3372
Sök

Överväxel M46 krångel!

83 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
Halloj!

Har nu kört ett tag med en krånglande m46 låda, och har vart tvungen att köra på 4 växlar. Märker nu att det inte kommer hålla i längden, blir rätt feta bensinkostnader tillslut. tongue

Till problemet, jag har då en 960 som föregående ägare bytt motor i, till en b230ft och en m46 låda.
Överväxeln går i ibland, dock verkar den inte hoppa ur när man väl fått i den, sedan fungerar inte backen när överväxeln ligger i, låter väldigt konstigt när man försöker backa.
Men väntar man en stund tills motorn kallnat lite, så hoppar överväxeln ur och backen fungerar igen...
Vi har kollat relät bakom askkoppen, dock verkade all lödning se bra ut, inga synliga sprickor iallafall. tongue

Skulle vart schysst ifall någon kunde ge lite förslag om vad det kan vara för fel. smile

Tacksam för svar!

Forummoderator
26 433 Inlägg
7 augusti 2011
Kan det vara solenoiden på lådan som krånglar tro?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

83 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
AirOne skrev:
Kan det vara solenoiden på lådan som krånglar tro?

Vad är detta och vad kostar det? smile

100 Inlägg
7 augusti 2011
Låter mer som det är lite olja i lådan eller att filtret i OD är tätt, så rekomenderar att rengöra filtret, sitter under en lucka mitt under ODn, och samtidigt byta olja ska vara ATF.
Lite olja i dessa så blir dom knäpp å OD vill inte fungera som sig bör smile

Volvo 164E -73
Mercedes 240 D -83
Mercedes E250 D -93 Brukis
Å massa andra bilar.

83 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
Volvo_164 skrev:
Låter mer som det är lite olja i lådan eller att filtret i OD är tätt, så rekomenderar att rengöra filtret, sitter under en lucka mitt under ODn, och samtidigt byta olja ska vara ATF.

Okej smile Blir till att kolla detta senare, tack för ditt svar!

Forummoderator
26 433 Inlägg
7 augusti 2011
Volvo_164 skrev:

Detta kan det också mycket väl vara.
Kör mer efter denna version.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

83 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
Får väl hoppas på detta! Skall ut lite senare, mycket krångel med bilen nu tyvärr, en broms ligger på och gnisslar också. tongue

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
7 augusti 2011
helt säker på att allt är rätt kopplat osv? efter som att varken motorn eller lådan hör hemma i den där bilen igentligen då överväxeln ska hoppa ur bara man byter växel . så får man inte ur od av och trycka på knappen kan man alltid hoppa ner till 3an vips så ska den gå ur . förutsatt allt är kopplad som de ska och allt fungerar som de ska

annars testa byt olja som tidigare sagt gör faktist sån skillnad på m46orna ibland.

83 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
MrEricsson skrev:
helt säker på att allt är rätt kopplat osv? efter som att varken motorn eller lådan hör hemma i den där bilen igentligen då överväxeln ska hoppa ur bara man byter växel . så får man inte ur od av och trycka på knappen kan man alltid hoppa ner till 3an vips så ska den gå ur . förutsatt allt är kopplad som de ska och allt fungerar som de ska

annars testa byt olja som tidigare sagt gör faktist sån skillnad på m46orna ibland.

Jo det ska allt va rätt kopplat, detta har vart en familjebil genom åren, så det skall självklart ha fungerat för dom. Det verkar inte som det fungerar att slänga i 3an tyvärr, känns som överväxeln kan ligga i när man skall köra iväg, alltså måste varva upp bilen mer på 1an för att ens komma iväg. tongue

83 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
Nu har vi vart ute och kollat lite, dock utan resultat, skall iväg o köpa olja imorn iallafall.
Dessvärre märkte jag något nu när jag var ute och körde, att kopplingen slirade sad bara att byta koppling då eller?

100 Inlägg
7 augusti 2011
Ja då äre kopplings byte på G om de slirar tyvärr, men enkelt att riva lådan och byta.
kan du serva lådan medans den är nere det sutom smile

Volvo 164E -73
Mercedes 240 D -83
Å massa andra bilar.

83 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
Volvo_164 skrev:
Ja då äre kopplings byte på G om de slirar tyvärr, men enkelt att riva lådan och byta.
kan du serva lådan medans den är nere det sutom smile

Hade vart skönt och slippa lämna in den för kopplingsbyte, vad kostar en kopplingssats på ett ungefär då? smile
Mvh

100 Inlägg
8 augusti 2011
Gå in och kolla mekonomen, eller liknande hemsida å kika smile
men har för mig 1000-1500 kr med utrampnings lager

Volvo 164E -73
Mercedes 240 D -83
Å massa andra bilar.

83 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
Fixade en koppling för 900 kr, dock utan urtrampningslager, var detta ett överpris? tongue Lätt använd var den.

Sök