3340
Sök

Säljråd! (hur ta betalt?)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
2 augusti 2011
Har man samma bank så är det ju kanon med internetöverföringar, jag brukar fråga säljaren om jag får låna hans dator innan jag kommer annars tar jag med egen. Men jag handlar ju mest bilar under 15K så då blir det ju kontanter.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

12 086 Inlägg
3 augusti 2011
Sist jag köpte bil betalade jag 35tkr via min internetbank.

Vi hade olika bank, det ska inte ha någon betydelse vad jag förstår.
Senast redigerat av JapMax (3 augusti 2011)

3 182 Inlägg
3 augusti 2011
när jag sålde min audi a6 så satte vi oss ner vid min dator och köparen förde över pengar till min bank(vi hade samma bank) så då kommer överföringen på en gång. om köparen inte har samma bank kolla om han har en tjej eller nått som har samma bank som man kan föra över till. annars gå till din bank gemensamt och gör en överföring och be banken om ett kvitto . enkelt.

1 878 Inlägg
3 augusti 2011
samma här när jag sålde min V70R så överförde vi 75k direkt till mitt konto (dvs vi hade samma bank)

Tidigare har jag använt mig utav Postväxel!
Senast redigerat av Frozen1985 (3 augusti 2011)

388 Inlägg
3 augusti 2011
Har kört med internetbanken vid dom flesta sälj/köp funkar fint tycker jag sist fick jag dock 50k i cash och banken skulle sedan ha reda på var jag fått pengarna ifrån när jag skulle sätta in dom tydligen skatteverket som skall snoka men jag hade ju kvitto på min sålda bil så det var inga problem ändå..

564 Inlägg
3 augusti 2011
Banker och andra finansinstitut är skyldig att fråga varifrån pengarna kommer och rapportera det till någon, finansinspektionen tror jag, om man sätter in mer än en viss summa i kontanter. Gränsen är €1000 eller 10 000 kr, verkar vara lite olika bud vad som gäller.

Muttley
3 augusti 2011
yoppe skrev:
Har kört med internetbanken vid dom flesta sälj/köp funkar fint tycker jag sist fick jag dock 50k i cash och banken skulle sedan ha reda på var jag fått pengarna ifrån när jag skulle sätta in dom tydligen skatteverket som skall snoka men jag hade ju kvitto på min sålda bil så det var inga problem ändå..

Kvittar om du har kvitto. De måste notera var pengarna kommer ifrån, sen väljer du själv om du vill säga att du sålt bilen eller sålt haschplantor eller jobbat svart.  wink  Sen ska man väl skriva under pappret. De gäller summor över 10 tusen.

Sök