3917
Sök

Koppla tända fram- och sidoblinkers på knapp

12 Inlägg
Igår 09:52
Trådstartare
Tja! Jag är sugen på att koppla så att jag kan ha konstant lysande sido- och framblinkers, vet ungefär hur jag ska göra det, men ville kolla här först och se vad ni har för tankar.

Tänkte ha två knappar, en för fram och en för sidoblinkers. I ?av? läge så fungerar blinkers som vanligt och i ?på? läge så lyser dem konstant och blinkar när man drar i blinkersspaken. Sex stycken stift på varje knapp, en kabel till jord, en från knappen till minus på blinkers och en från knapp till en ström tjuv på parkeringsljus kabeln. Till sidoblinkers tänker jag att jag skulle kunna ta matningen från nån kupé lampa, eller tror ni att två strömtjuvar på varje parkeringsljus kabel fungerar?

Ni som tycker att jag ska skita i att ha tända blinkers behöver inte göra er möda att skriva.

Forummoderator
18 181 Inlägg
Igår 12:49
jaka54 skrev:
Det är väl inte tillåtet?!

Det är det inte Jaka! Men jag kör omkring såhär... Fått böter en gång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-e368f181347460717dd8e050de4e61be.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 300 Inlägg
för 17 timmar sedan
Kan inte förstå varför man vill ha konstant lysande fram och sido blinkers!? -Varför?

2 047 Inlägg
för 2 timmar sedan
jaka54 skrev:
Kan inte förstå varför man vill ha konstant lysande fram och sido blinkers!? -Varför?

Kan ju vara fördelaktigt om man vill att någon ska köra ut framför en på vägar där det inte är högerregel.
Någon som kommer till en T-korsning och ska svänga höger och snabbt kollar till vänster och ser att höger blinkers framtill är aktiverat på bilen som kommer från vänster och så kör man ut framför. Och i bästa fall får endast den med felaktigt blinkers bromsa eller så blir det mer eller mindre en krock.

Som tur är så ser man sällan någon med lysande blinkers i Finland. Men råkat ut för ovanstående en gång i en korsning likt förklarat ovanför när jag skulle till höger. Jag kollar mer eller mindre alltid åt båda hållen (fastän det är omkörningsförbud på vägen jag ska ut på och jag ska svänga till höger) i ovanstående fall och alltid igen till vänster före jag kör ut.
Men man hade ju ändå klart för sig i ''huvudet'' att bilen skulle svänga in där jag kom ifrån när man endast kollade snabbt åt vänster första gången, men så var ju inte fallet märkte man när man kollade igen.

Sök