Min lilla pärla har skaffat sig en egenhet som jag inte står ut med. När jag startar bilen första gången på dygnet startar den alltid på ett kick. Men när jag kört kortare sträckor typ 10-20 min och låter den stå ca 5-10 min så är det inte säkert att den startar på en gång.
Utan jag sitter där i lilla bilen som går runt på startmotorn men går inte igång ordenkligt. Och där kan jag få sitta, länge.
Eftersom det bara händer ibland så vill jag inte lämna in bilen till verkstan. Men jag hoppas att ni ska kunna hjälpa mig i mina funderingar.
Första gången det hände hade jag haft dåligt med bensin i bilen dagen innan, men tanken var på tre fjärdedelar första gången det hände.
Jag har provat med båda nycklarna, ingen skillnad. Startar när den känner sig redo och går då som en liten klocka. jag har gått ur bilen o låst o låst upp, startar inte i alla fall.
Idag gav jag upp, då hade jag kört ca 1 mil och sedan hade bilen stått i ca 1h. Bilen startade inte, provade låsa & låsa upp. olika nycklar. jag gav till slut upp då startmotorn började surna, öppnade motorhuven o blängde på åkäket. Och konstaterade att det var varmt i motorrummet. Satte mig efter en liten stund o vred om nyckeln och då startade den lilla bilen... stängde motorhuven o körde ca 1 mil. och lät bilen stå ca 20 min och då startade åbäket!
Vi har funderat på om det kan vara startspärren som strular eller om det är smuts i tanken.
Tacksam för era tankar.
Mvh KKajsa