3534
Sök

Farligt att röra batteripolerna 12v?

120 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
Ja som rubriken lyder.. är det farligt att röra plus och minus polerna med händer?
Senast redigerat av Supragrow (14 augusti 2011)

Evildan
14 augusti 2011
Nej. Jag har aldrig fått någon stöt.

21 761 Inlägg
14 augusti 2011
Kika i den här tråden så får du veta lite mer: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=121784

120 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
Tack ska kolla in den. Största orsaken är att jag har en plus och minus kabel från baslåda med slutsteg på batteripolerna kopplat så jag vet inte om de gör strömmen farligare vid att röra området med händerna

272 Inlägg
14 augusti 2011
Inte direkt farligt, men det är mindre smart att ha det inkopplat när du jobbar med det.

Hur lätt är det exempelvis inte att du tappar den positiva ledaren som du precis skalat ner på valfri jordad metallbit när du sitter och jobbar? Eller att du råkar komma åt jord med skaftet på skruvmejseln samtidigt som du skruvar fast ledaren i slutsteget? Kanske råkar du röra vid kontakten på en lågnivåkabel med ledaren?

Koppla loss på ett eller annat sätt innan du jobbar med det så slipper du ha sönder saker.

1 482 Inlägg
18 augusti 2011
Låg spänning som 12volt är i sig inte direkt livsfarlig, men det kan leda till katastrofala följder.
Kortsluter du kan du ju dessutom bränna elektroniken i bilen också, styrboxen kan ju stryka med tex om du har riktig otur.
Man ska ha respekt för el, har själv vart nära på att mista livet 2 gångar pga lathet/klantighet men då va det inte 12volt utan 7-800volt.

BLT Service
Theracords Music Label

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
19 augusti 2011
Jag höll i ett tändstift en gång
Ett par tusen volt där? Det var rätt otrevligt tongue

Jag brukar försöka undvika det numera ^^

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

113 Inlägg
19 augusti 2011
inte farligt alls att ta på men lätt att skada bilen som flera redan sagt, kortsluta en kabel och det blir som insidan av en brödrost (röd glödda kablar) Däremot ska man vara lite försiktig, en bilmekaniker polare berättade om en kille som mekat med ring och kortslöt den, den smälte fast på fingret hmm

Sök