3691
Sök

Tusen kronor hästkraften - myt eller sanning?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
2 september 2011
#21
Volvo544special65 skrev:
Growe skrev:
Bensinskallen skrev:

Det är bara för att en fläskig, ineffektiv v8 har så mycket outnyttjad potential och så låg litereffekt wink Man trimmar inte, utan man oineffektiviserar roll

Det går säkert att göra en snygg funktion av kostnaden för för trimning med hänsyn till effekten i förhållande till volym, som gäller generellt

såå j-vla sant...liter effekten i en normal stor v8 är så skrämande låg att en Fiat panda 900cc med firemotorn har mer effekt per liter smile och det är riktigt riktigt illa smile

Finns det egentligen någon mer ointressant siffra än "litereffekt"?

Ja massor, typ allt.

Vad ska man annars jämföra med? Kolla min v8 på 7 liter, den pressar 400 häst. Och sen tittar vi på kalle med hans volvo 740, 2,3 liter och 250 hk.... Vem har "mest" trim på sin motor och vem har betalat mest för det?

Du förstår säkert vad jag menar även fast jag just nu inte råkar ha alla korrekta fack- och lekmannatermer i min lilla förklaring


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
3 september 2011
#22
Bensinskallen skrev:
Det är bara för att en fläskig, ineffektiv v8 har så mycket outnyttjad potential och så låg litereffekt wink Man trimmar inte, utan man oineffektiviserar roll

Det går säkert att göra en snygg funktion av kostnaden för för trimning med hänsyn till effekten i förhållande till volym, som gäller generellt

Notera att detta är under glada 60' och 70' talet. Har du sett vilken effekt japan och europa låg på undertiden?
Sen att de även fick ut cirka 100hk litern på 'showroom' bilar direkt från fabrik, är inte direkt ineffektivt.

Sen så går det ju även att diskutera vad "fläskig" är, då de flesta smallblock V8'orna väger mindre än 2JZ/RB26DETT.


Growe skrev:
såå j-vla sant...liter effekten i en normal stor v8 är så skrämande låg att en Fiat panda 900cc med firemotorn har mer effekt per liter smile och det är riktigt riktigt illa smile

Cirka 100hk/L ur en bil direkt tagen från fabrik skulle jag säga inte är direkt dålig liter-effekt.


Bensinskallen skrev:
Ja massor, typ allt.

Vad ska man annars jämföra med? Kolla min v8 på 7 liter, den pressar 400 häst. Och sen tittar vi på kalle med hans volvo 740, 2,3 liter och 250 hk.... Vem har "mest" trim på sin motor och vem har betalat mest för det?

Du förstår säkert vad jag menar även fast jag just nu inte råkar ha alla korrekta fack- och lekmannatermer i min lilla förklaring

Litereffekt är faktiskt otroligt ointressant. Det spelar ingen roll om du har 200hk/liter, om du nu bara har en 1.5 liters motor. Visst, du kan skryta över det, men skiten går ju inte direkt snabbt för det.

Fanns en vis man som påpekade att när japanare och européer sitter och skryter om hur mycket effekt per liter de har, så skryter amerikanarna om hur mycket effekt de har. Och skiten verkar ju funka bättre då jag har än inte sett en original bil från 70' tals japan eller europa som körde låga 10'or på strippen vid det laget.

Sen kan du ju nu även säga "jamen de var ju gjorda för att ha väghållning och inte vara ett par övergödda land-båtar". Kan då påpeka att japanska och europeiska bilar från den tiden är INTE roliga att åka med, var rädd för mitt liv ett antal gånger när man åkte med i en gammal Datsun 240Z.
Senast redigerat av Rinnegan (3 september 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
7 september 2011
Trådstartare
#23
Om man ska göra det billigare, det vill säga köpa en nyare Volvomotor och placera i en Amazon. Kan man då tävla i rallyklassen grupp A?

4 001 Inlägg
7 september 2011
#24
TomasCarlsson skrev:
Om man ska göra det billigare, det vill säga köpa en nyare Volvomotor och placera i en Amazon. Kan man då tävla i rallyklassen grupp A?

