3298
Sök

Hyundai Accent som startar och lägger av.

tyrckfel
22 april 2011
Trådstartare
Har en Hyundai Accent -00.
Den går att starta och köra i 1-2 sekunder innan den får motorstopp.
För att överhuvudtaget komma nånvart så måste man ha gasen i botten.

Är inne på den 10:e dagen med bilen inne på verkstan.
Dom har kollat startspärr, tändning, bränsle och dom har bytt kamaxelgivaren.
Nu börjar jag bli lite orolig, då dom på verkstan inte har någon som helst aning om vad felet beror på.
Igår kontaktade dom Hyundai för att fråga om dom har varit med om något liknande problem.

Så nu tänkte jag fråga om någon annan har någon aning om vad som är fel?

Väldigt tacksam för svar.

9 Inlägg
1 augusti 2011
det låter absolut som imobilaizern

1 365 Inlägg
2 augusti 2011
Hur går motorn om du står helt stilla och gasar i olika register? dvs från tomgång upp till högre varvtal?

Vad händer när du kör iväg? Luktar den riktigt mycket bensin eller inget alls? Jag förmodar att de kollat felkoder?

Om motorn går bra när du står helt stilla med bilen och det inte är något säkerhetssystem så är mitt tips att först koppla ur luftmassemätaren, går bilen sämre då så är den ok. det är bara en kontakt man drar bort. andra hjälpsystemet som en bil använder för att mäta luft/bränsle är lambdasensorerna. är dessa dåliga går bilen jävligt risigt. Lambdasensorerna kopplas ofta ur av bilens styrsystem vid full gas pga att de då är otillförlitliga och det kan vara en anledning att du kommer iväg med bilen.

Dessa två tips bygger på att verkstaden verkligen kollat att bilen har ok bränsletryck vid fuel railen och att tändningssystemet är schysst. du skriver ju också att de bytt kamaxelgivare och även kollat på startspärren dvs immobilizern.

EGR ventiler kan ställa till problem men jag har inte specifik koll på hur det ser ut för just Hyundai och den saken.

tyrckfel
6 september 2011
Trådstartare
Hej!

Sent svar men det var luftmassemätaren som hade gett upp.

Sök