3704
Sök

Volvo 945 LTT -95 rökpuffar från turbo

4 693 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
När jag står på tomgång och torrgasar fram i motorrummet så kommer det blåa (olja?) rökpuffar någonstans från turbon varje gång jag släpper gasen.

Tex varvar upp till kanske 4000 rpm, släpper gasen, rökpuff uppstår.

Kan det vara ett oljekylningsrör eller liknande som läcker?
Kan det även förklara blårök ur avgasröret när jag torrgasar?

Booyakasha!

93 Inlägg
22 augusti 2011
hej

om det kommer blårök från avgas så e det bara att byta turbon , för garanterat så e den totalt slut lol
Senast redigerat av Muggzorz (22 augusti 2011)

4 693 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
Den är inte helt slut. Har kännt på den och den glappar max 1mm om inte mindre

Booyakasha!

93 Inlägg
22 augusti 2011
den får ju helt klart olja någonstans , men skulle då tippa på pakningar i turbon ?

4 693 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
Det jag konstiga är ju att oljan läcker ut på utanpå turbon OCH ut i avgasröret.
Finns det något sådant ställe det det skulle kunna hända?

Booyakasha!

1 468 Inlägg
22 augusti 2011
läste lite fel från början om ni hann läsa mitt raderade svar.

Vi hade problem med turbon i en caddy ett tag.
Och den var inte helt 100 inställd på bränslet jämnemot vad turbon laddade.

Väl inställt så försvann dom blå puffarna från den bilen i alla fall.

Och innan vi kom på det så byttes turbo för att prova med en annan, renoverade gamla turbon, fixade massa med det. men allt som behövdes till den iaf var en inställning.

4 693 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
Ja laddet är uppställt till 0,9, men det ska ju inte komma rök från själva turbon wink

Booyakasha!

4 693 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
Behöver fortfarande hjälp här smile

Booyakasha!

552 Inlägg
26 augusti 2011
Kommer det rök från själva utsidan på turbon? Du säger som sagt att inget inre läckage finns(Inget glapp= inget läckag)

Kan du inte se vartifrån det läcker? Är det turbons nedre del eller övre? Kan vara koppar packningarna som är slitna eller eventuellt returen som läcker i o-ringen.

4 693 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
Ja, det ryker till från utsidan av turbon.
När jag skrev att den inte glappade så menade jag impellern, vet inte om det finns fler rörliga delar i en turbo.

Det går inte att se vart röker kommer ifrån, man inte vill ha huvudet så jätte nära när man gasar till över 4000 rpm.
Tänkte om det var något vanlig sjukdom på dom här.

Jag antar ju att det är olja som läcker eftersom att röken är blå, men jag vet inte vilka rör/slangar som det är olja i och vilka som är vatten i

Booyakasha!

552 Inlägg
26 augusti 2011
Låt motorn svalna, rengör alla rör/slangar med avfettning och någon mjuk tvättsvamp! Gör detta när motorn är kall!!!! (Kryp under bilen och försök att få in handen där filtret sitter, tvätta där också!

Skölj med vatten, låt torka. Starta motorn och låt den gå på tomgång en liten stund för ev. ånga/Kondens. Kör en runda med bilen, låt motorn bli varm!

Kolla nu vid alla anslutningar på turbons utsida. Kan också vara värt att kolla på ventilkåps packningen!

Börja med det!

4 693 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
Där har du en idé, men vad är det för filter du menar? Oljefiltret?

Booyakasha!

4 693 Inlägg
1 september 2011
Trådstartare
Bytte wg på bilen härom dagen och upptäckte att det skulle kunna vara röret på undersidan av turbon som läcker.
Sen sitter skruvad med 2 skruv på varsin sida av röret.
Någon sa att det va oljereturen?

Någon som har lust att länka till rätt packning om det nu är den?
Känns inte som att packningen är så dyr

Booyakasha!

1 062 Inlägg
1 september 2011
jo det stämmer är oljereturen, är bara att åka till volvo och säga att du vill köpa packningen till oljereturen och vilken bil, och att det ska vara den packningen mot turbon.

Sök