3776
Sök

Tusen kronor hästkraften - myt eller sanning?

Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
1 september 2011
Trådstartare
#1
Det sägs ibland på forumet flashback att det kostar en tusenlapp per hästkraft när man trimmar en sugmotor. Givetvis tolkar man det inte fundamentalistiskt, men om man gör en sund tolkning av tumregeln, hur mycket sanning ligger det då i att det kostar en tusenlapp per hästkraft när man trimmar en icke överladdad motor?

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
1 september 2011
#2
Skulle säga att det är vad det kostade för tio år sen. men allt har blivigt billigare känns det som.. men att räkna med 1000kr/hk är väl i överkant men endå inte helt orimligt.   Skulle i slutändan tippa på runt 700-1000kr/hk endå..

Räkna vad du tror det ska kosta den dubblar du så är du nära slutsumman wink

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

2 403 Inlägg
1 september 2011
#3
Det kan stämma mycket bra vid mindre modifikationer om man har ganska mycket hk att utgå ifrån. Därimot stämmer det INTE om man trimmar en gammal v8 som kan ge väldigt mycket hästar/tusenlapp

Edit: fixade lite stavfel smile
Senast redigerat av Nybergrobin (1 september 2011)


Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
1 september 2011
Trådstartare
#4
Okey, så min plan på att trimma en Volvo B18 från 75 till 100 hästkrafter för 20.000 är inte orimligt?

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
1 september 2011
#5
det beror på hur du trimmar smile

hänger du dit en turbo+moddar förgasaren så har du dina 100hk för högst 2000kr om man kan skruva

så det stämmer inte så bra men allt hänger på vad det är för något du ska trimma och hur du ska trimma

lättast är att köpa en B20 direkt så har du väll dina 100hk mer eller mindre en sån kostar inga 20K smile

tror nog att du nog kirra en B20 med dubbla 45:or för 20k som går jäkligt bra fast det är farligt finns mycket skit oxå

men söker man runt så finns det mängder med grejer men B18 är bortkastat att trimma

Kör fort så hinner inget hända...

Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
1 september 2011
Trådstartare
#6
Growe skrev:
det beror på hur du trimmar smile

Hade tänkt trimma bilen enligt grupp H reglementet smile

2 403 Inlägg
1 september 2011
#7
För 20k kan du köpa en b20 och skrämma upp den i bra mycket mera pollar än 100 tongue  Plana toppen, ny kam, extraktorgrenrör, dubbla weber 45 med mera. 150hk hittar du utan problem i en b20 med din budget. Kan du porta själv så är det ännu bättre smile


Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
1 september 2011
Trådstartare
#8
Nybergrobin skrev:
För 20k kan du köpa en b20 och skrämma upp den i bra mycket mera pollar än 100 tongue  Plana toppen, ny kam, extraktorgrenrör, dubbla weber 45 med mera. 150hk hittar du utan problem i en b20 med din budget. Kan du porta själv så är det ännu bättre smile

Är det tillåtet i grupp H att byta motor? Bilen ska ju gå och tävla med också smile

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
1 september 2011
#9
Kan då säga redan nu att 1000kr/hk gäller oftast inte när det är V8'a iaf. Cheva 350 t.ex så går det att få ut cirka 600hk för 35k om man vet vad man gör.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

926 Inlägg
2 september 2011
#10
Ja, det är en generell tumregel som stämmer ganska bra.

MEN... det finns alltid undantag. Vissa motorer är otroligt tacksamma att med enkla insatser klämma fram bra med effekt. Dock kommer man alltid fram till en tröskel när man måste förstärka, byta komponenter, som i sig inte tillför effekt, men kostar massor med pengar.
Så finns det motorer som redan från början är optimerade och man måste börja med förstärkningar.
Som ex: V8:or kan vara otroligt tacksamma att klämma ur hög effekt ur till vettiga kostnader. MEN, vid en gräns kostar det gigantiska pengar att få ut det där lilla extra även ur en V8:a

Sedan finns det en stor skara med Turbo-fans som slår sig för bröstet och säger att det är superbilligt att Turbotrimma. Men gör man rätt försig och köper delar till marknadsmässiga priser, precis som man naturligtvis gör när man sugtrimmar, så kostar det en hel del också. I många fall måste man göra om, pga att det ofta blir fel eller havererar.

Mats

1 105 Inlägg
2 september 2011
#11
Skulle vilja tro att det handlar mycket om vilken bil man trimmar, hur många hk som ska ur motorn, driftsäkerhet,  kvalitè på delarna och hur mycket man gör själv?