Nej

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
7 september 2011
Trådstartare
#25
kolvas skrev:
TomasCarlsson skrev:
Om man ska göra det billigare, det vill säga köpa en nyare Volvomotor och placera i en Amazon. Kan man då tävla i rallyklassen grupp A?

Nej

Okey sad

Så trimning är det enda sättet?

4 001 Inlägg
7 september 2011
#26
TomasCarlsson skrev:
kolvas skrev:
TomasCarlsson skrev:
Om man ska göra det billigare, det vill säga köpa en nyare Volvomotor och placera i en Amazon. Kan man då tävla i rallyklassen grupp A?

Nej

Okey sad

Så trimning är det enda sättet?

jepp, och även där finns det mängder med regler man måste följa beroende på vilken klass man vill köra, det är olika mellan t.ex App K & Gr. H

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 september 2011
#27
Rinnegan skrev:
Litereffekt är faktiskt otroligt ointressant. Det spelar ingen roll om du har 200hk/liter, om du nu bara har en 1.5 liters motor. Visst, du kan skryta över det, men skiten går ju inte direkt snabbt för det.

Allt utan sammanhang är ointressant.  Litereffekt som du sa säger ingenting egentligen. För 1995kr kan du köpa en motor på 1000hk/liter på hobbex.  Effekt är ointressant, varför skryta med 400hk om bilen väger 5ton? Motorvolym är ointressant, varför skryta med 8,2liter om du bara har 400hk? Vridmoment är ointressant, du kan själv skapa 1000Nm genom att ställa dig på ett 1meter långt spett. Vad är det att hänga i granen?


Allt måste ha ett sammanhang för att bli intressant helt klart.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
7 september 2011
Trådstartare
#28
kolvas skrev:
TomasCarlsson skrev:
kolvas skrev:

Nej

Okey sad

Så trimning är det enda sättet?

jepp, och även där finns det mängder med regler man måste följa beroende på vilken klass man vill köra, det är olika mellan t.ex App K & Gr. H

Okey
Har tänkt lägga 20 tusen på trimning, hoppas få ut runt 100 häst ur en B18.

4 001 Inlägg
7 september 2011
#29
TomasCarlsson skrev:
kolvas skrev:
TomasCarlsson skrev:

Okey sad

Så trimning är det enda sättet?

jepp, och även där finns det mängder med regler man måste följa beroende på vilken klass man vill köra, det är olika mellan t.ex App K & Gr. H

Okey
Har tänkt lägga 20 tusen på trimning, hoppas få ut runt 100 häst ur en B18.

Har du tänkt köra rally med bilen?
Vad har du tänkt göra mer med bilen?
vilken klass ska du köra?
Ifall du ska köra Grupp H så kan du sätta i en B20

För kan du få betydligt mer än 100hki en B18.
Det billigaste brukar vara att köpa en begagnad trimmad motor och renovera.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

5 111 Inlägg
7 september 2011
#30
torpis skrev:
Rinnegan skrev:
Litereffekt är faktiskt otroligt ointressant. Det spelar ingen roll om du har 200hk/liter, om du nu bara har en 1.5 liters motor. Visst, du kan skryta över det, men skiten går ju inte direkt snabbt för det.

Allt utan sammanhang är ointressant.  Litereffekt som du sa säger ingenting egentligen. För 1995kr kan du köpa en motor på 1000hk/liter på hobbex.  Effekt är ointressant, varför skryta med 400hk om bilen väger 5ton? Motorvolym är ointressant, varför skryta med 8,2liter om du bara har 400hk? Vridmoment är ointressant, du kan själv skapa 1000Nm genom att ställa dig på ett 1meter långt spett. Vad är det att hänga i granen?


Allt måste ha ett sammanhang för att bli intressant helt klart.

Nu glider jag helt OT men...

Som jag ser det, så är litereffekt bara en skrytsiffra.
Visst, det är mer imponerande att få ut en maxeffekt på 500 hk ur en treliters motor än ur en femliters, där håller jag med.

Men i sig är det jävligt ointressant. Just på grund av det du tidigare skrev, att motorvolym är ointressant. För sanningen är den, att volymen i sig - egentligen aldrig är intressant.

