3644
Sök

Kamremsbyte v40 2,0t-oo

3 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
#1
Hej

Vet någon hur man byter kamrem på v40 2,0t-00 eller någon som har en repanvisning??

...has left the building...
4 474 Inlägg
16 januari 2010
#2
Om du behöver fråga något så grundlläggande så är mitt förslag att du lämnar iväg jobbet. Om du däremot vet principen för att byta rem men undrar över om det behövs specialverktyg eller något annat så kan jag däremot inte hjälpa dig, men rent generellt så brukar man kunna "gissa" sig till var markeringarna är/sitter om man ställer motorn i TDC på ettans cylinder, lite letande efter märkena får man säkert räkna med. Annars finns det säkert någon som VET.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

3 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
#3
inga problem med själva bytet men spännrullen till kamremmen ska man spänna troligtvis tills märkningarna går ihop hade varit bra om man visste exakt var alla märkningarna sitter samt hur hårt remmen ska vara spänd när man är klar

...has left the building...
4 474 Inlägg
16 januari 2010
#4
Lagom spänd. Sen finns det olika typer av "kamremsspännare", vissa är fjäderbelastade o de skall rullen "förspännas" korrekt, andra är bara en vanlig "rulle". Generellt kan man säga att remmen skall kunna vridas ca 90 grader på det ställe där spänningen är som lägst (oftast där avståndet mellan 2 löphjul är som längst).

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 januari 2010
#5
Haynes vet

ett tips är dock att inte använda en vattenpump med plastimpeller utan se till att du får varianten med plåtimpeller då plasten spricker och frihjular på axeln.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

3 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#6
ok då vet jag en hel del mer än innan tack för all info

7 Inlägg
17 januari 2010
#7
dum fråga kanske men hur ofta ska den bytas?

blu-rays.se - Allt om Blu-ray & 3D-tv

Rejsa ?
2 959 Inlägg
17 januari 2010
#8
tintinskoog skrev:
dum fråga kanske men hur ofta ska den bytas?

Beror på hur gammal bilen är men på Fas I 12 000 Mil eller 5 år. På Fas II 16 000 Mil eller 5 år har jag för mig...

Autotech

110 Inlägg
17 januari 2010
#9
Jag bytade för bara någon månad sen kamrem på min t4. köp haynes boken så skall det nog gå. Jag var tvungen att lossa ena motorfästet och för att göra det var jag tvungen att lyfta motorn. Sen hade jag automatisk spännare till remmen, och det är noga att man inte pressar ihop den kolven för fort utan att det får ta den tid (typ 10-20 min har jag för mig) för spänner man ihop den för fort så riskerar man att ta sönder packningen.

Sen var man tvungen att tillverka ett special verktyg med hjälp utav 2 plattjärn borra 2 hål för att hålla emot remskivan.

Jag rekomenderar starkt att byta vattenpump, min gick sönder och därför bytade jag kamrem samtidigt, du vill inte lossa allt de där i onödan kan jag lova.

Men köp boken, den visar steg för steg samt hur du tillverkar verktyget.

lycka till!
Senast redigerat av thrinker (17 januari 2010)

26 Inlägg
2 augusti 2011
#10
Taget direkt ur datorn på jobbet.. Ingen bild dock.

DEMONTERING

Tag bort:
Övre motorkåpa.
Höger motorrummets kåpa (Turbo).
Höger strålkastarkåpa (Turbo).
Extra drivrem. Återanvänd INTE den remmen.
Övre kamremskåpa Fig. 11524.1.
Servostyrningsslangens hållare (2001→).



Lyfta motorn något.

Palla under motorn.

Tag bort höger motorfäste.

Lyfta och palla upp bilens framparti.

Tag bort:
Höger framhjul.
Höger nedre stänkskydd.
Motorrummets bottenplatta.
Extra drivremmens spännare Fig. 11524.2 (om nödvändigt).
Nedre främre kamremskåpa Fig. 11524.3.
Motorfästets konsol Fig. 11524.4.



Vrid vevaxeln medurs tills inställningsmärkena stämmer överens Fig. 11524.5 och Fig. 11524.6.

Vrid vevaxeln ytterligare ¼ varv medurs och sedan moturs tills inställningsmärkena stämmer överens Fig. 11524.5 och Fig. 11524.6.

Tag bort:
Övre bakre kamremskåpa.
Spännarens skruv Fig. 11524.7.
Spännrulle.
Nedre bakre kamremskåpa Fig. 11524.8.
Kamrem.


Montering:

Kontrollera styrrullen. Byt om nödvändigt.

Sätt dit en ny spännrulle med insexnyckelns hål i läge klockan 10.

Drag åt spännarens skruv med 3 Nm Fig. 11524.7.

Kontrollera att inställningsmärkena stämmer överens Fig. 11524.5 och Fig. 11524.6.

Placera kamremmen. Börja på vevaxeldrevet och fortsätt moturs. Se till att remmen är spänd mellan kugghjulen.

Montera övre bakre kamremskåpa.

Vrid spännrullen moturs tills visaren Fig. 11524.9 passerar inställningsmärkena Fig. 11524.10. Använd en insexnyckel (6 mm) Fig. 11524.11.

Vrid sakta spännrullen medurs tills visaren är i rätt läge beroende på motortemperatur:
-20°C - till vänster om inställningsmärken Fig. 11524.12.
20°C - mitt för inställningsmärken Fig. 11524.13.
50°C - till höger om inställningsmärken Fig. 11524.14.



Drag åt spännarens skruv med 20 Nm Fig. 11524.7.

Tryck ned remmen och kontrollera att spännarens visare rör sig fritt Fig. 11524.9.

Vrid vevaxeln två varv medurs.

Kontrollera att inställningsmärkena stämmer överens Fig. 11524.5 och Fig. 11524.6.

Kontrollera att spännarens visare är i rätt läge:
-20°C - till vänster om inställningsmärken Fig. 11524.12.
20°C - mitt för inställningsmärken Fig. 11524.13.
50°C - till höger om inställningsmärken Fig. 11524.14.



Om inte: Upprepa spännproceduren.

Återmontera komponenter i omvänd ordningsföljd.



Sök