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

5 111 Inlägg
2 september 2011
#12
TomasCarlsson skrev:
Okey, så min plan på att trimma en Volvo B18 från 75 till 100 hästkrafter för 20.000 är inte orimligt?

Du har 95 hk i sena B18 sport (med nya grenröret) så du får då absolut en 100 hästars motor för 20K.


Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
#13
Volvo544special65 skrev:
TomasCarlsson skrev:
Okey, så min plan på att trimma en Volvo B18 från 75 till 100 hästkrafter för 20.000 är inte orimligt?

Du har 95 hk i sena B18 sport (med nya grenröret) så du får då absolut en 100 hästars motor för 20K.

Är det inte svårt att få tag på sportversionen?

2 403 Inlägg
2 september 2011
#14
Betydligt Lättare att trimma upp den i alla fall smile
Senast redigerat av Nybergrobin (2 september 2011)


5 111 Inlägg
2 september 2011
#15
Varför skulle det vara lättare trimma sporten? Inte mycket som skiljer mellan de motorerna. Grejer som kamaxel m.m. byter man ju hur som helst....varken A- eller C-kammen är ju särskilt optimal för fortåka...


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
2 september 2011
#16
lol
Felplacerad skrev:
hänger du dit en turbo+moddar förgasaren så har du dina 100hk för högst 2000kr om man kan skruva

Då blir det ju inte sugtrimning lol


P o r s c h e
1 700 Inlägg
2 september 2011
#17
Rinnegan skrev:
Kan då säga redan nu att 1000kr/hk gäller oftast inte när det är V8'a iaf. Cheva 350 t.ex så går det att få ut cirka 600hk för 35k om man vet vad man gör.

Det är bara för att en fläskig, ineffektiv v8 har så mycket outnyttjad potential och så låg litereffekt wink Man trimmar inte, utan man oineffektiviserar roll

Det går säkert att göra en snygg funktion av kostnaden för för trimning med hänsyn till effekten i förhållande till volym, som gäller generellt


Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
2 september 2011
#18
Bensinskallen skrev:
Rinnegan skrev:
Kan då säga redan nu att 1000kr/hk gäller oftast inte när det är V8'a iaf. Cheva 350 t.ex så går det att få ut cirka 600hk för 35k om man vet vad man gör.

Det är bara för att en fläskig, ineffektiv v8 har så mycket outnyttjad potential och så låg litereffekt wink Man trimmar inte, utan man oineffektiviserar roll

Det går säkert att göra en snygg funktion av kostnaden för för trimning med hänsyn till effekten i förhållande till volym, som gäller generellt

såå j-vla sant...liter effekten i en normal stor v8 är så skrämande låg att en Fiat panda 900cc med firemotorn har mer effekt per liter smile och det är riktigt riktigt illa smile

Kör fort så hinner inget hända...

749 Inlägg
2 september 2011
#19
Beror på om det är en ovanlig motor eller ej, en vanlig motor finns det oftast grejer till, men till ovanliga kan det bli dyrare.
Beror på va de är för motor och hur den är byggd också vissa har nerstrypta insug och avgaskanaler som bara behövs öppnas upp mer.
V motorer går oftast mycket bättre efter en balansering av vevaxlen och viktning av kolvar och stakar.
Beror också på va man kan göra själv, tillverka delar mm.
Blir garanterat dyrare om man ej kan göra jobbet själv.
Det beror också på vad man vill uppnå.
Senast redigerat av Bjornn (2 september 2011)


5 111 Inlägg
2 september 2011
#20
Growe skrev:
Bensinskallen skrev:
Rinnegan skrev:
Kan då säga redan nu att 1000kr/hk gäller oftast inte när det är V8'a iaf. Cheva 350 t.ex så går det att få ut cirka 600hk för 35k om man vet vad man gör.

Det är bara för att en fläskig, ineffektiv v8 har så mycket outnyttjad potential och så låg litereffekt wink Man trimmar inte, utan man oineffektiviserar roll

Det går säkert att göra en snygg funktion av kostnaden för för trimning med hänsyn till effekten i förhållande till volym, som gäller generellt

såå j-vla sant...liter effekten i en normal stor v8 är så skrämande låg att en Fiat panda 900cc med firemotorn har mer effekt per liter smile och det är riktigt riktigt illa smile

Finns det egentligen någon mer ointressant siffra än "litereffekt"?



Sök