Desto intressantare är ju till exempel hur lätt motorn är i förhållande till den effekt den ger. Litereffekten säger ju ingenting om det. En femliters helaluminiummotor kan mycket väl vara lättare än en treliters helt i gjutjärn. En annan sak är ju hur hög bränsleförbrukningen är i förhållande till den effekt den ger men inte heller där säger litereffekten någonting egentligen.

Man får ju dessutom tänka på att när man pratar om litereffekt så utgår man ju från vilken maxeffekt motorn ger. Skall man köra fort så är förvisso maxeffekten en intressant siffra - men för brukskörning så är det ju betydligt mer användbart med ett brett effektregister som gärna ligger i ett relativt lågt varvtalsområde, än att ha en "peak" högt upp i varven på en motor som är orkeslös i övrigt. Av bland annat komfortskäl vill man ju ogärna ligga och blåvarva och då en bil inte har ett oändligt antal växlar så kan det vara svårt hålla sig i rätta varvtalsområdet om registret är för smalt. En sådan bil skulle bli rätt jobbig i längden.

Så ofta är ju en stor motor med relativt låg toppeffekt byggd för att vara stark från botten, man hade i många fall kunnat höja maxeffekten, men då förändrat motorns karaktär så den hade blivit svagare från botten. En liten motor med samma maxeffekt kanske har just samma maxeffekt, men vilken ger mest effekt vid 3000 varv? 2000? 1000?

500 hk ÄR 500 hk vare sig de huserar i en sportbil eller i en Scania - men det finns en anledning till att de motorerna är två skilda världar - det är just det där med att de byggts för ett visst användningsområde.
Senast redigerat av Volvo544special65 (7 september 2011)


Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
7 september 2011
Trådstartare
#31
kolvas skrev:
TomasCarlsson skrev:
kolvas skrev:

jepp, och även där finns det mängder med regler man måste följa beroende på vilken klass man vill köra, det är olika mellan t.ex App K & Gr. H

Okey
Har tänkt lägga 20 tusen på trimning, hoppas få ut runt 100 häst ur en B18.

Har du tänkt köra rally med bilen?
Vad har du tänkt göra mer med bilen?
vilken klass ska du köra?
Ifall du ska köra Grupp H så kan du sätta i en B20

För kan du få betydligt mer än 100hki en B18.
Det billigaste brukar vara att köpa en begagnad trimmad motor och renovera.

Hade tänkt köra grupp H eller historiskt rally.

4 001 Inlägg
7 september 2011
#32
TomasCarlsson skrev:
kolvas skrev:
TomasCarlsson skrev:

Okey
Har tänkt lägga 20 tusen på trimning, hoppas få ut runt 100 häst ur en B18.

Har du tänkt köra rally med bilen?
Vad har du tänkt göra mer med bilen?
vilken klass ska du köra?
Ifall du ska köra Grupp H så kan du sätta i en B20

För kan du få betydligt mer än 100hki en B18.
Det billigaste brukar vara att köpa en begagnad trimmad motor och renovera.

Hade tänkt köra grupp H eller historiskt rally.

I grupp H är en Amazon inte speciellt konkurrenskraftig eller ekonomisk att köra med, i App K är den betydligt bättre men det gäller att kunna sina saker om man ska bygga en App K bil, det är ett ganska komplicerat regelverk, räkna med att det kommer att kosta ca 100k att bygga bilen.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 september 2011
#33
Volvo544special65 skrev:
500 hk ÄR 500 hk vare sig de huserar i en sportbil eller i en Scania - men det finns en anledning till att de motorerna är två skilda världar - det är just det där med att de byggts för ett visst användningsområde.

Nu börjar vi komma nån vart, även om det är svårt att knyta ihop med trådtideln, mer än att helheten är viktig.  1000kr/hk behöver också sammanhanget för att fungera.  Att utveckla sitt koncept kostar kanske 2000kr per hk medans när man är klar kan slå ihop motorn för 300kr/hk.

PS. BSR är faktiskt ledande på den punkten med att se helheten, och anger medeleffektökning med sina chip!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

5 111 Inlägg
7 september 2011
#34
Jo, som jag sade, det är helt OT så jag funderar på att ventilera mina åsikter om det på annat ställe.



Sök