3523
Sök

850 T5, Knackar lite för högt.

496 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
#1
Som topic lyder,

Har bytt olja, samt limmat om ventilkåpan, Kollade dock i tråget, såg ut som en till plattad vevlager eller ramlager? , en halvmåne iaf, som ett C . , låg i oljan samt lite spån.

Nu undrar jag vad är detta för något? :S,

Behöver verkligen hjälp, för har bara detta problem kvar för återstående körning, den startar bra men den knackar för mycket på vänster sida om man står framför. Detta kan inte vara ventiltryckare 110% eftersom jag har flyttat runt ventiltyckarna och dock så låter det bara på 5 Cylindern tycker jag.


749 Inlägg
28 augusti 2011
#2
Ingen bild?


496 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
#3
Bjornn skrev:
Ingen bild?

Ne tyvärr , slängde biten i skogen.

Jag vet hur ett  vevlager ser ut, detta såg mer plattare , dock vet jag inte hur ramlager ser ut. men det låter ju bara på en cylinder tycker jag, annars måste det vara ramlagert på vänster sida om man står framför..


749 Inlägg
28 augusti 2011
#4
Ett ramlager ser likadant ut fast större, gick det böja så kan det ha varit något sådant.
Brukar finnas ett axleriellt shims/ lagring för vevaxlen också och det brukar vara tillverkat i mässing.
Senast redigerat av Bjornn (28 augusti 2011)


749 Inlägg
28 augusti 2011
#5
Försvinner ljudet nån gång när du kör?


496 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
#6
Bjornn skrev:
Ett ramlager ser likadant ut fast större, gick det böja så kan det ha varit något sådant.

Det vart verkligen svårt att se skillnaden, men jag hade säkert kunna böja det eftersom det hade verklige blivit tilltryckt, såg ut som ett C som vart 2mm tjockt bara.


496 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
#7
Bjornn skrev:
Försvinner ljudet nån gång när du kör?

Nej tyvärr det gör ju inte det, låter hela tiden.


6 635 Inlägg
28 augusti 2011
#8
Variatorljud?


De/Dem

6 635 Inlägg
28 augusti 2011
#9
Variatorn är slut..sitter på inloppsdrevet om nu T5orna har sån

Vet att 1.8an på Volvo x40 har så

Måste byta kamrem ihop med de eftersom drevet ska bort. Går att köra med men du lär inte få ut maximal effekt och det kommer låta förjävligt

De/Dem

496 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
#10
Malheus skrev:
Variatorn är slut..sitter på inloppsdrevet om nu T5orna har sån

Vet att 1.8an på Volvo x40 har så

Måste byta kamrem ihop med de eftersom drevet ska bort. Går att köra med men du lär inte få ut maximal effekt och det kommer låta förjävligt

Kan detta stämma verklingen?, ser det ut som ett vevlager nästan? eftersom det är som är upphittat i oljetråget. och max effekt får jag ut iaf. så gissar nog att det inte är det felet.
Senast redigerat av haggen90 (28 augusti 2011)


6 635 Inlägg
28 augusti 2011
#11
Jo men nu har jag varit olydig och inte läst ordentligt..har du lossat på oljetråget? Hittar man bara spån i oljan är det illa

De/Dem

496 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
#12
Malheus skrev:
Jo men nu har jag varit olydig och inte läst ordentligt..har du lossat på oljetråget? Hittar man bara spån i oljan är det illa

vet, jag påstår att det är vevlagret, vad kan du tro?


6 635 Inlägg
28 augusti 2011
#13
Samma..bättre att byta hela alltet, men lossa på oljetråget först

De/Dem

496 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
#14
behöver ett bättre svar, hur stor risk är det att ramlagret går sönder före vevlagret + att det låter på 5 cylindern.?


496 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
#15
Bjornn skrev:
Ett ramlager ser likadant ut fast större, gick det böja så kan det ha varit något sådant.
Brukar finnas ett axleriellt shims/ lagring för vevaxlen också och det brukar vara tillverkat i mässing.

Du har sant när det gäller mässing men jag påstår nog att det inte är mässig i detta lagret eftersom jag såg inget alls. förutom metall.



Sök