2692
Sök

Pitman-armarna onödiga? BMW E28

Montör
664 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
#1
Min E28 skall få ny framvagn+bakvagn innan nästa säsong, så jag håller på att planera lite. I de nya bak/framvagnarna skall alla bussningar skall bytas mot delrin där det är lämpligt, och polyuretan på alla andra ställen.

Till exempel blir länkarmsbussningarna bak i delrin. Borde inte det göra att man kan skita i pitmanarmarna? De där små stagen på typ 8cm som sitter mellan silentbalken och början av länkarmen? De hårda delrinbussningarna borde göra dem onödiga tycker jag... Eller?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
5 maj 2011
#2
Vet inte hur den fram/bakvagnen ser ut. Lägg gärna upp en bild med paintsskiss på!

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

1 867 Inlägg
5 maj 2011
#3
Såhär ser det ut.
http://static.bmwfans.info/images/epc/NDExNl9w.png

Vad jens menar är, om man ändå har bussningar som styr upp axeln i sidled, behöver man verkligen dom där små stagen(nummer 12)?

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Montör
664 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
#4
Koop skrev:
Såhär ser det ut.
http://static.bmwfans.info/images/epc/NDExNl9w.png

Vad jens menar är, om man ändå har bussningar som styr upp axeln i sidled, behöver man verkligen dom där små stagen(nummer 12)?

Precis. Jag antar att enda anledningen till att de där stagen sitter där från början är pga. de mjuka originalbussningarna som tillåter alldeles för mycket spel åt alla möjliga håll. Har man då hårdplast där, då bör väl inte dessa behövas? Eller missar jag någonting?

EDIT: Här är en ordentlig bild på hur stagen ser ut:

http://www.waarwest.se/resize.aspx?src=/Waarwest/images/shop/e34%20pitman.jpg&w=250&s=Waarwest
Senast redigerat av berthelsen (5 maj 2011)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

204 Inlägg
6 augusti 2011
#5
vart får man tag i länkarmsbussningar i delrin?smile

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

Turbo lover
555 Inlägg
6 augusti 2011
#6
Frågan är ju varför, de väger ju inte speciellt mycket om det var det du tänkte på?


Forummoderator
9 299 Inlägg
6 augusti 2011
#7
För att kommentera det gamla inläggen: Jag tror inte man ska ta bort pitmanarmarna, eller droplinks som de kan kallas. Jag bytte mina i våras och sjyssta bussningar där påverkar balansen tycker jag. Hur gjorde du förresten?

Bussningar i delrin får man nog tillverka själv. Det går att köpa stavar på ebay i olika mått, kostar några tior, sedan går det att svarva och borra ganska bra. Däremot kan det vara trixigt att få fast dem runt stag då delrin är stenhårt. En genomgående bult är ju inga problem, men runt ett stag blir svårt. Eventuellt om man kokar dem och är snabb?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Montör
664 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
#8
Jag har inga kommit någonvart i detta än. Får bli att testa både med och utan sedan. Bussningar specialtillverkas killarna på www.specialsvarv.se åt en.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

204 Inlägg
6 augusti 2011
#9
okej jo hittade en sida som har säljer derinstavar upp till 1 meter bitar. ska kolla verkar ju inte så svårt att svarva egna bussningar så får väl testa:)

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."


Sök