4569
Sök

"Exploderande" kylarslang = kass topplockspackning? Volvo 745 -89

10 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
#1
Är ny på Garaget och hoppas att jag postat mitt problem i rätt kategori..

Sitter i skrivande stund i Norge med en icke fungerande bil.

Igår skulle jag och min bättre hälft åka upp på fjället för att titta på nån utsikt av nåt slag, så vi sätter oss i bilen och kör iväg uppåt fjället.
Bilen går som en klocka längs de smala vägarna, tills det plötsligt hörs en smäll och kylarvätska väller upp från motorrummet. Jag öppnar huven och konstaterar att den övre kylarslangen (den mellan kylare och termostathus) är ett minne blott. Rester av slangen ligger lite överallt i motorrummet. Dessutom slet den med sig slangfästet i plast på kylaren, så det går ej att få dit en ny slang.

Antar att det bara är att byta kylare och slang, men läste även någonstans att ett så högt tryck i kylsystemet kan bero på en kass toppackning. Har kollat efter klet i oljehålet (som inte är olja), vit rök och kylarvätska längs motorn, men har inte funnit något av detta. Behövde inte heller fylla på kylarvatten mer än normalt.
Den går lite ojämnt i tomgången ibland, men tror det beror på en dålig packning mellan gasspjäll och insug.

Kan det vara så att det trots allt är toppackningen som är kass, och kan jag i sådana fall köra hem bilen till Sverige igen utan några allvarliga incidenter om jag byter kylaren och slangen?

Hoppas att jag har beskrivit mitt problem begripligt.

Tacksam för svar!
MVH
Hugo

Fri fart för ett fritt folk!
14 343 Inlägg
8 augusti 2011
#2
går aldrig att svara till 100% men det kan vara packningen som gått eller så var helt enkelt slangen skitdålig svårt att säga eftersom systemet blir trycksatt så kan även en sliten slang explodera

Kör fort så hinner inget hända...

1 758 Inlägg
8 augusti 2011
#3
Precis som Growe säger så kan det mycket väl vara så enkelt som att slangen var sliten. Är ju ingen ny bil, så har slangen inte varit bytt innan är det ganska troligt att den var torr och jävlig.

Fri fart för ett fritt folk!
14 343 Inlägg
8 augusti 2011
#4
schnauz skrev:
Precis som Growe säger så kan det mycket väl vara så enkelt som att slangen var sliten. Är ju ingen ny bil, så har slangen inte varit bytt innan är det ganska troligt att den var torr och jävlig.

råkade ut för att slangen mellan värmepaketet och motorn gick sönder på en 245:A den gick rätt av fick ett trevligt uppvaknande när det pissade vatten genom en kabelgenomföring och rakt ner på ena smalbenet..=/

Kör fort så hinner inget hända...

10 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
#5
Tack för snabba svar:)
Slangen är iofs ett halvår gammal, men kan ju varit dålig kvalite.
Men då är det alltså bara att byta slang och kylare och hoppas det håller?
Pratade med någon slags mekaniker här i trakten och han sa att man kunde skruva bort termostaten och på så vis slippa det höga trycket (om jag förstod honom rätt). Men är det inte risk för att motorn blir för varm då, om inget håller koll på temperaturen..?

1 758 Inlägg
8 augusti 2011
#6
Growe skrev:
råkade ut för att slangen mellan värmepaketet och motorn gick sönder på en 245:A den gick rätt av fick ett trevligt uppvaknande när det pissade vatten genom en kabelgenomföring och rakt ner på ena smalbenet..=/

Råkade ut för samma sak i en 740, fast jag slapp få vatten på benet! smile

Rakapparat
301 Inlägg
8 augusti 2011
#7
schnauz skrev:
Growe skrev:
råkade ut för att slangen mellan värmepaketet och motorn gick sönder på en 245:A den gick rätt av fick ett trevligt uppvaknande när det pissade vatten genom en kabelgenomföring och rakt ner på ena smalbenet..=/

Råkade ut för samma sak i en 740, fast jag slapp få vatten på benet! smile

Hade en överförings nippel till värmepaketet som gick sönder på min gamla e30. den satt rakt över gaspedalen. bilen gick nästan på kok vid tillfället. lång historia kort. kupen fylldes med kokande ånga, jag såg ingenting fick stopp på bilen utan problem då jag kunde vägen (gick väl i 100). sjukskriven i 2 veckor pga brännskador på foten som stannade på bromsen när det sprutade kokande ånga på mina små fossingar. Idag har jag massa är på den foten, men annars bra:)

Bilar är farliga:P


10 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
#8
Tack för snabba svar:)
Slangen är iofs ett halvår gammal, men kan ju varit dålig kvalite.
Men då är det alltså bara att byta slang och kylare och hoppas det håller?
Pratade med någon slags mekaniker här i trakten och han sa att man kunde skruva bort termostaten och på så vis slippa det höga trycket (om jag förstod honom rätt). Men är det inte risk för att motorn blir för varm då, om inget håller koll på temperaturen..?

(Postade igen, inlägget försvann..tongue)

767 Inlägg
8 augusti 2011
#9
flottarn skrev:
Tack för snabba svar:)
Slangen är iofs ett halvår gammal, men kan ju varit dålig kvalite.
Men då är det alltså bara att byta slang och kylare och hoppas det håller?
Pratade med någon slags mekaniker här i trakten och han sa att man kunde skruva bort termostaten och på så vis slippa det höga trycket (om jag förstod honom rätt). Men är det inte risk för att motorn blir för varm då, om inget håller koll på temperaturen..?

(Postade igen, inlägget försvann..tongue)

Motorn går inte för varm utan termostat, däremot går den kallare än vad som är meningen. kan innebära lite högre bränsleförbrukning. Det går även lossa på locket till expansionstjälet så det inte bygger upp något tryck smile då borde du klara att köra hem bilen om packningen inte är riktigt dålig. du märker också om det bubblar och luktar avgaser i expansinoen.


10 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
#10
Ah! Då ska jag göra på detta sättet:)
Får se över och byta packningen när jag kommer hem, planerar ändå att byta kamrem snart, så kan ju göra allt på en gång då:)
Tack för svaret!smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
9 augusti 2011
#11
schnauz skrev:
Growe skrev:
råkade ut för att slangen mellan värmepaketet och motorn gick sönder på en 245:A den gick rätt av fick ett trevligt uppvaknande när det pissade vatten genom en kabelgenomföring och rakt ner på ena smalbenet..=/

Råkade ut för samma sak i en 740, fast jag slapp få vatten på benet! smile

Fan den slangen har gått sönder på varenda 240 jag haft, dryg att byta är den också. smile Det fånigaste var när den jäveln gick sönder i samband med en burnout när jag hade en skaplig brud i bilen, sabbade liksom mysstämmningen en aning.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök