3316
Sök

Vilka basar?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
1 augusti 2011
Softis skrev:
Man spelar in en bas för att alla rörliga delar ska mjukas upp.
En bas KAN gå sönder om man pressar den för hårt när den är ny.
Den låter även annorlunda när den är inspelad.

Normalt är runt 30-50 timmar, men finns även basar som kräver långt över 100 timmar

Jag har fått många olika bud om detta, av både mer och mindre kunniga personer.
Får aldrig nå riktigt klartecken i om en bas kan gå sönder pga att den inte är inspelad.
Jag vet egentligen inte vilket, men de flesta brukar säga att den inte kan det.

Om den kan gå sönder när den inte är inspelad, hur går den sönder på för vis?

2 035 Inlägg
1 augusti 2011
Just upphängningen borde ju vara som fräschast i början eftersom den troligtvis är utav gummi.
Sen så låter ju basen annorlunda i början som softis skriver. Så det kanske ligger nåt i att alla delar ska "spelas in". Iallafall är det ju bättre att vara försiktig i början.

Alla basar kan gå sönder om man pressar dem FÖR hård.

Biljudsveteran sen 1984!

PM Competition Team
711 Inlägg
1 augusti 2011
Jag har då aldig varit med om att en högtalare gått sönder för att den inte varit inspelad.
Min dls sp15s fick smaka på ton när den var helt ny och gick inte sönder, dock fick jag inte alls samma resultat då som när den sen var inspelad.

När jag spelar in basar brukar jag slå på en 50hz ton och sen låt den stå och gå på hygglig volym så länge som möjligt, 50tim har jag svårt att tro skulle räcka, men det varierar säkert från högtalare till högtalare.

När jag för några år sen spelade in ett par helt nya diskanter så lät jag dom gå i 100tim och sen frekvensmätte vi och tweakade, när systemet sen spelat ca:70 tim till så hade frekvensgången ändrat sig rätt mycket och där ser man att 100tim inte var tillräckligt iaf.

Den stora skillnaden med en oinspelad bas kontra en inspelad (i mitt tycke) är att den oinseplade basen saknar kropp och tyngd, den rör sig men man saknar det riktigt fysiska.

www.bilstereoforbundet.se för dig som vill tävla i billjud

2 035 Inlägg
1 augusti 2011
jensclaudius skrev:
Jag har då aldig varit med om att en högtalare gått sönder för att den inte varit inspelad.
Min dls sp15s fick smaka på ton när den var helt ny och gick inte sönder, dock fick jag inte alls samma resultat då som när den sen var inspelad.

När jag spelar in basar brukar jag slå på en 50hz ton och sen låt den stå och gå på hygglig volym så länge som möjligt, 50tim har jag svårt att tro skulle räcka, men det varierar säkert från högtalare till högtalare.

När jag för några år sen spelade in ett par helt nya diskanter så lät jag dom gå i 100tim och sen frekvensmätte vi och tweakade, när systemet sen spelat ca:70 tim till så hade frekvensgången ändrat sig rätt mycket och där ser man att 100tim inte var tillräckligt iaf.

Den stora skillnaden med en oinspelad bas kontra en inspelad (i mitt tycke) är att den oinseplade basen saknar kropp och tyngd, den rör sig men man saknar det riktigt fysiska.

Nu pratar jag förmodligen bara teoretiskt men säg att du har två likadana nya basar. Den ena basen fläskar man på fullt direkt medans den andra basen (i en annan bil) spelar man lugntmed i 100h. då kanske den första basen är 97% ok dvs lite sliten och den andra är fortfarande 100% välljudande. endast teoretiskt tror jag men ändå. det är ju bättre att ta det lite lugnt med sakerna i början än att chansa och fläska på bara för att det inte finns några praktiska belägg som visar på att man inte skadar basen.

Biljudsveteran sen 1984!

4 693 Inlägg
1 augusti 2011
Jag har också brännt på fullt på nya basar, men dom KAN gå sönder.
Då är det upphängningen och spidern och kan rivas sönder pga av att dom är för stela.

Booyakasha!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
1 augusti 2011
Softis skrev:
Jag har också brännt på fullt på nya basar, men dom KAN gå sönder.
Då är det upphängningen och spidern och kan rivas sönder pga av att dom är för stela.

Får värma på dem lite me värmeluftspistolen då höhö wink
Nejmen detta låter ju ganska logiskt.

3 466 Inlägg
1 augusti 2011
Eftersom en bas inte har några anliggande slitytor behöver man alltså inte "köra in" den på samma sätt som en bilmotor eller liknande. Det handlar helt enkelt om att ge spidern en chans att mjukas upp. Vissa basar som har multilagersspidrar kan vara extrem hårda när dom är nya och tar även längre tid att spela in.
Det sägs att basarna ska gå lättare sönder om dom inte är inspelade men ger man basen en chans att mjuka upp spidern lite så kan man mata på sen.

Desto högre man spelar under inspelningsperioden desto snabbare spelar man ju in den wink

Inspelningstiden är ju egentligen bara tiden som en bas ändrar karaktär som mest och innan den låter som den är tänkt. Sen fortsätter basen att ändra karaktär under hela sin livstid fast i ett mycke långsammare tempo. Därför kan uppfattningen om inspelningsperioden variera.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
1 augusti 2011
bosabengt skrev:
jensclaudius skrev:

Nu pratar jag förmodligen bara teoretiskt men säg att du har två likadana nya basar. Den ena basen fläskar man på fullt direkt medans den andra basen (i en annan bil) spelar man lugntmed i 100h. då kanske den första basen är 97% ok dvs lite sliten och den andra är fortfarande 100% välljudande. endast teoretiskt tror jag men ändå. det är ju bättre att ta det lite lugnt med sakerna i början än att chansa och fläska på bara för att det inte finns några praktiska belägg som visar på att man inte skadar basen.

Vad skulle ta dessa 3% av ljudkvaliteten då? Att spidern mjukas upp snabbare pga en hårdare inspelning?

2 035 Inlägg
1 augusti 2011
M_icke_ skrev:
bosabengt skrev:
jensclaudius skrev:

Vad skulle ta dessa 3% av ljudkvaliteten då? Att spidern mjukas upp snabbare pga en hårdare inspelning?

Ja det va ju som sagt bara teoretiskt. dem 3% i slitage kanske. fast så funkar det kanske inte på en bas. men på en bilmotor är det ju så.

Biljudsveteran sen 1984!

Älskar Emelie<3
339 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
bara en noob fråga, får steget jobba hårdare med nya basar än lite mer "inspelade"?

Älskar Emelie<3
339 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
saab_tompa skrev:
bara en noob fråga, får steget jobba hårdare med nya basar än lite mer "inspelade"?

tänkte med tanke på att spidern är lite hårdare i början:)

3 466 Inlägg
8 augusti 2011
saab_tompa skrev:
saab_tompa skrev:

tänkte med tanke på att spidern är lite hårdare i början:)

Får en bilmotor jobba hårdare för att det är fler personer i bilen. Ja om du vill köra lika fort som om du vore själv..
Med andra ord så det enda som pressar steget hårdare är den som sitter bakom volymratten..

Sök