3414
Sök

Bilder på egenlackade lister

Lageransvarig/Montör
378 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
Jag vet att det finns 100 trådar om lackade lister.
Men jag skulle vilja ha lite tips och råd tillsammans med bilder på resultatet. Gärna med info så som grovlek på slippapper, Märke på grund, lack m.m. Har planer på att lacka mina på plats och bara maskera runt. Jag vet att det blir 100ggr lättare att köpa nya lister och lämna till lackerare men det är inte det jag vill veta. Jag vill se resultat från folk som gjort det själva med en kort liten beskrivning.

Tack på förhand !

___
\__
___o__|

508 Inlägg
3 augusti 2011
Kolla på min Saab 9-5 den har jag lackat listerna på. Jag tog bort sidolisterna men inte på stötfångaren för dom sitter fast så där maskerade jag och bara lacka på utan att slipa så det återstå att se hur länge det håller men klarlack la jag på ordentligt. Skulle nog rekomendera att slipa för att lacken ska fästa och hålla bättre.

Lageransvarig/Montör
378 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
Men var dina strukturerade från början eller var dem redan lackade ? Vad körde du med för produkter och i vilken ordning ?
Senast redigerat av Karlss0n (3 augusti 2011)

___
\__
___o__|

508 Inlägg
3 augusti 2011
Mina var svarta orginal lister som var riktigt trötta så dom var mer åt det gråa hållet dom tvättades ordentligt innan lack så sämre kunde det inte bli tänkte jag smile

Sidolisterna och sidokjolarna tog jag bort eftersom dom gick att ta bort och dom köpte jag färg på biltema som var något så nära min färg.
För min  färg kostade 208 kr spray burken som mekonomen blanda till så för att prova om jag ville ha dom i grön färg och få en bra grund så lackade jag dom med biltema färgen först och för att jag trodde att färgen skulle fästa dåligt på plast men jag tog det lungt och la tunna lager hela tiden för att inte det skulle rinna och biltema färgen var väldigt blaskig och tunn.

Resultatet tyckte jag vart mycket trevligare med lister som är som lackade i bilens färg så in till mekonomen och beställde två stycken spray burkar och den färgen var mycket bättre för den var inte alls lika lätt rinnig och torkade snabbt så det var bara lägga på lager på lager tills två burkar spray var slut sen la jag på en burk klar lack .

Bak & fram stötfångaren gick ju inte att ta bort( så där vart det att ta tidning och maskera) så där sprayade jag direkt utan att lägga någon annan färg under, började med ett riktigt tunt lager och så fortsatte jag fram och bak till en spray burk var slut, sen fick det torka en hel dag och sen la jag klarlack lager på lager tills en burk var slut.

Detta har kostar mig 704 kr allt som allt och hur länge det håller vet jag inte men klarlacken ligger om man känner på listertna som en tunn plast hinna så det går ju inte skrapa bort med nageln.

Det var så jag gjorde sen hittade jag en annan nu och det kanske blir bättre och håller längre.

http://www.zatzy.com/allmaent/233699-la … ossen.html

Lycka till !

Sök