3219
Sök

Allmänt om volvo 850 glt!

230 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#1
Hejsan! har lite frågor om volvo 850 glt 170hk. brukar det vara mycket problem med motor och växellåda på dem bilarna? Är det något farligt att köpa en som gått 29tusen mil? vad bör man tänka på när man köper en sån bil? dricker dem mycket? Är det någon eller några som har lite info om volvo 850 så är jag mycket tacksam!


MVH Nils

467 Inlägg
24 maj 2011
#2
Har haft exakt en sån.

Sånt som ofta går sönder är ju saker i framvagnen, Hjullager, länkarmar, bussningar, spindelleder osv osv..
Om du ska pröva någon så kolla efter glapp och missljud i framvagnen. Växellådorna och motorerna håller bra. Köp helst en 95 eller nyare då tidigare modeller hade mer problem med oljeläckage mellan motorn och växellådan.
Att den gått 29 tusen mil gör väl inget sålänge den e välskött, oljan bytt regelbundet osv.

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

230 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#3
Hoffmeister2 skrev:
Har haft exakt en sån.

Sånt som ofta går sönder är ju saker i framvagnen, Hjullager, länkarmar, bussningar, spindelleder osv osv..
Om du ska pröva någon så kolla efter glapp och missljud i framvagnen. Växellådorna och motorerna håller bra. Köp helst en 95 eller nyare då tidigare modeller hade mer problem med oljeläckage mellan motorn och växellådan.
Att den gått 29 tusen mil gör väl inget sålänge den e välskött, oljan bytt regelbundet osv.

okej okej det är en 92a den ja hittat

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
24 maj 2011
#4
Växellådan är en svag punkt:

Det allvarligaste felet på 850. Dels har själva lådan varit allt för klent dimensionerad, dels har den vajerstyrda överföringen orsakat problem som så ofta med den konstruktionen.

När vajern mellan växelspak och växellåda inte varit hundraprocentigt injusterad har växlarnas synkroniseringar snabbt slitits . Volvo har bytt fler växellådor på 850 än de någonsin kommer erkänna.



/ Teknikens Värld - Stora Beg Boken.


Glapp i kräningshämmarna samt ramlagerstätningen är två andra svagheter. Håll även koll på kamremmen. I övrigt är 850 en trevlig bil med spänstigt chassi, behaglig komfort och generöst kupéutrymme. Årsmodell 1995 och nyare är som sagt att rekommendera då kvalitén i överlag är bättre.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

8 252 Inlägg
24 maj 2011
#5
Hoffmeister2 skrev:
Köp helst en 95 eller nyare då tidigare modeller hade mer problem med oljeläckage mellan motorn och växellådan.

92, 95 eller 2005 spelar ingen roll. Det är fortfarande samma bekymmer med läckaget där. Det beror mer på om den är servad som den ska och fått vevhusventilationen rengjord enligt anvisningarna i  instruktionsboken eller inte.

IceEyes skrev:
Växellådan är en svag punkt:

Det allvarligaste felet på 850. Dels har själva lådan varit allt för klent dimensionerad, dels har den vajerstyrda överföringen orsakat problem som så ofta med den konstruktionen.

När vajern mellan växelspak och växellåda inte varit hundraprocentigt injusterad har växlarnas synkroniseringar snabbt slitits . Volvo har bytt fler växellådor på 850 än de någonsin kommer erkänna.

Vajrar och bussningarna till spaktsället är ju största bekymret med lådorna egentligen. Klent dimensionerad är väl en definitionsfråga, dem tål mycket om man trimmar, men växelmissar kan straffas hårt. Och den gamla lådorna med enkla synkringar (dem som var dåliga) byttes ju ut av volvo i massor vid service. att hitta en bil med den gamla lite klenare lådan idag kräver att man hittar ett exemplar som missköts redan från början.


230 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#6
Marlboroman skrev:
Hoffmeister2 skrev:
Köp helst en 95 eller nyare då tidigare modeller hade mer problem med oljeläckage mellan motorn och växellådan.

92, 95 eller 2005 spelar ingen roll. Det är fortfarande samma bekymmer med läckaget där. Det beror mer på om den är servad som den ska och fått vevhusventilationen rengjord enligt anvisningarna i  instruktionsboken eller inte.

IceEyes skrev:
Växellådan är en svag punkt:

Det allvarligaste felet på 850. Dels har själva lådan varit allt för klent dimensionerad, dels har den vajerstyrda överföringen orsakat problem som så ofta med den konstruktionen.

När vajern mellan växelspak och växellåda inte varit hundraprocentigt injusterad har växlarnas synkroniseringar snabbt slitits . Volvo har bytt fler växellådor på 850 än de någonsin kommer erkänna.

Vajrar och bussningarna till spaktsället är ju största bekymret med lådorna egentligen. Klent dimensionerad är väl en definitionsfråga, dem tål mycket om man trimmar, men växelmissar kan straffas hårt. Och den gamla lådorna med enkla synkringar (dem som var dåliga) byttes ju ut av volvo i massor vid service. att hitta en bil med den gamla lite klenare lådan idag kräver att man hittar ett exemplar som missköts redan från början.

