3522
Sök

Bilköp! vilken bil är det man ska köpa?

4 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
#1
Tjena. är helt torsk på 4 hjuls drift och undrar vilka bilar man ska titta på?

just nu har jag snöat in mig lite på audi men är öppen för förslag!

Kassa : ca 40-50k


Aktuellt ATM : Audi 2.7t, s4 2.2t, s6 2.2t/4.2    Subaru: Imrpreza 2.0t/Sti    BMW: 330Xi



Helst med dragkrok
Senast redigerat av TheComedian (2 oktober 2011)

618 Inlägg
6 augusti 2011
#2
audi a4 b6. smile 1,8t, ev 1,8ts.

huh?
10 427 Inlägg
6 augusti 2011
#3
Finns även BMW 3-serie E46 med fyrhjulsdrift, lätt att glömma tongue
325 xi (2,5l 192hk) eller 330 xi (3,0l 231hk), ofta kombibilar men här fanns en sedan med automatlåda:
http://www.blocket.se/halland/BMW_325_X … =6&w=3

Annat alternativ till Ådi är t ex VW Golf (IV) V6 4-Motion
http://www.blocket.se/ystad/VW_Golf_V6_ … =6&w=3

Brukar krylla av de sistnämnda på Blocket på sommaren har jag märkt, sen när vintern
kommer så är alla nöjda och glada, tydligen wink Brukar kunna finnas enstaka Bora med
samma drivlina också (antar att det är importbilar).
Senast redigerat av steifan (6 augusti 2011)


90 Inlägg
6 augusti 2011
#4
Hur är fyrhjuls driften på bmw? är det permanent fyrhjulsdrift ?

178 Inlägg
6 augusti 2011
#5
Skaffa ett gammalt slagskepp typ D2 S8 eller en C4 S6 Plus smile


183 Inlägg
6 augusti 2011
#6
The__dude skrev:
Hur är fyrhjuls driften på bmw? är det permanent fyrhjulsdrift ?

Ska väl vara från Ford Cosworth va ja har hört så lär vara permanent.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 augusti 2011
#7
poont skrev:
The__dude skrev:
Hur är fyrhjuls driften på bmw? är det permanent fyrhjulsdrift ?

Ska väl vara från Ford Cosworth va ja har hört så lär vara permanent.

Jag har aldrig hört något om att den kommer från Ford Cosworth och tvivlar lite på att så är fallet? Den är dock permanent och en fullt godkänd 4WD, har som nackdel att den i vissa lägen för över kraften till det hjul med minst grepp och kan alltså bli ståendes med ett spinnande hjul; quattro är å andra sidan inte fritt från nackdelar det heller utan har en liknande svaghet där den i vissa lägen skickar kraften till det hjulpar med sämst grepp.

Den stora skillnaden är dock att BMW satsat på ett bakhjulsdrivet beteende där systemet prioriterar bakhjulen. Audi quattro har ett mycket mer framhjulsdrivet beteende (Skickar mer kraft framåt), i kombination med att Audi´s modeller är väldigt framtunga så blir dem också gravt understyrda och tråkiga att köra. Oftast går det rakt fram men har du mod nog att ge full gas kan bakänden hugga till istället, du får en helt annan balans och kontroll på bilen om du köper en 3-serie.

I både fallet Audi och BMW verkar drivlinan däremot hålla väldigt bra, och likadant så får du bra framkomlighet men det är absolut inga bilar som lämpar sig utanför allmän väg bland annat på grund av svagheterna ovan men även på grund av låg markfrigång.

Oavsett så är det två riktigt bra bilar, lycka till med köpet! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

215 Inlägg
14 augusti 2011
#8
Även Quattro på Audi bilarna har olika system.

Tex. TT och A3 använder haldex som är hydraliskt och el styrt och på A4 och A6 bilarna sitter Torso (torque sense) som är mekaniskt driver helt annorlunda än haldex.

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 augusti 2011
#9
damn_fast skrev:
Även Quattro på Audi bilarna har olika system.

Tex. TT och A3 använder haldex som är hydraliskt och el styrt och på A4 och A6 bilarna sitter Torso (torque sense) som är mekaniskt driver helt annorlunda än haldex.

Du menar TorSen? Oavsett så har du helt rätt, även BMW har olika 4WD, men dels så är det understyrda beteendet gemensamt för bägge varianterna och dels skulle varenda liten fakta fram i inlägget ovan hade det blivit blivit tre gånger så långt och oläsbart. Det viktiga var väl att sammanhanget framträdde? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 augusti 2011
#10
Ända sen den fösta generationens torsen-diff i quattron så är drivningen "original" 50/50, men kan skicka så mkt som 75% till dem hjul som har mest grepp.

