4406
Sök

740 -90 tic går dåligt efter kamrem gått av

172 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
hejhej som rubriken alltså min kamrem gick av på 740in och efter att vi satt dit en ny går den väldigt dåligt den bluddrar och e helt orkeslös och smäller till ibland antar att det är misständning ? vad kan det vara för fel ? nån som varit med om liknande ?? tacksam för många svar och idéer smile

mvh arwidsson

679 Inlägg
11 september 2011
Ligger kamremen rätt ?

871 Inlägg
11 september 2011
nollställt allt och dubbel kollat allt ? Annars kan ju toppen vara planad mycket/en kan med höga nockar så kolvarna slog i ventilerna så dem blev krökta.. ?

172 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
Bompeman skrev:
Ligger kamremen rätt ?

jadå den e kontrollerad ett antal gånger, trodde det med först men den stämmer, o jag har kollat så att krysskilarna är hela också så dreven sitter på rätt plats också smile

172 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
beckstroem skrev:
nollställt allt och dubbel kollat allt ? Annars kan ju toppen vara planad mycket/en kan med höga nockar så kolvarna slog i ventilerna så dem blev krökta.. ?

ja allt e kollat massor gånger, men motorn e helt original och 100% oskruvad så tror inte det heller . men ska göra komptest imorgon för säkerhets skull men det låter otroligt att toppen ska kunnat gått hmm

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
11 september 2011
har du känt efter nollpunkten via tändstiftshålet eller gått via markeringen på vevhubben?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

65 Inlägg
11 september 2011
Skulle tippa på att remmen ligger helt åt helvete typ

172 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
Volvo_JoMpA skrev:

fast det gör den inte ?  inte direkt första gången jag byter kamrem, o allt stämmer och är kollat av flera stycken så jag fattar inte vad som e fel

172 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
NITROUS skrev:
har du känt efter nollpunkten via tändstiftshålet eller gått via markeringen på vevhubben?

på veven, men ska göra komptest imorn först o främst smile kan ju känna efter det via tändstifthålen då med, för har bara gått efter markeringarna på hjulen

65 Inlägg
11 september 2011
arwidsson skrev:
Volvo_JoMpA skrev:

fast det gör den inte ?  inte direkt första gången jag byter kamrem, o allt stämmer och är kollat av flera stycken så jag fattar inte vad som e fel

Skulle börja med att kolla var nr 1 befinner sig vid "nollning" så har du svaret där direkt

172 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
Volvo_JoMpA skrev:
arwidsson skrev:
Volvo_JoMpA skrev:

Skulle börja med att kolla var nr 1 befinner sig vid "nollning" så har du svaret där direkt

ska ta det vid 7 imornbitti tongue hoppas att det löser sig bara smile

785 Inlägg
11 september 2011
Du har inte ena hjulet ett varv fel (Halvt)
Så den tänder men inte på rätt tidpunkt.
Kollat nollpunkten i fördelaren? Nolla kam, vev och kolla i fördelaren.
Är allt ok och rotorn står under 1:ans tändkabel, så får du nog leta vidare.

Men går den, men lite trött och orolig tror jag (förlåt tjat) ett hack fel..

Its not the fart that kills, its the smell...

172 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
Fredde_Vette skrev:
Du har inte ena hjulet ett varv fel (Halvt)
Så den tänder men inte på rätt tidpunkt.
Kollat nollpunkten i fördelaren? Nolla kam, vev och kolla i fördelaren.
Är allt ok och rotorn står under 1:ans tändkabel, så får du nog leta vidare.

Men går den, men lite trött och orolig tror jag (förlåt tjat) ett hack fel..

det skulle ju kunna vara så kanske att veven står ett varv fel då alltså ? det har jag inte tänkt på förens du sa det nu, så kan det ju mycket möjligt vara, får kolla när ettan o fyran e i topp för då e han väl nollad ? fan det är säkert det som e felet :O haha tack iallafall :) update imorn om de var de som var felet :)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
11 september 2011
När man är ett ½varv fel så brukar de inte gå alls, det brukar bara smattra & smälla. Det var inte så att du höll ett överjävligt varv när remmen gick?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

172 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
När man är ett ½varv fel så brukar de inte gå alls, det brukar bara smattra & smälla. Det var inte så att du höll ett överjävligt varv när remmen gick?

har kollat nu o nollat den så att 1 o 4 e i topp vid nollläge, nej det var farsan som körde o det tror jag inte han gjorde,  men bilen går som skit nu även att allt e rätt med nollningen sad fattar inte vad som e fel, o det e inte nått kugg fel iallafall

785 Inlägg
12 september 2011
Ta en bild på motor-rummet så man får se vilket insprutningssystem du har på.
Vet att om man har luftmängdmätare med skiva i, kan skivan krökas lite vid baktändning, vilket gör att bränsleblandningen blir helt fel..

Its not the fart that kills, its the smell...

172 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
Fredde_Vette skrev:
Ta en bild på motor-rummet så man får se vilket insprutningssystem du har på.
Vet att om man har luftmängdmätare med skiva i, kan skivan krökas lite vid baktändning, vilket gör att bränsleblandningen blir helt fel..

fixar det senare smile

172 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
hur ser jag om rotorn är rätt nollad då ? står ju inga markeringar i fördelarlocket

337 Inlägg
12 september 2011
du ser hur tändföljden är när du lyfter på locket och rotor, följ respektive tändkabeln så finner du vilken cylle som är på g wink
Senast redigerat av Mitsuhini (12 september 2011)

65 Inlägg
13 september 2011
är motorn nollad ska rotorn peka mot tändkabel 1 (cylinder 1) i locket

Sök