4302
Sök

V70 2001 tändstift diagnos

39 Inlägg
23 februari
Trådstartare
#1
Hej,

Har en v70 från 2000-2001. Byte tändstift nyligen.

Tändstiften är vita, dålig gnista kan de inte vara för alla såg lika illa ut så tror det är bränslesystem.

Känns också som bilen har svårt att bibehålla trycket i systemet. Efter bilen är varmkörd och man stänger av och sen ska strarta så tar det längre tid och går igång ojämt mellan cylindrarna. Typ hostar igång. (Händer inte varje gång)

Inga problem under körning, ibland inget problem vid start, all kraft finns. (Vacuum slangar nya)

Kan inte mycket om bränsle system, finns det en bakventil som är kass eller är det stright up pumparna // filter?

39 Inlägg
23 februari
Trådstartare
#2
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246985/246985-64ce32e07609c007cadc3f17b3be7069.jpg

39 Inlägg
23 februari
Trådstartare
#3
+ Baksmäller lite lätt vid varvning på tomgång

3 422 Inlägg
23 februari
#4
Felkoder?

39 Inlägg
23 februari
Trådstartare
#6
Mossan1 skrev:
Felkoder?

Inga alls. Men den har lite svårt att fånga tomgången. Går ned till 500 sen upp till 700

Fri fart för ett fritt folk!
14 377 Inlägg
23 februari
#7
volvoqq skrev:
Ser mer ut som att dom den går magert

ja dom där var väldigt vita.. ska helst vara gyllenbruna
https://blog.racing-planet.de/sv/laes-av-taendstiftet/


bara en spontan gissning är att bilen helt enkelt tror att den går som den ska. 

att den inte lägger felkod borde  tyda på att lambdan är deffekt..   

är bilen besiktad sen den började så här..? 
för den borde varna att den går snålt eller att dom faktiska värderna på bes visar på högt lambda värde. 
att den skjuter och har sig är typsikt bränslebrist problem.  dom "torr"skjuter..

Kör fort så hinner inget hända...

39 Inlägg
23 februari
Trådstartare
#8
Nybes i januari, ska kolla värdet som gavs imorgon. Jag återkommer

39 Inlägg
1 mars
Trådstartare
#9
Värdet låg på 0.3 vid 2500 varv.
Ett annat fel som jag märkt är att vid kallstart så hostar motorn när man gasar, men sen efter ett litet tag gasar den normalt. Personligen tycker jag att det kan vara dåligt tryck i bränslesystemet. Sen vilken bränslepump det är, vet jag ej.

Vad tror ni? är det bränslesystemet?

39 Inlägg
2 mars
Trådstartare
#10
Uppdatering
Mäter på trycket vid vrid av nyckel. Ligger på 2.1-2.0 bar

Enligt snabba google sök så verkar det att trycket skall vara 3.5

Tänker byta pump och filter så snart man får tummen ur röven. Sen får vi se om de löser något.
Senast redigerat av AronHatarMotorer (2 mars )

39 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#11
Uppdaterering. Ny pump installerad och stiften är i bra skick igen.

Pumpen var väldigt trött som ledde till att den gick på högvarv. Men hade väldigt problem med att hitta rätt bränsle tryck (min har ingen sensor vid fuel railen). Detta ledde till vid mycket gas så fick den förmycket tryck som gjorde att den baksmällde och förlite vid farthållare igång.

Slutsats:
Ifall en v70n går magert så kan det vara dåligt tryck i bränslesystemet.

Symtom på detta är:
Baksmäller
går magert
Pumpen viner högt samt ?växlar? till en lägre växel vid start (låter mer och MER)
Dåligt bränsletryck värde
Långsam att varva ned efter gaspådrag

Observera att pumpen behöver inte vara felet för än du bytt filtret då samma symtom framkommer ifall filtret är igensatt.


Sök