Hög vevhusventilation Volvo S40 T4

ebhbd Driftstekniker
25 augusti 2011 · 7 Inlägg

Har problem med en Volvo S40 T4 (B4204T5)
Hög vevhusventilaton samt att den kört ut oljan i vattnet.
Har haft nere toppen och bytt packning samt planat/provtryckt toppen = inga fel på den.

Min fråga är hur F*%##*n ska jag göra nu å vad är det för fel när oljan åker in i vattnet för andra gången.
Har haft nere oljefällan samt alla slangar å skit dit för rengöring hittar inget fel där...

Busgrabb Rejsa ?
25 augusti 2011 · 2 959 Inlägg

ebhbd skrev:
Har problem med en Volvo S40 T4 (B4204T5)
Hög vevhusventilaton samt att den kört ut oljan i vattnet.
Har haft nere toppen och bytt packning samt planat/provtryckt toppen = inga fel på den.

Min fråga är hur F*%##*n ska jag göra nu å vad är det för fel när oljan åker in i vattnet för andra gången.
Har haft nere oljefällan samt alla slangar å skit dit för rengöring hittar inget fel där...

Den motorn kan ju ha problem med sprickor i fodret/blocket mellan cylindrarna, kollat det ?

Senast redigerat av Busgrabb (25 augusti 2011)

Autotech
BMW 335D (2008)
Bjornn
25 augusti 2011 · 749 Inlägg

ebhbd skrev:
Har problem med en Volvo S40 T4 (B4204T5)
Hög vevhusventilaton samt att den kört ut oljan i vattnet.
Har haft nere toppen och bytt packning samt planat/provtryckt toppen = inga fel på den.

Min fråga är hur F*%##*n ska jag göra nu å vad är det för fel när oljan åker in i vattnet för andra gången.
Har haft nere oljefällan samt alla slangar å skit dit för rengöring hittar inget fel där...

Kan också läcka olja till kylsystemet om du har motoroljekanaler i kylaren eller en motoroljekylare exempelvis vid oljefiltret, eventullt också genom turbon.
Har man otur så kan ju blocket också va skadat.

Har du gjort kompressionsprov?
Sitter det nån magnetventil på ledningen ifrån oljefällan till insuget?

Senast redigerat av Bjornn (25 augusti 2011)

torpis Forummoderator
25 augusti 2011 · 10 576 Inlägg

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/jockemotor1.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Bjornn
25 augusti 2011 · 749 Inlägg

Hoppsan det där såg inte bra ut, men det ligger väl inte i en kylkanal?

Bjornn
25 augusti 2011 · 749 Inlägg

Eller jo man ser en kanal lite under packningen.

ebhbd Driftstekniker
30 augusti 2011 · 7 Inlägg

Bjornn skrev:

ebhbd skrev:
Har problem med en Volvo S40 T4 (B4204T5)
Hög vevhusventilaton samt att den kört ut oljan i vattnet.
Har haft nere toppen och bytt packning samt planat/provtryckt toppen = inga fel på den.

Min fråga är hur F*%##*n ska jag göra nu å vad är det för fel när oljan åker in i vattnet för andra gången.
Har haft nere oljefällan samt alla slangar å skit dit för rengöring hittar inget fel där...

Kan också läcka olja till kylsystemet om du har motoroljekanaler i kylaren eller en motoroljekylare exempelvis vid oljefiltret, eventullt också genom turbon.
Har man otur så kan ju blocket också va skadat.

Har du gjort kompressionsprov?
Sitter det nån magnetventil på ledningen ifrån oljefällan till insuget?

Kompprovet visar 150 Psi på alla fyra cylindrar.
De sitter nån typ av ventil på den slangen, och den e öppen så vitt jag kan se..

Inga sprickor i blocket då jag var fruktansvärt nogrann sist toppen var av.

Åtewrstår väl bara att kolla turbon å oljekylet då eller????

Bjornn
30 augusti 2011 · 749 Inlägg

ebhbd skrev:

Bjornn skrev:

ebhbd skrev:
Har problem med en Volvo S40 T4 (B4204T5)
Hög vevhusventilaton samt att den kört ut oljan i vattnet.
Har haft nere toppen och bytt packning samt planat/provtryckt toppen = inga fel på den.

Min fråga är hur F*%##*n ska jag göra nu å vad är det för fel när oljan åker in i vattnet för andra gången.
Har haft nere oljefällan samt alla slangar å skit dit för rengöring hittar inget fel där...

Kan också läcka olja till kylsystemet om du har motoroljekanaler i kylaren eller en motoroljekylare exempelvis vid oljefiltret, eventullt också genom turbon.
Har man otur så kan ju blocket också va skadat.

Har du gjort kompressionsprov?
Sitter det nån magnetventil på ledningen ifrån oljefällan till insuget?

Kompprovet visar 150 Psi på alla fyra cylindrar.
De sitter nån typ av ventil på den slangen, och den e öppen så vitt jag kan se..

Inga sprickor i blocket då jag var fruktansvärt nogrann sist toppen var av.

Åtewrstår väl bara att kolla turbon å oljekylet då eller????

Ja undersök det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang