3490
Sök

V70 2.5t -98 blåryker efter byte av topplockspackning

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
#1
i helgen bytte jag topplockspackning på polarns bil och såg även över vevhusventen som va igensatt. det va tokstopp i vevhusventen så spola ur alla slangar osv och tillslut fick jag flöde men hann aldrig få det helt rent och torrt när jag satte ihop skiten så funderar på om det är det som gör att bilen blåryker och luktar bränd olja när man kör. den går som en klocka för övrigt men till och från så kan tomgången va ojämn nu också och pendla mellan 500rpm och 1500rpm. men bara hänt vid 2 tillfällen. den verkar inte ha dragit varken olja eller vatten sen "renovering". men ryker som fan och luktar skit verkligen. kan jag ha mixat ihop nån slang vid turbon eller nåt? hoppas på att det är vevhusventen och man kanske bör köra lite mer så det försvinner? va tycker ni jag ska börja med?

tacksam för tips!

Mvh micke

-den satt som en fläskläpp-

8 251 Inlägg
24 januari 2011
#2
Gjorde du ren ventilationen ordentligt? Även kanalerna ner i tråget? kollat om det är en massa olja i inloppsröret/turbon?


www.avgassystemet.se
936 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
#3
Marlboroman skrev:
Gjorde du ren ventilationen ordentligt? Även kanalerna ner i tråget? kollat om det är en massa olja i inloppsröret/turbon?

jag tog loss hela vevhusventen (flammfällan?) och den va det tvärstopp i och antagligen det som gjort att motorn tröck ur olja ur oljepåfyllningslocket innan? jag spola i bräkleen i den och skaka om och sen blåste ur men det räckte inte så tog med den i duschen och spola ur den i typ 20minuter med vatten.. den fick sen ligga å torka en timme typ bara och jag fick inte ur alla gegga som va i för den va verkligen omöjligt.. så kan det va den som förbränns nu och luktar skit? men har ju kört ca. 4 mil sen jag utförde jobbet så borde väl ha förbränts? kanalerna ner i tråget har jag rensat lite grann iaf så det kunde tränga sig igenom. borde jag göra om rengöring lite mer urförligare nu i efterhand? är så jäkla trångt nu bara tongue inte kollat röret ännu men kan göra det.. tror inte det ska va nå problem.. den rök ju inget innan?

-den satt som en fläskläpp-

8 251 Inlägg
24 januari 2011
#4
Att det kom olja ur locket kan ju också bero pånår så enkelt att packningen är trasig, och är den det så rinner det ut olja där och som sedan rinner ner på grenröret. Rengöringen av burken kan ju ha gjort så att det går olja över till inloppsröret och det orsakar rök och lukt.


www.avgassystemet.se
936 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
Att det kom olja ur locket kan ju också bero pånår så enkelt att packningen är trasig, och är den det så rinner det ut olja där och som sedan rinner ner på grenröret. Rengöringen av burken kan ju ha gjort så att det går olja över till inloppsröret och det orsakar rök och lukt.

okej. men hur blir jag av med detta? behöver jag bytte oljefällan? rengöra inloppsrör?

-den satt som en fläskläpp-

8 251 Inlägg
24 januari 2011
#6
Om oljan drar iväg till inloppsröret så är det kanalerna i blocket, speciellt den ner i tråget som ska göras ren så att oljan kan rinna ner där som det är tänkt.


www.avgassystemet.se
936 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
Om oljan drar iväg till inloppsröret så är det kanalerna i blocket, speciellt den ner i tråget som ska göras ren så att oljan kan rinna ner där som det är tänkt.

det är fan den ända kanalen jag inte gjorde rent tongue där ser man.. men jag körde in en mejsel där men det tog stopp efter typ 3 cm.. går det rakt ner sen? hur får jag rent det? bara göra om / göra rätt? sen blåsa där och tillslut byta olja? kan allt detta även göra så att tomgången blivit ororlig ibland.. händer att den pendlar mellan typ 500rpm och 1500rpm?

tacksam för din svar. du är guldvärd!

-den satt som en fläskläpp-

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
#8
det va vevhus kanalen ner i tråget som va igensatt.. fick riva ner tråget och rengöra underifrån smile men nu blev det kanon.. tack för hjälpen!!! big_smile

-den satt som en fläskläpp-

496 Inlägg
1 augusti 2011
#9
om man tar ner tråget, är det värt att byta vevlager också då??


496 Inlägg
1 augusti 2011
#10
Marlboroman skrev:
Om oljan drar iväg till inloppsröret så är det kanalerna i blocket, speciellt den ner i tråget som ska göras ren så att oljan kan rinna ner där som det är tänkt.

vart tar oljan ivägen annars? till intercoolern? har nämligen detta problem !


8 251 Inlägg
1 augusti 2011
#11
haggen90 skrev:
om man tar ner tråget, är det värt att byta vevlager också då??

Det är väl som man anser själv, det kostar ju lite med nya lager + eventuellt nya bultar till stakarna. Skulle ju primärt sikta in mig på att göra ren silen på röret som suger upp oljan ut tråget och att göra ren under kanalen till vevhusventilationen.


8 251 Inlägg
1 augusti 2011
#12
haggen90 skrev:
Marlboroman skrev:
Om oljan drar iväg till inloppsröret så är det kanalerna i blocket, speciellt den ner i tråget som ska göras ren så att oljan kan rinna ner där som det är tänkt.

vart tar oljan ivägen annars? till intercoolern? har nämligen detta problem !

Tar oljan den vägen så hamnar den i intercoolern framförallt medans resten sprids ut i övriga ssystemet. Funkar dräneringen i intercoolern (om man har original kvar) så ska oljan rinna ut där. Skadar dock inte att göra ren intercoolern invändigt.


496 Inlägg
1 augusti 2011
#13
Marlboroman skrev:
haggen90 skrev:
om man tar ner tråget, är det värt att byta vevlager också då??

Det är väl som man anser själv, det kostar ju lite med nya lager + eventuellt nya bultar till stakarna. Skulle ju primärt sikta in mig på att göra ren silen på röret som suger upp oljan ut tråget och att göra ren under kanalen till vevhusventilationen.

tack. ! Då vet jag !



Sök