3306
Sök

Köpråd Peugeot 307 kombi eller Ford Mondeo?

6 629 Inlägg
14 augusti 2011
Ford Mondeo

De/Dem

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 augusti 2011
IceEyes skrev:
Välkommen till Garaget, det bästa köpet oavsett kriterier är uppenbarligen en tysk "premiumbil". Detta ska du naturligtvis ta med en stor skopa salt. wink

Ford Mondeo är onekligen det klokaste köpet. Bättre kvalité än 307 och inte lika hutlöst dyr i inköp som BMW, Mercdes eller Audi.

Skämt o sido, E46 är definitivt inte ett dumt val, förutsatt att du gillar aktiv bilkörning smile

Det är inte enbart på Garaget.org, i hela Europa och världen är tyskarna uppskattade bilar:
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/11 … /index.xml

Men till saken, om BMW inte funnits hade jag lutat mycket åt Mercedes som är väldigt snarlika bilar. Om inte MB så varför inte en Alfa Romeo? Visst det är inte marknadens mest pålitliga bil men de är inte sämre än Ford och Peugeot, lite dyrare driftkostnader vägs upp utav att Alfa är en mycket roligare bil. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

6 629 Inlägg
14 augusti 2011
Bara o jämnföra, vad låter roligast!

De/Dem

Aldrig nöjd
804 Inlägg
14 augusti 2011
Malheus skrev:
Bara o jämnföra, vad låter roligast!

Ett betydligt vanligare läte från en Alfa. wink

Livet är för kort för att äga Volvo.

6 629 Inlägg
14 augusti 2011
Masquerade skrev:

Haha, jo men NÄR de funkar är de skoj

Men Mondeon oftast billigare att laga också..Alfor ska man ha när man har pengar att "slösa" och egen verkstads erfarenhet big_smile

De/Dem

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 augusti 2011
Malheus skrev:
Masquerade skrev:

Haha, jo men NÄR de funkar är de skoj

Men Mondeon oftast billigare att laga också..Alfor ska man ha när man har pengar att "slösa" och egen verkstads erfarenhet big_smile

Men Ford är knappast kända för sin driftsäkerhet heller, skall man ändå köpa en verkstadsvän kan man lika gärna köpa en sådan som är rolig när den väl är hemma tycker jag. smile

6 629 Inlägg
14 augusti 2011
Det är sant men "nya" mondeo, MK IIIan är bättre än de äldre Fordarna i kvalitet

I personlig åsikt tycker jag det är lika mycket fel på den som V70

Framvagn..centrallås..gasspjäll..läckage motor/växellåda

De/Dem

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 augusti 2011
Malheus skrev:
Det är sant men "nya" mondeo, MK IIIan är bättre än de äldre Fordarna i kvalitet

I personlig åsikt tycker jag det är lika mycket fel på den som V70

Framvagn..centrallås..gasspjäll..läckage motor/växellåda

Mk3, är det den som kom 2001? För nyare Ford har jag hört en del gott om men då har det varit absolut senaste Mondeo, Kuga med flera. Nyare Volvo trivs rätt bra på verkstad de med tyvärr!

6 629 Inlägg
14 augusti 2011
Mk3 kom 2001 ja. Senaste mondeo bilarna

Vanligaste felen vi får in nyaste mondeo för är motorlampa till flexifuel bilarna, Sveriges etanol är för dålig..

De/Dem

19 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
Så Mk3 är en helt OK bil, som modell menar jag?
Att det finns måndags-ex även hos den modellen är självklart.

19 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
Jag såg många Alfa 159 kombi i Italien härom veckan. Nya. Grymt snygga.
Men en 10 år gammal Alfa känns spontant sådär, så kul är den väl inte så jag kan överse med en upptrampad stig till min mekaniker???

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 augusti 2011
Kz skrev:
Jag såg många Alfa 159 kombi i Italien härom veckan. Nya. Grymt snygga.
Men en 10 år gammal Alfa känns spontant sådär, så kul är den väl inte så jag kan överse med en upptrampad stig till min mekaniker???

