabia och Fabia kombi bygger på förra generationens Volkswagen Polo, inget fel med det men Skoda står steget efter i rang inom VAG och först nästa Fabia får troligen samma plattform som den Polo som presenterades 2009. En bra bil är det, eller en utmärkt vardagsprodukt om du vill. Inte bäst på allt, varken snabbast, tystast eller bekvämast men rymlig, välutrustad och framför allt: Väldigt mycket bil i förhållande till den låga prislappen. Att tex. en Mercedes A-klass sedan är bekvämare är kanske inte så konstigt när den kostar drygt 50.000:- extra utan att ha samma utrustningsnivå...

Förra generationens Fabia var dock ingen dålig bil, men inte lika komplett som den senaste generationen och den höll inte ihop särskilt väl heller. Hittills har den nuvarande generationen sett lovande ut...

Har även för mig att Fabia med bensinmotor utsågs till den billigaste modellen i klassen i drift för ett litet tag sedan, jag hittar tyvärr inte artikeln men vill minnas den eftersom jag själv var lite intresserad av en Fabia. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Cupra_
23 juni 2011
Rquired skrev:
Både Fabia och Fabia kombi bygger på förra generationens Volkswagen Polo, inget fel med det men Skoda står steget efter i rang inom VAG och först nästa Fabia får troligen samma plattform som den Polo som presenterades 2009. En bra bil är det, eller en utmärkt vardagsprodukt om du vill. Inte bäst på allt, varken snabbast, tystast eller bekvämast men rymlig, välutrustad och framför allt: Väldigt mycket bil i förhållande till den låga prislappen. Att tex. en Mercedes A-klass sedan är bekvämare är kanske inte så konstigt när den kostar drygt 50.000:- extra utan att ha samma utrustningsnivå...

Förra generationens Fabia var dock ingen dålig bil, men inte lika komplett som den senaste generationen och den höll inte ihop särskilt väl heller. Hittills har den nuvarande generationen sett lovande ut...

Har även för mig att Fabia med bensinmotor utsågs till den billigaste modellen i klassen i drift för ett litet tag sedan, jag hittar tyvärr inte artikeln men vill minnas den eftersom jag själv var lite intresserad av en Fabia. smile

Men de nya fabiorna (säger man så?) bygger på PQ25-plattformen som fabian delar med polon och audi a1 och som allra först sattes i Seat ibiza 2008 wink Däremot ligger både seat och skoda efter vw/audi när det gäller kvalité på inredning och materialval (plastighet). Dock är det inte så mkt sämre i mitt tycke så att det påverkar bilvalet. Priset är så mkt bättre på en seat/skoda så det väger upp i mina ögon. Mest en smaksak när det gäller designen.

Beror ju på vilken motor man väljer också. T.ex. 1,4TSI som jag har är ju exakt samma som i VAG´s övriga bilar. Finns dock 2, en med turbo och kompressor (Twincharger) och en med enbart turbo.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 juni 2011
Deception skrev:
Rquired skrev:

Men de nya fabiorna (säger man så?) bygger på PQ25-plattformen som fabian delar med polon och audi a1 och som allra först sattes i Seat ibiza 2008 wink Däremot ligger både seat och skoda efter vw/audi när det gäller kvalité på inredning och materialval (plastighet). Dock är det inte så mkt sämre i mitt tycke så att det påverkar bilvalet. Priset är så mkt bättre på en seat/skoda så det väger upp i mina ögon. Mest en smaksak när det gäller designen.

Beror ju på vilken motor man väljer också. T.ex. 1,4TSI som jag har är ju exakt samma som i VAG´s övriga bilar. Finns dock 2, en med turbo och kompressor (Twincharger) och en med enbart turbo.

Va, ändrade de plattform i samband med faceliften nu för något år sedan?

Cupra_
23 juni 2011
Rquired skrev:

Skoda Fabia II släpptes 2008.. Då var det inte bara en facelift.

PQ25 är utvecklad från PQ24 plattformen, informellt känd som A05.

* SEAT Ibiza Mk4 (Typ 6J, 2008-)
    * Volkswagen Polo Mk5 (Typ 6R, 2009-)
    * Audi A1 (2010-)

Det fick jag fram. Så okej, jag kan inte lova att skoda kör den plattformen men det känns ju konstigt att seat skulle få den (Som nästan är lika billigt som skoda) men inte skoda :S

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 juni 2011
Deception skrev:
Rquired skrev:

Skoda Fabia II släpptes 2008.. Då var det inte bara en facelift.

PQ25 är utvecklad från PQ24 plattformen, informellt känd som A05.

* SEAT Ibiza Mk4 (Typ 6J, 2008-)
    * Volkswagen Polo Mk5 (Typ 6R, 2009-)
    * Audi A1 (2010-)

Det fick jag fram. Så okej, jag kan inte lova att skoda kör den plattformen men det känns ju konstigt att seat skulle få den (Som nästan är lika billigt som skoda) men inte skoda :S

Ok, jag tänkte på faceliften till årsmodell 2010 som innebär bland annat DRL´s i dimljusen, ny inredning och lite annat på Fabia II. Men jag är nästan helt säker på att Fabia II faktiskt bygger på den gamla småbilsplattformen som gamla Polo och Fabia byggde på, Teknikens Värld skriver i denna artiken:
http://www.teknikensvarld.se/provkornin … /index.xml
Att det är samma chassi på dem, kanske är de så att de syftar på plattform i detta fallet? smile

Smålänning
7 883 Inlägg
23 juni 2011
Skoda är den enda bilen inom VAG-koncernen jag skulle köpa.

Bra bilar, samma dristsäkerhet som koncernsyskonen (om inte bättre) och nästan samma kvalitetskänsla.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

32 Inlägg
25 juni 2011
Trådstartare
Är osäker på vilken motor som är bäst? Skiljer inte mycket mer än 10 000kr mellan bensin och diesel.

Hur är servicekostnaderna på resp? Vad för typ av partikelfilter sitter det i dieseln?

En bensinare är väl oftast billigast att serva men en diesel dricker mindre mer mil? Svårt val.

Passar på att fråga hur nära den verkliga bränsleförbrukningen ser ut på bensin och diesel?
Senast redigerat av burne (25 juni 2011)

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
25 juni 2011
Kör på bensin, så slipper du skatta tre gånger om året!

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

42 Inlägg
26 juli 2011
måste slå ett slag för seat(första seaten för mig), köpte mig en själv efter övervägt en polo, och fabia..
Tyckte min ibiza var rymligare helt enkelt, bekväm att köra, skön körställning.
Att det skulle upplevas plastig eller konstigt tycker jag inte, inte mer än fabian när jag körde den.

Jag tycker jag gjort en ok affär faktiskt! Provkör den och bedöm själva.

1 365 Inlägg
30 juli 2011
Fabia har ju fått bättre betyg än polo i många tester som gjorts. Inte invändigt men vad gäller väghållning osv.

Sök