3726
Sök

740 -90 tic går dåligt efter kamrem gått av

172 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
Volvo_JoMpA skrev:
är motorn nollad ska rotorn peka mot tändkabel 1 (cylinder 1) i locket

ja men det är ju inte lätt o veta vilken som e till ettan om man kollar i rotorn ju yikes för där i står det ju inte vilket stift som e till vilket ? yikes tändkablarna sitter ju igemte varandra , men ettan e ju längst te vänster . ska rotorn peka mot tändkabeln då eller ? smile

331 Inlägg
13 september 2011
tror det finns ett litet jack som du kan kolla efter smile

172 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
david850 skrev:
tror det finns ett litet jack som du kan kolla efter smile

okej kollade förut men hitta inget tongue men får nolla motorn i min 945a o sen kolla i fördelaren på den o se om det är lika smile

785 Inlägg
13 september 2011
Följ kabeln från motorns första cylinder (den närmst kamremmen)
Kolla på locket var den går in, lyft locket och se om rotorns "spets" är där.
Du har ingen stroboskop lampa? Så man kan se om tändningen är rätt,

Its not the fart that kills, its the smell...

172 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
Fredde_Vette skrev:
Följ kabeln från motorns första cylinder (den närmst kamremmen)
Kolla på locket var den går in, lyft locket och se om rotorns "spets" är där.
Du har ingen stroboskop lampa? Så man kan se om tändningen är rätt,

men det e ju typ omöjligt o se yikes vilket stift som går till vilket, det är ju inte så att stiften sitter under tändkabeln.. det är ju en sån fördelare som e monterad mot torpedplåten, men ska ta bort o kolla på 945an hur rotorn står där när den e nollad, o va fan gör jag om rotorn står fel då ? yikes haha

785 Inlägg
13 september 2011
Skrotar bilen... Hehe..
Är det en 16v?

679 Inlägg
13 september 2011
Fredde_Vette skrev:
Skrotar bilen... Hehe..
Är det en 16v?

Står ju att det är en 740 tic..

172 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
Bompeman skrev:
Fredde_Vette skrev:
Skrotar bilen... Hehe..
Är det en 16v?

exakt men nu funkar den smile går som en klocka big_smile

679 Inlägg
13 september 2011
arwidsson skrev:
Bompeman skrev:
Fredde_Vette skrev:
Skrotar bilen... Hehe..
Är det en 16v?

Kanon! mer hävning i rondellerna i vimmerby då ?wink vad var felet ?

172 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
Bompeman skrev:
arwidsson skrev:
Bompeman skrev:

helt klart tongue hahah nästan pinsamt att säga vad felet var roll men först o främst hade jag fått veven ett varv fel så 2an o 3an var i topp när den var nollad -,- sen bytte jag ju fördelare med o då på nått lustigt jävla vänster hade två tändkablar förväxlats -,- sen när jag fixade så att 1an o 4an var i topp vid nollning gick han lite bättre men skit endå sen idag så fort ja öppna huven så såg ja typ att kablarna var fel så bara koppla om dem sen gick han igång o går som en klocka big_smile

679 Inlägg
13 september 2011
arwidsson skrev:
Bompeman skrev:
arwidsson skrev:

helt klart tongue hahah nästan pinsamt att säga vad felet var roll men först o främst hade jag fått veven ett varv fel så 2an o 3an var i topp när den var nollad -,- sen bytte jag ju fördelare med o då på nått lustigt jävla vänster hade två tändkablar förväxlats -,- sen när jag fixade så att 1an o 4an var i topp vid nollning gick han lite bättre men skit endå sen idag så fort ja öppna huven så såg ja typ att kablarna var fel så bara koppla om dem sen gick han igång o går som en klocka big_smile

Tur att det var lätt fixat!wink

172 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
Bompeman skrev:
arwidsson skrev:
Bompeman skrev:

Tur att det var lätt fixat!wink

haha ja men lite pinsamt wink men nu gör man ju aldrig nånsin om samma misstag igen smile

785 Inlägg
13 september 2011
Hmm var det inte någon som sa att det var ett varv fel? wink hehe.
Bra att det löste sig till slut..

40 Inlägg
13 september 2011
Jag brukar kolla ventilerna.Ta en gummimuff med lite tryckluft på i tändstiftshålet och vrid motorn med en spärr nyckel.Slutar inte pyset ut i insug eller avgas så har du otäta ventiler... kan också kolla när ventilerna är rätt om kåpan är av ...
Litet redneck komptest som funkar oavsett du har kamremmen rätt eller fel... Blir det tätt så kan du lägga all tid på att leta felkuggning osv.

Obs tändningen urkopplad!
Tyvärr så händer det ofta att ventilerna slår i och blir krökta när remmen ryker...sad

KHRacing
13 september 2011
arwidsson skrev:
Bompeman skrev:
arwidsson skrev:

Nollar man inte alltid på ettans cylle på en volvo ? (cyllen närmast kamdervet/dreven)

Isf så fattar jag inte all hur du kan ha fått de mittre cyllarna i topp liksom ???

172 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
KHRacing skrev:
arwidsson skrev:
Bompeman skrev:

Nollar man inte alltid på ettans cylle på en volvo ? (cyllen närmast kamdervet/dreven)

Isf så fattar jag inte all hur du kan ha fått de mittre cyllarna i topp liksom ???

nej det fattade inte jag heller först men motorn har ju inte gått ett varv förens man snurrat två varv på veven alltså så att både 1an o 4an varit i topp och 2an o 3an tongue om du fattar ? alltså kan det hända att 2an o 3an hamnar i topp om remmen gått av o man inte kollar vart kolvarna befinner sig , hoppas du förstår min lite konstiga förklaring wink

172 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
Fredde_Vette skrev:
Hmm var det inte någon som sa att det var ett varv fel? wink hehe.
Bra att det löste sig till slut..

jo tack så mycket hade inte fattat det utan din förklaring satt här o läste den o fick en uppenbarelse tongue så jävligt tack så mycket ;big_smile

Sök