Saken är den att jag tror inte stigen behöver bli särskilt använd, och definitivt inte brukas mer frekvent än om du köper en Ford. Min far har kört en 156 V6 och den var dyr när den väl var på verkstaden, men just det exemplaret var inte där så ofta. Och eftersom han sålde den till en kollega vet jag att den har skött sig väl även efter att den såldes, några större fel har den aldrig haft.

Däremot verkar Alfa, liksom Ford och Peugeot, gilla småfel. Hjullager som ger upp, ljudanläggningar som krånglar, saker som hänger löst, handtag som man får i handen helt plötsligt. Saker som inte påverkar bilens funktion att ta en mellan A och B, men som har en stor inverkan på ens humör.

Förutom i en Alfa, för på något vis har den en själ som gör att man står ut med mer för att man tycker så mycket om den!

Men är det absolut högsta driftsäkerhet du söker tror jag inte du skall köpa någon av dem, en Toyota Corolla Kombi kanske? smile

19 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
Jag hoppas bara att jag inte dör när jag sitter i flickvännens Corolla.
Jag skulle inte ens vilja bli funnen död i en sån ful bil.

Ingen Corolla. Fulaste bilen som finns, men driftsäker som du säger.

Lite kul, lite komfort, hyfsat driftsäker och inte så dyra reservdelar, där är min melodi.

Alfa gillar jag som form, oftast snygga som f-n, men bävar för resten.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 augusti 2011
Kz skrev:
Jag hoppas bara att jag inte dör när jag sitter i flickvännens Corolla.
Jag skulle inte ens vilja bli funnen död i en sån ful bil.

Ingen Corolla. Fulaste bilen som finns, men driftsäker som du säger.

Lite kul, lite komfort, hyfsat driftsäker och inte så dyra reservdelar, där är min melodi.

Alfa gillar jag som form, oftast snygga som f-n, men bävar för resten.

Förstår dig helt och hållet angående Tråkyota Corolla! Jag är kanske partisk, men mycket kul, mycket komfort, mycket driftsäker och inte så dyra reservdelar. Där har du BMW i mina ögon, du får visserligen gå ner en hel del i ålder för att få en BMW för 40.000:-.

Men jag skulle aldrig någonsin byta min gamle tysk mot en 8år nyare Ford, Peugeot eller liknande, jag tycker den är enormt mycket mer bil. Visst är en Mondeo säkrare än denne, men köper du en 5-serie E39 får du närmre lyxbilskomfort och samma säkerhet som i en Mondeo om inte bättre. En fin 523i/528i hittar du idag för 40´, och den kommer troligen ha ett mycket bättre andrahandsvärde än alternativen i rubriken.

Om inte BMW som vi varit inne på tidigare så vet jag inte vad, både Mercedes E-klass, Volvo V70 och Saab 9-5 är alternativ men statistiskt håller dessa sämre än BMW och jag upplever dem i alla fall inte som bättre på någon punkt i övrigt?

Jag tror inte du behöver bäva så mycket för att köpa en Alfa Romeo som sagt, men de bilar du nämner i rubriken har ett rejält lastutrymme. Alfa 156 har inte ens som Sportwagon/Kombi något utrymme att prata om utan är en väldigt opraktisk bil. Den kanske faller på den punkten?

6 629 Inlägg
15 augusti 2011
Hur mycket våld du än använder får du INTE ner en flyttkartong i bagageutrymmet, för smalt på sedan modellen, ända anledningen till att jag vill byta bil är för att den är så jävla opraktisk

De/Dem

Ford fantast
1 607 Inlägg
15 augusti 2011
dett som är gött med mondeon är att det är snorbilliga delar till den om man kollar på ebay exempel ett hjullager

2000kr hos ford
1200kr på skronten NY
700 kr från ebay med frakt

och då behövs dom bara bytas var 10000 mil

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

Sök