3488
Sök

Färgvax

1 570 Inlägg
7 maj 2006
Trådstartare
Hallå
Är det nån som har några bra erfarenheter av färgvax? Ska fixa en rödmetallic lack med en del små stenskott. Har kört en bra cleaner, Simoniz color restorer och fick bort rätt mycket smårepor. Hur länge håller färgvaxet, går det bort när man tvättar bilen några gånger? vilka märken är bra? Turtle?

22 Inlägg
7 maj 2006
Jag har använt röttvax, tycket det funkar bra, bilen blir lite rödare igen!! Jag har använt det där som finns på mekonomen tror det är turtle!

51 Inlägg
7 maj 2006
Eftersom bilen är metallic så har du ju ingen som hälst nytta av "färgvax" då klarlacken är pigmentlös och de e ju klarlacken som du har polerat ellerhur den ända fördelen med färgat vax är att de inte blir vitt i stenskotten..
Tvättar man bilen 1-2gånger i veckan och kör ca 1500-2000mil om året så sitter inget vax mer än 3månader vad de än står på förpackningen...
Tycker du att de blev bra som du gjorde så ska du ju fortsätta att köra med de.. tror inte att något av "färgvaxerna" är särskilt bättre än sina konkurenter..

Från en som varit rekondare i 12år
Mvh Christian....

PS De är partiklarna i fartvinden som sliter mest på vaxlager och lacken inte tvättning som dom flesta verkar tro....

1 570 Inlägg
7 maj 2006
Trådstartare
Okay, jag tänkte inte på att det är klarlack över. Det är lika bra att bara jobba på stenskotten istället och köra det vanliga vaxet. Tackar för svaren! :-)

827 Inlägg
1 september 2011
ja köpte svart till min e39 som e diamant svart metallic o ja blev jävligt nöjd... det täckte riktigt bra.. lite svår jobbad vax... får jobba lite för att få bort allt men det va det värt att bli av med alla stenskott o report.
jag rekomenderar att du testar iaf.

Driver kolfibervinyl.se
120 Inlägg
2 september 2011
Lupocrille skrev:
Eftersom bilen är metallic så har du ju ingen som hälst nytta av "färgvax" då klarlacken är pigmentlös och de e ju klarlacken som du har polerat ellerhur den ända fördelen med färgat vax är att de inte blir vitt i stenskotten..
Tvättar man bilen 1-2gånger i veckan och kör ca 1500-2000mil om året så sitter inget vax mer än 3månader vad de än står på förpackningen...
Tycker du att de blev bra som du gjorde så ska du ju fortsätta att köra med de.. tror inte att något av "färgvaxerna" är särskilt bättre än sina konkurenter..

Mvh Christian....

PS De är partiklarna i fartvinden som sliter mest på vaxlager och lacken inte tvättning som dom flesta verkar tro....

Kanske en väldigt dum fråga men om man har vax med rött pigment på klarlacken blir den inte lite rödare då ioch med att piggmenten sitter kvar ett tag?? dock så förstår jag att det inte kommer ner till den röda lacken under men hjälper lite??

En bil, två fil, tre mil

Driver kolfibervinyl.se
120 Inlägg
2 september 2011
Lupocrille skrev:

Mvh Christian....

Kanske en väldigt dum fråga men om man har vax med rött pigment på klarlacken blir den inte lite rödare då ioch med att piggmenten sitter kvar ett tag?? dock så förstår jag att det inte kommer ner till den röda lacken under men hjälper lite??

En bil, två fil, tre mil

Sök