2816
Sök

Byta kylare på Nova

170 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
Hej,

Min nuvarande kylare har med största sannolikhet jobbat ihop med en sexcylindrig motor tidigare, och nu sitter det en V8:a i Novan (som ska uppgraderas mot en trimmad dito inom något år).

Således är kylaren inget vidare värst stor, och jag behöver bättre kylning än den jag har idag. Har trixat med diverse parametrar som fläktkåpa, men kommer inte runt att det tidigare satt ett värmepaket i bilen, något som är bortplockat idag.

Är det en listig idé att plocka kylare från någon annan bil? En ny originalkylare till Novan kostar ju 5000-6000 tusen, går det inte lika bra med en dito från t.ex. Volvo 940 (folk har tipsat om just den kylaren).

Tack på förhand,

Mvh /Peter

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
1 september 2011
Du hittar Alu. kylare spec. till Nova som utan vidare kyler en 500Hk maskin på E-bay hemma för under 3000 spänn.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

170 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
hotrodder skrev:
Du hittar Alu. kylare spec. till Nova som utan vidare kyler en 500Hk maskin på E-bay hemma för under 3000 spänn.

Oj, det var iofs lite billigare än de priser jag sett annars. Vad är det för märke? Griffin?

Sedan får vi väl inte glömma frakten på en sådan pjäs. Kan ju utan vidare springa iväg ytterligare 1 000 spänn, iaf från USA.

Tack för tipset!

Mvh /Peter
Senast redigerat av Metica (2 september 2011)

--

114 Inlägg
2 september 2011
Finns ju även kina alu-kylare i sverige för runt 1500 kr.

170 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
Jag är inte odelat positiv till kvaliteten på prylar från Kina. Vad gäller för kylarna? Har du någon erfarenhet?

Mvh /Peter

--

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
2 september 2011
940 turbo kyl ska kyla fint!
kompisen åker med det på sin impala -66:a med 405 bigblock i.
samt tillhörande elfläkt och kåpa!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

170 Inlägg
3 september 2011
Trådstartare
Se där, se där! Låter som ett bra tips mao! Tack!

--

Sök