2700
Sök

Finns det nån nackdel om man förvarar Sommardäck utomhus under vintern? (Kan dem spricka/torrhet)

31 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
Brukar normalt förvara mina däck i källaren på ett ställe! men det är inget roligt och ta sig dit med dem! Så funderar på att ha dem utomhus iår!
Kan Däcken ta stryck? Fälgerna är Alu så det är väll ingen fara! Men kan däcken spricka elller bli torra pga av kylan?
Senast redigerat av MADNESS (23 oktober 2010)

1 738 Inlägg
23 oktober 2010
Vad jag vet så håller sig däck bäst när det är kallt, men jag vet inte effekten av -30* iåfs!

Jobbade på ett däckhotell o därm inne var det iskallt!

6 632 Inlägg
23 oktober 2010
Gummi torkar av värme, inte kyla

De/Dem

10 Inlägg
23 oktober 2010
Någon som vet vilka de optimala förhållanden är för förvaring av däck?
Jag har mina sommar/Vinterdäk i jordkällaren, kanske lite för fuktigt?

3 354 Inlägg
23 oktober 2010
mörkt,  svalt och rätt så torrt e de jag har kört med och fått rådet att göra

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

6 632 Inlägg
23 oktober 2010
VWfrotte skrev:
Någon som vet vilka de optimala förhållanden är för förvaring av däck?
Jag har mina sommar/Vinterdäk i jordkällaren, kanske lite för fuktigt?

Skulle gissa på 10-15 grader

De/Dem

2 337 Inlägg
31 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
Srry Grabbar jag menade Sommardäck! Skrev Fel sad

1 339 Inlägg
23 oktober 2010
Nej det inte inte bra alls att låta dom ligga ute, dom tåler kyla (vet dock inte om 30 minus är optimalt) men dom tycker inte om vinden eller ljuset, syret som det utsätts för ute torkar ut gummit i högre grad än vad det skulle göra om dom låg i källaren. Du kan ioförsig skydda dom med täta överdrag som skyddar mot ljus och vind.

Källare där det är mörkt, svalt och vindfritt är det optimala sättet att förvara däck på.

337 Inlägg
28 oktober 2010
men vänta nu... nä det är ju inte roligt att varken byta däck på bilen eller flytta på dom, men herregud vi pratar 2 gånger per år....? hur lång tid kan det ta.. antar att du förvarar sommar/vinterdäcken på samma plats så du måste ju ändå dit o hämta dom andra.

1 Inlägg
25 augusti 2011
Jag har en lada i östergötland och förvara sommardäcken under vintertid om någon är intresserad..

Sök