4121
Sök

Volvo v40 t4 motor byte

40 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
#1
Hej är de någon som vet vad som skiljer på b4204t2 och b4204t5 ?


Forummoderator
10 576 Inlägg
8 juli 2011
#2
peter850r skrev:
Hej är de någon som vet vad som skiljer på b4204t2 och b4204t5 ?

ja,

turbo
grenrör
topplock
kamaxlar
kolvar
vevaxel
spridare
fuelrail
insug
tomgångsmotor
kamaxeltrigger
spalt mellan cylindrarna
kvalitet på cylinder foder

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

354 Inlägg
11 augusti 2011
#3
torpis skrev:
peter850r skrev:
Hej är de någon som vet vad som skiljer på b4204t2 och b4204t5 ?

ja,

turbo
grenrör
topplock
kamaxlar
kolvar
vevaxel
spridare
fuelrail
insug
tomgångsmotor
kamaxeltrigger
spalt mellan cylindrarna
kvalitet på cylinder foder

torpis el nån!

har en  B4204T, 2.0t-99
samt en lös motor b4204t5, t4 -01
vilka av ovanstående grejer är possitivt å byta passar rakt av, alltså från t4an till 2.0t!

anledningen är att jag snart har t4an i garaget på stativ, å 2.0t i bilen ska ev "fixa" lite i vinter!

mvh bengt


Forummoderator
10 576 Inlägg
11 augusti 2011
#4
använd hela T4 motorn. allt på den är bättre än din gamla motor

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

354 Inlägg
11 augusti 2011
#5
torpis skrev:
använd hela T4 motorn. allt på den är bättre än din gamla motor

t4an har låg komp på en av cylindrarna.. tänkte prova å öppna upp å se vad som är felet alt ha som reservdels motor...
det som fattas på t4an är generator, ac pump, servopump men det kan jag ta från 2.0an va?

å du, tacksam för all hjälp jag får!

mvh bengt
Senast redigerat av rudarmy (11 augusti 2011)


MC-galen ;)
39 Inlägg
11 augusti 2011
#6
Låg kompression kan bero på:
- Dåliga kolvringar (tappat spänst) och inte orkar hålla emot.
- Otäta insug/avgasventiler.
- Skjuten topplockspackning.

För att nämna några felorsaker. Det kan givetvis finns andra bra anledningar men detta är vad jag kom och tänka på i skrivandets stund.

*************************
Hastigheten är relativ ;)

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 augusti 2011
#7
rudarmy skrev:
torpis skrev:
använd hela T4 motorn. allt på den är bättre än din gamla motor

t4an har låg komp på en av cylindrarna.. tänkte prova å öppna upp å se vad som är felet alt ha som reservdels motor...
det som fattas på t4an är generator, ac pump, servopump men det kan jag ta från 2.0an va?

å du, tacksam för all hjälp jag får!

mvh bengt

När du byter motor så ser du vad du får pussla över. generator och servopump går att flytta med du får ta med dig apparatbryggan också och använda gamla drivremmen

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

354 Inlägg
11 augusti 2011
#8
torpis skrev:
rudarmy skrev:
torpis skrev:
använd hela T4 motorn. allt på den är bättre än din gamla motor

t4an har låg komp på en av cylindrarna.. tänkte prova å öppna upp å se vad som är felet alt ha som reservdels motor...
det som fattas på t4an är generator, ac pump, servopump men det kan jag ta från 2.0an va?

å du, tacksam för all hjälp jag får!

mvh bengt

När du byter motor så ser du vad du får pussla över. generator och servopump går att flytta med du får ta med dig apparatbryggan också och använda gamla drivremmen

ööh ok, apparatbryggan?
nu ska vi se detta som "jag kommer att söka hjälp med att EV byta motor om det blir aktuellt!"
mina kunskaper stannar vid byta turbo typ...mina kunskaper hittas just nu i haynes , vadis o googla..
ser denna t4 motor som läropeng:)
men har ett garage som jag ska vara i vinter, så får vi se om jag lyckas med att sätta ihop motorn sen...
skam den som ger sig!



Sök