3279
Sök

Hur mycket får man öka vikten på framaxeln? (motorbyte)

70 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
Ska byta motor i en Gammal taunus som jag har, effekten kommer inte ökas någonting, är samma effekt i den nya motorn som den gamla.

Men den nya motorn väger bra mycket mer, jag kan inte ge någon siffra på hur mycket just nu, har inte hittat några uppgifter på det ännu.

Men hur kommer det bli på regbesiktningen? Jag vet att effekten inet blir något problem öht, men hur mycket får man öka vikten på framaxeln? Tänkte sätta i grövre fjädrar och lite hårdare stötdämpare för att kompensera upp det. Men kan dom komma att klaga på det ändå?

Tack å hej smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
24 augusti 2011
Det är olika på varje bilmodell, ring SBP.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

70 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Det är olika på varje bilmodell, ring SBP.

Okeyokey, men det är alltså SBP man ringer och frågar om det? Ska testa att prata med dem, tack för svaret smile!

612 Inlägg
25 augusti 2011
Betydligt tyngre låter som en amerikansk V8, och det brukar betyda massor av vridmoment trots skrattretande låg effekt. Brukar vara vridmomentet som sätter käppar i hjulet vid såna motorbyten.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
25 augusti 2011
SBP eller SFRO är det nog som gäller, bara att ringa & leka "20 frågor" big_smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

70 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
SBP eller SFRO är det nog som gäller, bara att ringa & leka "20 frågor" big_smile

Haha ja det vart ungefär så, och det jag fick till svar var ungefär: "Svårt att hitta uppgifter på en sån här pass gammal och ovanlig bil, tycker du ska mecka i den och prova att väga den och se om dom säger något ens!"

Så det var ju ett bra svar... typ tongue Sen är ju frågan vart man ska hitta papper som intygar att det är dom här hästarna i motorn! :Ssad

Porsche 944 Turbo
54 Inlägg
26 augusti 2011
Jag blev lite nyfiken på 2 saker i din tråd...det ena är just vikten på framaxeln? Det andra är vridmomentet...

Jag var i kontakt med SFRO så sent som i Tisdags, för att regga in mitt bygge. Det jag fick till svar då, var att bilen skall vara säker i högfartstester. Vi pratade aldrig om vikt eller vrid, utan bara att den inte skall "slingra/åla sig" vid axeleration eller snabba inbromsningar, och det får inte heller vara så att bakhjulen låser sig, för att bilen är så framtung, för detta är ju givetvis farligt (coolt med ställ)...

Jag har ju en V8 i min bil, men kommer regga med en 3-liters v8, och han uttryckte inget direkt problem med det...

Jag tar tacksamt emot info kring just det här med vrid i motorn...nån som vet, utan att sitta med massa gissningar?

Porsche 944 Turbo - Svensksåld och snart med svensk motor.

70 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
Där ser man kul att dom inte sa något om vikten tongue!

Det är en 60 hästars sidventialre från 30 talet, så ja det är mindre vrid än motorn som sitter i, och motorn är skitliten så JÄTTEmycke tyngre blir den inte, men man lär ju höra sig för ifall någon annan råkat ut för problem wink

Sök