När B7-karossen kom så ändades detta till 40/60 "original"
Men kan skicka så mkt som 80% till vardela axel om den så önskar, och med ESP hela 100%!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 augusti 2011
#11
LeafBox skrev:
Ända sen den fösta generationens torsen-diff i quattron så är drivningen "original" 50/50, men kan skicka så mkt som 75% till dem hjul som har mest grepp.

När B7-karossen kom så ändades detta till 40/60 "original"
Men kan skicka så mkt som 80% till vardela axel om den så önskar, och med ESP hela 100%!

40/60 är roligare på Audi, men en sådan B7 hittar du inte för max 60.000:-? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 augusti 2011
#12
Rquired skrev:
LeafBox skrev:
Ända sen den fösta generationens torsen-diff i quattron så är drivningen "original" 50/50, men kan skicka så mkt som 75% till dem hjul som har mest grepp.

När B7-karossen kom så ändades detta till 40/60 "original"
Men kan skicka så mkt som 80% till vardela axel om den så önskar, och med ESP hela 100%!

40/60 är roligare på Audi, men en sådan B7 hittar du inte för max 60.000:-? smile

Näe, men även tidigare generationer skicker ju mesta kraften bak när man trycker på. Pga gravitation + viktändringen.
Så när man leker i vinterlandet, och gasar till, så är den mest rwd, tills dess att bilen tappat greppet. Då borde den mesta kraften skickas till de 2 yttre hjulen i sladden, varav merdelen till det bakre, ännu en gång pga viktförskjutningen.

Och har man en generation 3 quattro (eller yngre) så kan man manuellt låsa mellan och bak-diffen upp till -88 Och imellan -88--95 bara bak. Och då är det ABSOLUT inge problem att få den mesta utav kraften att åka bak

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 augusti 2011
#13
LeafBox skrev:
Rquired skrev:
LeafBox skrev:
Ända sen den fösta generationens torsen-diff i quattron så är drivningen "original" 50/50, men kan skicka så mkt som 75% till dem hjul som har mest grepp.

När B7-karossen kom så ändades detta till 40/60 "original"
Men kan skicka så mkt som 80% till vardela axel om den så önskar, och med ESP hela 100%!

40/60 är roligare på Audi, men en sådan B7 hittar du inte för max 60.000:-? smile

Näe, men även tidigare generationer skicker ju mesta kraften bak när man trycker på. Pga gravitation + viktändringen.
Så när man leker i vinterlandet, och gasar till, så är den mest rwd, tills dess att bilen tappat greppet. Då borde den mesta kraften skickas till de 2 yttre hjulen i sladden, varav merdelen till det bakre, ännu en gång pga viktförskjutningen.

Och har man en generation 3 quattro (eller yngre) så kan man manuellt låsa mellan och bak-diffen upp till -88 Och imellan -88--95 bara bak. Och då är det ABSOLUT inge problem att få den mesta utav kraften att åka bak

Men det skrev jag väl ovan? Att få den och driva bak är inte problemet utan att du måste ta i såpass mycket för att den skall göra så, till skillnad från fyrhjulsdrivna bilar som överstyr naturligt och är hanterbara som bakhjulsdrivna bilar: Men utan nackdelarna det vill säga att framhjulen hugger i när greppet tappas. smile

Angående äldre quattro, den knappen fungerar väl enbart upp till en viss fart?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 augusti 2011
#14
Rquired skrev:
LeafBox skrev:
Rquired skrev:

40/60 är roligare på Audi, men en sådan B7 hittar du inte för max 60.000:-? smile

Näe, men även tidigare generationer skicker ju mesta kraften bak när man trycker på. Pga gravitation + viktändringen.
Så när man leker i vinterlandet, och gasar till, så är den mest rwd, tills dess att bilen tappat greppet. Då borde den mesta kraften skickas till de 2 yttre hjulen i sladden, varav merdelen till det bakre, ännu en gång pga viktförskjutningen.

Och har man en generation 3 quattro (eller yngre) så kan man manuellt låsa mellan och bak-diffen upp till -88 Och imellan -88--95 bara bak. Och då är det ABSOLUT inge problem att få den mesta utav kraften att åka bak

Men det skrev jag väl ovan? Att få den och driva bak är inte problemet utan att du måste ta i såpass mycket för att den skall göra så, till skillnad från fyrhjulsdrivna bilar som överstyr naturligt och är hanterbara som bakhjulsdrivna bilar: Men utan nackdelarna det vill säga att framhjulen hugger i när greppet tappas. smile

Angående äldre quattro, den knappen fungerar väl enbart upp till en viss fart?

