3273
Sök

Bilen dör när jag blinkar med helljuset, efter jag bytt batteri. Volvo 740, -90, b230f.

39 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
#1
Köpte nytt batteri, 12V, 62Ah, 600ccA, och monterade in det. När jag sen startade bilen så hade den skapligt hög tomgång, typ 1000-1500 rpm, och varningslampan för helljuset inne i bilen lös lite svagt. Testade sedan att blinka med helljuset, som då dödade bilen. Gick inte att rädda den genom att gasa.

Bytte tillbaks till det gamla batteriet och då funkar det som vanligt igen. Tror det gamla ligger på 50-55Ah, om det kanske spelar roll?


Kan batteriet vara för starkt?

438 Inlägg
17 september 2011
#2
hade typ samma problem att bilen dog så fort jag slog till helljuset, men jag hade inte bytt batteri eller något,
Visade sig vara dålig jord,
Kanske ska kolla på jordpunkterna som är skruvade i skärmarna,
För det ska inte spela någon roll hur många ampere batteriet är på, det är ju nästan lite lite tycker jag, tongue
jag kör på 75 Ah

MVH VAnd3rsson


21 761 Inlägg
17 september 2011
#3
Gabba skrev:
Köpte nytt batteri, 12V, 62Ah, 600ccA, och monterade in det. När jag sen startade bilen så hade den skapligt hög tomgång, typ 1000-1500 rpm, och varningslampan för helljuset inne i bilen lös lite svagt. Testade sedan att blinka med helljuset, som då dödade bilen. Gick inte att rädda den genom att gasa.

Provade du att starta bilen igen innan du bytte tillbaka till gamla batteriet?

Det finns kanske en möjlighet att det nya batteriet var dåligt och att det tex blev kortslutning inuti batteriet direkt efter första starten, saker kan tydligen bete sig ganska konstigt ibland när sånt händer. Om det är på det viset så bör du märka att batteriet är dåligt ifall du provar att starta en gång till, då kommer troligen inte startmotorn att orka vrida runt. Skadar inte att prova iaf. smile

Gabba skrev:
Kan batteriet vara för starkt?

Nej, det kan det inte vara.

39 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
#4
VAnd3rsson skrev:
hade typ samma problem att bilen dog så fort jag slog till helljuset, men jag hade inte bytt batteri eller något,
Visade sig vara dålig jord,
Kanske ska kolla på jordpunkterna som är skruvade i skärmarna,
För det ska inte spela någon roll hur många ampere batteriet är på, det är ju nästan lite lite tycker jag, tongue
jag kör på 75 Ah

MVH VAnd3rsson

Fan, det tänkte jag inte ens på. Ska kolla upp det. Tack!

39 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Gabba skrev:
Köpte nytt batteri, 12V, 62Ah, 600ccA, och monterade in det. När jag sen startade bilen så hade den skapligt hög tomgång, typ 1000-1500 rpm, och varningslampan för helljuset inne i bilen lös lite svagt. Testade sedan att blinka med helljuset, som då dödade bilen. Gick inte att rädda den genom att gasa.

Provade du att starta bilen igen innan du bytte tillbaka till gamla batteriet?

Det finns kanske en möjlighet att det nya batteriet var dåligt och att det tex blev kortslutning inuti batteriet direkt efter första starten, saker kan tydligen bete sig ganska konstigt ibland när sånt händer. Om det är på det viset så bör du märka att batteriet är dåligt ifall du provar att starta en gång till, då kommer troligen inte startmotorn att orka vrida runt. Skadar inte att prova iaf. smile

Gabba skrev:
Kan batteriet vara för starkt?

Nej, det kan det inte vara.

Startade bilen kanske 3 ggr med det nya batteriet, blev samma sak varje gång. Ska se hur det blir om man fixar jord.

39 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
#6
Fixade ny jordpunkt och helljuslampan slocknade. Nu lyser "lambdalampan" i stället.

Ska ut och kolla felkoder sen.


Sök