Ja, det är en generell tumregel som stämmer ganska bra.
MEN... det finns alltid undantag. Vissa motorer är otroligt tacksamma att med enkla insatser klämma fram bra med effekt. Dock kommer man alltid fram till en tröskel när man måste förstärka, byta komponenter, som i sig inte tillför effekt, men kostar massor med pengar.
Så finns det motorer som redan från början är optimerade och man måste börja med förstärkningar.
Som ex: V8:or kan vara otroligt tacksamma att klämma ur hög effekt ur till vettiga kostnader. MEN, vid en gräns kostar det gigantiska pengar att få ut det där lilla extra även ur en V8:a
Sedan finns det en stor skara med Turbo-fans som slår sig för bröstet och säger att det är superbilligt att Turbotrimma. Men gör man rätt försig och köper delar till marknadsmässiga priser, precis som man naturligtvis gör när man sugtrimmar, så kostar det en hel del också. I många fall måste man göra om, pga att det ofta blir fel eller havererar.
Mats