Okej! ja de låter ju inte som det är en helt problemfri bil! han skulle ha 14tusen för den också, kanske bättre att satsa på någon annan bil!

467 Inlägg
24 maj 2011
#7
Ähh..

Alla bilar har sina fel. Upplevde iaf min 850 som en relativt problemfri bil. Hade en GLT -95
Bara man sköter dom så håller dom ju.. Missköter man dom så faller dom i bitar. Precis som alla bilar.

Finns väl en anledning till att det rullar så många 850is på vägarna. Jo för att det är en bra bil.
Var iaf mycket nöjd med min.

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

230 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
#8
Hoffmeister2 skrev:
Ähh..

Alla bilar har sina fel. Upplevde iaf min 850 som en relativt problemfri bil. Hade en GLT -95
Bara man sköter dom så håller dom ju.. Missköter man dom så faller dom i bitar. Precis som alla bilar.

Finns väl en anledning till att det rullar så många 850is på vägarna. Jo för att det är en bra bil.
Var iaf mycket nöjd med min.

Okej! men vet inte riktigt dem dricker ju en hel del och kör rätt långa sträckor om dagen!

1 799 Inlägg
25 maj 2011
#9
Om jag kör lugnt, försiktigt och välplanerat så kan jag få ner min till runt 0.76l/mil (enligt färddatorn), dock andra bullar om man kör som en vilde... wink


230 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
#10
Hilmer skrev:
Om jag kör lugnt, försiktigt och välplanerat så kan jag få ner min till runt 0.76l/mil (enligt färddatorn), dock andra bullar om man kör som en vilde... wink

ja jo, men man vill ju alltid att en bil ska dricka som en golf cl 0.58 tongue

Forummoderator
18 092 Inlägg
25 maj 2011
#11
Ska du ha en bra bil som transportmedel så är en japanare att föredra. Typ Corolla. Kanske en Seat?
Franska bilar ska du inte ens överväga.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 036 Inlägg
25 maj 2011
#12
nilserik skrev:
Hilmer skrev:
Om jag kör lugnt, försiktigt och välplanerat så kan jag få ner min till runt 0.76l/mil (enligt färddatorn), dock andra bullar om man kör som en vilde... wink

ja jo, men man vill ju alltid att en bil ska dricka som en golf cl 0.58 tongue

får man fråga varför e du intresserad av en 850 då? wink
Kanske en nissan micra passar din förbrukning big_smile


230 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
#13
Dieselsmurfen skrev:
Ska du ha en bra bil som transportmedel så är en japanare att föredra. Typ Corolla. Kanske en Seat?
Franska bilar ska du inte ens överväga.

Är så svårt att hitta bilar nu, är från skåne och hittar inget bra som kostar max 15tusen!

230 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
#14
Mangisen skrev:
nilserik skrev:
Hilmer skrev:
Om jag kör lugnt, försiktigt och välplanerat så kan jag få ner min till runt 0.76l/mil (enligt färddatorn), dock andra bullar om man kör som en vilde... wink

ja jo, men man vill ju alltid att en bil ska dricka som en golf cl 0.58 tongue

får man fråga varför e du intresserad av en 850 då? wink
Kanske en nissan micra passar din förbrukning big_smile

Tycker dem är riktigt snygga! en nissan micra då tar de en dag att komma upp i 120 tongue

230 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
#15
nilserik skrev:
Mangisen skrev:
nilserik skrev:

ja jo, men man vill ju alltid att en bil ska dricka som en golf cl 0.58 tongue

får man fråga varför e du intresserad av en 850 då? wink
Kanske en nissan micra passar din förbrukning big_smile

Tycker dem är riktigt snygga! en nissan micra då tar de en dag att komma upp i 120 tongue

får kanske bli en golf igen. vill dock ha en 850 mer!

467 Inlägg
28 maj 2011
#16
850 är sköna bilar att åka ismile ganska tysta, bekväma, Och bilvärldens skönaste motorljud ( Om man räknar bort sportbilar såklart)
Senast redigerat av Hoffmeister2 (28 maj 2011)

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

853 Inlägg
20 september 2011
#17
nilserik skrev:
nilserik skrev:
Mangisen skrev:

får man fråga varför e du intresserad av en 850 då? wink
Kanske en nissan micra passar din förbrukning big_smile

Tycker dem är riktigt snygga! en nissan micra då tar de en dag att komma upp i 120 tongue

får kanske bli en golf igen. vill dock ha en 850 mer!

Vad vart det för bil i slutändan? smile

412 Inlägg
20 september 2011
#18
Johanness skrev:
nilserik skrev:
nilserik skrev:

Tycker dem är riktigt snygga! en nissan micra då tar de en dag att komma upp i 120 tongue

får kanske bli en golf igen. vill dock ha en 850 mer!

Vad vart det för bil i slutändan? smile

Låt mig gissa Johanness att du just köpt dig en 850 GLT och sökte i forumet? Hehe skapligt trådlyft

135
├┼┼
24 R


Sök