Nej. Mottryck vill vi absolut INTE ha i avgassystem. Däremot vill vi ha pulssamverkan.att en avgaspuls från en cylinder skapar ett sug från nästa. Detta gör att det inte blir bra med för grova rör, vilket alltså felaktigt tolkas som mottryck.
Om mottryck nu skulle vara så bra, varför kör alla häftigare dragracingmaskiner (sugsar) med rakarör och utlopp som mynnar ca 40cm efter avgasventilen ofta riktade rakt upp i set om 8....
En turbomaskin mår bäst med så fritt flöde som möjligt.
Man an förenkla det hela genom att påst att har man en turbo är det svårare att bygga bortsig än om man har en sugis.
Dessutom går det bara att stämma avgaspiporna för ett visst varvtal ch sedan miltiplar av det precis om man stämmer ett musikinstrument. När allt går perfekt får man en ren ton och gasens svängningar samverkar så det blir t.o.m. Undertryck när avgasventilen öppnar.
Vad jag vill säga är att de krävs "lite" mer än några rörbitar och en svets för att plocka ut de där sista hk. Har du sugmotor kan du t.o.m. Förlora hk på ett dåligt optimerat avassysyem... Turbon kan kompensera lite.
Mvh Magnus
Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...