8 augusti 2011
Trådstartare
Är ny på Garaget och hoppas att jag postat mitt problem i rätt kategori..
Sitter i skrivande stund i Norge med en icke fungerande bil.
Igår skulle jag och min bättre hälft åka upp på fjället för att titta på nån utsikt av nåt slag, så vi sätter oss i bilen och kör iväg uppåt fjället.
Bilen går som en klocka längs de smala vägarna, tills det plötsligt hörs en smäll och kylarvätska väller upp från motorrummet. Jag öppnar huven och konstaterar att den övre kylarslangen (den mellan kylare och termostathus) är ett minne blott. Rester av slangen ligger lite överallt i motorrummet. Dessutom slet den med sig slangfästet i plast på kylaren, så det går ej att få dit en ny slang.
Antar att det bara är att byta kylare och slang, men läste även någonstans att ett så högt tryck i kylsystemet kan bero på en kass toppackning. Har kollat efter klet i oljehålet (som inte är olja), vit rök och kylarvätska längs motorn, men har inte funnit något av detta. Behövde inte heller fylla på kylarvatten mer än normalt.
Den går lite ojämnt i tomgången ibland, men tror det beror på en dålig packning mellan gasspjäll och insug.
Kan det vara så att det trots allt är toppackningen som är kass, och kan jag i sådana fall köra hem bilen till Sverige igen utan några allvarliga incidenter om jag byter kylaren och slangen?
Hoppas att jag har beskrivit mitt problem begripligt.
Tacksam för svar!
MVH
Hugo