21 augusti 2011
Trådstartare
Har en SAAB 9-5 2.0 Biopower "sportcombi" årsmodell 07.
Det har aldrig varit några direkta problem med den förutom sånt som uppkommer då och då på alla bilar.
Nu har det dessvärre uppkommit något som förhoppningsvis låter värre än vad det är.
För några dagar sedan upptäckte jag ett märkligt "klonk" när jag i låg hastighet gjorde en inbromsning. När jag gasade på lätt så klonkade det till igen, precis som att det gick tillbaks. Sådär har det varit några dagar nu. Ibland klonkar det lite högre vid inbromsning och ibland lite lägre.
Igår uppkom ett annat missljud. När jag kör i stan, saktar ner och när jag når en hastighet från 50 och nedåt så börjar det "klonka" eller "slå". Ljudet kommer underifrån. Lite svårt att lokalisera varifrån men jag bedömer ändå att det är framifrån. Ju saktare bilen rullar, ju långsammare kommer dessa slag. Det låter ihåligt, metalliskt, precis som att något glappar.
När jag hör ljudet och trycker lätt på gaspedalen och accelererar så tonar ljudet bort. Likaså vid lätt inbromsning, då försvinner ljudet.
I övrigt går bilen bra. Hade den rätt så tungt lastad under en roadtrip för en månad sedan.
Vad kan detta vara?
En del säger bussningarna på krängningshämmarna, några säger bromsok...
Vad tror ni? Och vilka reparationskostnader pratar man om??