torpis skrev:
Rinnegan skrev:
Litereffekt är faktiskt otroligt ointressant. Det spelar ingen roll om du har 200hk/liter, om du nu bara har en 1.5 liters motor. Visst, du kan skryta över det, men skiten går ju inte direkt snabbt för det.
Allt utan sammanhang är ointressant. Litereffekt som du sa säger ingenting egentligen. För 1995kr kan du köpa en motor på 1000hk/liter på hobbex. Effekt är ointressant, varför skryta med 400hk om bilen väger 5ton? Motorvolym är ointressant, varför skryta med 8,2liter om du bara har 400hk? Vridmoment är ointressant, du kan själv skapa 1000Nm genom att ställa dig på ett 1meter långt spett. Vad är det att hänga i granen?
Allt måste ha ett sammanhang för att bli intressant helt klart.
Nu glider jag helt OT men...
Som jag ser det, så är litereffekt bara en skrytsiffra.
Visst, det är mer imponerande att få ut en maxeffekt på 500 hk ur en treliters motor än ur en femliters, där håller jag med.
Men i sig är det jävligt ointressant. Just på grund av det du tidigare skrev, att motorvolym är ointressant. För sanningen är den, att volymen i sig - egentligen aldrig är intressant.
Desto intressantare är ju till exempel hur lätt motorn är i förhållande till den effekt den ger. Litereffekten säger ju ingenting om det. En femliters helaluminiummotor kan mycket väl vara lättare än en treliters helt i gjutjärn. En annan sak är ju hur hög bränsleförbrukningen är i förhållande till den effekt den ger men inte heller där säger litereffekten någonting egentligen.
Man får ju dessutom tänka på att när man pratar om litereffekt så utgår man ju från vilken maxeffekt motorn ger. Skall man köra fort så är förvisso maxeffekten en intressant siffra - men för brukskörning så är det ju betydligt mer användbart med ett brett effektregister som gärna ligger i ett relativt lågt varvtalsområde, än att ha en "peak" högt upp i varven på en motor som är orkeslös i övrigt. Av bland annat komfortskäl vill man ju ogärna ligga och blåvarva och då en bil inte har ett oändligt antal växlar så kan det vara svårt hålla sig i rätta varvtalsområdet om registret är för smalt. En sådan bil skulle bli rätt jobbig i längden.
Så ofta är ju en stor motor med relativt låg toppeffekt byggd för att vara stark från botten, man hade i många fall kunnat höja maxeffekten, men då förändrat motorns karaktär så den hade blivit svagare från botten. En liten motor med samma maxeffekt kanske har just samma maxeffekt, men vilken ger mest effekt vid 3000 varv? 2000? 1000?
500 hk ÄR 500 hk vare sig de huserar i en sportbil eller i en Scania - men det finns en anledning till att de motorerna är två skilda världar - det är just det där med att de byggts för ett visst användningsområde.