3696
Sök

Renault Senic -01 Startat problematik (ibland)

5 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#1
Min lilla pärla har skaffat sig en egenhet som jag inte står ut med. När jag startar bilen första gången på dygnet startar den alltid på ett kick. Men när jag kört kortare sträckor typ 10-20 min och låter den stå ca 5-10 min så är det inte säkert att den startar på en gång.sad Utan jag sitter där i lilla bilen som går runt på startmotorn men går inte igång ordenkligt. Och där kan jag få sitta, länge.

Eftersom det bara händer ibland så vill jag inte lämna in bilen till verkstan. Men jag hoppas att ni ska kunna hjälpa mig i mina funderingar.

Första gången det hände hade jag haft dåligt med bensin i bilen dagen innan, men tanken var på tre fjärdedelar första gången det hände.
Jag har provat med båda nycklarna, ingen skillnad. Startar när den känner sig redo och går då som en liten klocka. jag har gått ur bilen o låst o låst upp, startar inte i alla fall.

Idag gav jag upp, då hade jag kört ca 1 mil och sedan hade bilen stått i ca 1h. Bilen startade inte, provade låsa & låsa upp. olika nycklar. jag gav till slut upp då startmotorn började surna, öppnade motorhuven o blängde på åkäket. Och konstaterade att det var varmt i motorrummet. Satte mig efter en liten stund  o vred om nyckeln och då startade den lilla bilen... stängde motorhuven o körde ca 1 mil. och  lät bilen stå ca 20 min och då startade åbäket!

Vi har funderat på om det kan vara startspärren som strular eller om det är smuts i tanken.

Tacksam för era tankar.

Mvh KKajsa

Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...:/

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
24 maj 2011
#2
Det låter ju som att något blir varmt? Har du inga andra problem?
Det är svårt att felsöka sånt, lättare med konstanta problem. Men det kan väl var värt att kolla om det finns några felkoder eller liknande. Om det är dynga i tanken så brukar det märkas på gången så jag tror inte att det är där skon klämmer. Startspärren är ju inte omöjligt men varför skulle det bara jävlas när den är varm?
Det känns ju som att det är någon elektrisk komponent som blir varm & jävlas, tex tändspolar eller liknande.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Forummoderator
18 101 Inlägg
24 maj 2011
#3
Tror mer på regleringen bränsleinsprut. Varm/kall bil. Kallstartssensorn om man så vill.
Jag hade provat att rycka ut LMM och se om den går igång då. Om än så dåligt. Att göra så på en 10 år gammal fransk bil kan dock vara lite lurigt. Tänk dig för om du ska våga!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
24 maj 2011
#4
Dieselsmurfen skrev:
Tror mer på regleringen bränsleinsprut. Varm/kall bil. Kallstartssensorn om man så vill.
Jag hade provat att rycka ut LMM och se om den går igång då. Om än så dåligt. Att göra så på en 10 år gammal fransk bil kan dock vara lite lurigt. Tänk dig för om du ska våga!

Va? Anar jag fördomar mot fransk elektronik? nääää tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

5 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#5
RD_87: Inga övriga fel på bilen.

Dieselsmurfen: Vad är LMM? Aldrig hört talas om.

Funderar på om det kan ha något med låsningen att göra. Hade bilen utlånad i söndags för att "felsökaren" skulle få leta fel, då startade bilen varje gång utom en, då startade den på andra vridningen av nyckeln.  så inte mycket hjälp gav det. tongue  Mer än att jag fick tipset att det kanske har med låset att göra...

Tack för er hjälp. Mer tankar behövs smile

Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...:/

Forummoderator
18 101 Inlägg
24 maj 2011
#6
KKajsa skrev:
RD_87: Inga övriga fel på bilen.

Dieselsmurfen: Vad är LMM? Aldrig hört talas om.

Funderar på om det kan ha något med låsningen att göra. Hade bilen utlånad i söndags för att "felsökaren" skulle få leta fel, då startade bilen varje gång utom en, då startade den på andra vridningen av nyckeln.  så inte mycket hjälp gav det. tongue  Mer än att jag fick tipset att det kanske har med låset att göra...

Tack för er hjälp. Mer tankar behövs smile

Har för mig att en bil drar 18 gånger så mycket luft som bensin. LMM är en LuftMasseMätare som sitter på luftinsuget innan luftburken som rymmer filtret. En enkel mojäng på röret till filtret med en kontakt på. Den mäter helt enkelt hur mycket luft bilen drar i sig och justerar bränslemängden efter detta faktum. Även hur kall/varm motorn i bilen är spelar stor roll. 

Tanken är att den kanske inte gör sitt jobb ibland och drar man ur anslutningen till den så försöker bilen ändå starta med en sorts "grundinställning" Ofta går den då riktigt uselt men går. Man kallar detta för "Limp home mode" Dvs linka sig hem... Nån form av motorlampa ska då tändas.

Är tempsensorn som känner av hur varm maskinen är åt H-E Vägrar bilen ofta starta vid vissa tempraturer på tempmätaren. Det kan alltså vara en god idé att kolla noga på tempmätaren när den inte startar. Ligger den inom samma temp varje gång kan sensorn tackat för sig.

Att tändningslåset skulle krångla bara då bilen är "halvvarm" finner jag som högst otänkbart. Men det är ju en fransk kälke vi pratar om så allt är möjligt. Tro mig, har jobbat som Citroenförsäljare... Även startspärr brukar krångla oavsett temperatur som RD_87 påpekar.

Att kolla felkoder på bilen på en verkstad är lätt och billigt. Väl värt besväret. Även om den går perfekt vid det tillfället kan de se om det är något lurigt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Of World
3 371 Inlägg
24 maj 2011
#7
på vår verkstad så har vi haft Renault med samma problem, då visade de sig att det var startspärren som spökade, efter ett tag så kommer det inte gå att starta alls om detta inte åtgärdas snart!

//  Maz

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

5 Inlägg
19 augusti 2011
Trådstartare
#8
Tack för er hjälp. Efter  ett par minuter på märkesverkstad kom de på att det var en temperaturgivare som krånglade. Så nu startar pärlan snällt smile

Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...:/


Sök