3431
Sök

Hastighetsmätare funkar bara när bilen är varm. Volvo 945

Jävel
2 018 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
Tja.

hastighetsmätaren i min bil har blivit lite mysko.

Den fungerar bara när bilen har fått upp temp (inne) eller om man åker fortare än 100 km/h.

Absen o allt sånt funkar, så ja skulle tippa på att det är intrumentet som busar. Någon som vart med om något liknande? finns de elscheman o grejer till de om man ska ge sig på att försöka löda lite i intrumentet, eller vad gör man?

Tacksam för svar.

mvh: Isac
Senast redigerat av Plankpojk (31 januari 2010)

You got to risk it, to get the biscuit :)

Jävel
2 018 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
Uppdatering: Har nu bytt både sensorn i på bakaxeln och lödit på alla kontakterna i instrumentet utan framgång. Vad kan det vara för fel?

539 Inlägg
22 februari 2010
provat ett annat instrument? har du mätit motståndet på ensorn? hur äre på din bil, vissa kan man ställa avståndet på givaren.

Jävel
2 018 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
Nej jag har inte provat ett annat instrument än, men ska göra det härnäst. O angående givarn så bytte jag hela bakaxeln och locket med givarn i, o i förra bilen allting satt så fungerade det bra, så jag tippar att det inte är några fel på dom. Men jag ska prova med ett nytt instrument så fort jag kommer över ett.

Pedal To The Metal
750 Inlägg
25 februari 2010
det är nog knas med instrumentet. Säkert så att det bara fått tuppjuck.

Hade samma (typ ) problem med min tempmätare

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Rejsa ?
2 959 Inlägg
25 februari 2010
Har haft två 940 Turbo med strul i instrumenthuset av oika slag, kan nästa lova dig att problemet sitter där.

Autotech

Jävel
2 018 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
okej, tack för svaren, då blire de till att hitta ett nytt instrument smile

Jävel
2 018 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
Update: Nu har jag bytt hastighetsmätare och allting funkar klockrent.

1 758 Inlägg
18 mars 2010
Såg att det löst sig, men jag kan så gott som garantera att det är en jordbana som spruckit på det andra instrumentet.
Ganska vanligt fel på 7/900. Har haft liknande problem på två av mina tidigare bilar, då mätte jag mellan olika punkter för att lokalisera vart det var avbrott, sen skrapade jag bort plastskyddsfilmen på var sida om brottet och lödde en liten kabelbit som brygga över sprickan.

Jävel
2 018 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
okej tack:), jag har bara lödit på alla punkter, men aldrig mätt mellan punkterna, jag får väl göra det smile

V O L V O
401 Inlägg
14 september 2011
Plankpojk skrev:
okej tack:), jag har bara lödit på alla punkter, men aldrig mätt mellan punkterna, jag får väl göra det smile

Hur går det instrumentet? Kollat på denna tråden ibland om någon annan skrivit smile

V O L V O 7 4 0

Sök