Finns nog ingen 4wd bil som känns rwd. Såvida man inte skickar 75+% bak konstant. Audi R8 kanske.
Själv är jag tveksam på att BMW skickar nå överdrivet mkt konstant bara för att behålla känslan. Låter lite dumt med tank på att motorn sitter fram, och vid normal körning har dom däcken bäst grepp pga motorns vikt. Men om du kan komma med siffror som skulle få bilen att kännas rwd, och en källa så viker jag mej direkt

Diffen ska kopplas ur vid 35km/h. Men går enkelt att ändra på. Finns en blå/vit kabel under diffknappen som man klipper av. Så kan man köra runt med den hur man vill.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 augusti 2011
#15
LeafBox skrev:
Rquired skrev:
LeafBox skrev:

Näe, men även tidigare generationer skicker ju mesta kraften bak när man trycker på. Pga gravitation + viktändringen.
Så när man leker i vinterlandet, och gasar till, så är den mest rwd, tills dess att bilen tappat greppet. Då borde den mesta kraften skickas till de 2 yttre hjulen i sladden, varav merdelen till det bakre, ännu en gång pga viktförskjutningen.

Och har man en generation 3 quattro (eller yngre) så kan man manuellt låsa mellan och bak-diffen upp till -88 Och imellan -88--95 bara bak. Och då är det ABSOLUT inge problem att få den mesta utav kraften att åka bak

Men det skrev jag väl ovan? Att få den och driva bak är inte problemet utan att du måste ta i såpass mycket för att den skall göra så, till skillnad från fyrhjulsdrivna bilar som överstyr naturligt och är hanterbara som bakhjulsdrivna bilar: Men utan nackdelarna det vill säga att framhjulen hugger i när greppet tappas. smile

Angående äldre quattro, den knappen fungerar väl enbart upp till en viss fart?

Finns nog ingen 4wd bil som känns rwd. Såvida man inte skickar 75+% bak konstant. Audi R8 kanske.
Själv är jag tveksam på att BMW skickar nå överdrivet mkt konstant bara för att behålla känslan. Låter lite dumt med tank på att motorn sitter fram, och vid normal körning har dom däcken bäst grepp pga motorns vikt. Men om du kan komma med siffror som skulle få bilen att kännas rwd, och en källa så viker jag mej direkt

Diffen ska kopplas ur vid 35km/h. Men går enkelt att ändra på. Finns en blå/vit kabel under diffknappen som man klipper av. Så kan man köra runt med den hur man vill.

Jag är ingen 4WD-fantast så jag håller med, det var precis därför jag inte skrev "känns som" i mitt inlägg utan ändrade denna biten till "hanterbar som". Men det kunde förstås inte du veta!

Jag ser inte 4WD som ett eget uppträdande, utan det beter sig antingen som en FWD eller RWD upplever jag. Självklart inte exakt som en 2WD, men dess naturliga beteende är antingen eller. Då tänker jag på vad som händer när man gasar, för vad spelar drivningen för roll om man lägger i neutral och svänger?

Och det är där jag menar att skillnaden ligger, dessa Audi vill väldigt gärna gå rakt fram precis som en FWD medan konkurrenter som BMW och Subaru hellre viftar på rumpan. Eller i alla fall upplever jag det så. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Evildan
14 augusti 2011
#16
Är det bara vanliga personbilar som är av intresse?
inga SUV?
Är det AUDI som hägrar rekommenderar jag starkt en A8 4.2.
Är det en mera "normal" bil du är ute efter kan jag även tipsa om Passat B5/B5.5 (typ3B -96/-05) med SYNCRO eller 4motion, det är AUDIs 50/50 drivsystem rakt av med torsen diff.
Passat är givetvis inte lika ombonad som en AUDI men klart duglig att förflytta bakdelen med.
BMWs fyrhjulsdrift i e46 330xi driver 62%bak och 32% fram bla av den anledningen att drivaxlarna fram är gjorda för klena att kunna hantera 50/50 kraftfördelning pga utrymmesbrist, en sådan svaghet anser jag talar emot en lång livslängd.
edit: Tack seth, fingrarna snabbare än huvudet ibland. förtydligade mig ytterligare.
Senast redigerat av Evildan (14 augusti 2011)

3 354 Inlägg
14 augusti 2011
#17
b3 har inte torsen utan är visco syncro men 3b har torsen wink

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

4 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
#18
Evildan skrev:
Är det bara vanliga personbilar som är av intresse?
inga SUV?
Är det AUDI som hägrar rekommenderar jag starkt en A8 4.2.
Är det en mera "normal" bil du är ute efter kan jag även tipsa om Passat B5/B5.5 (typ3B -96/-05) med SYNCRO eller 4motion, det är AUDIs 50/50 drivsystem rakt av med torsen diff.
Passat är givetvis inte lika ombonad som en AUDI men klart duglig att förflytta bakdelen med.
BMWs fyrhjulsdrift i e46 330xi driver 62%bak och 32% fram bla av den anledningen att drivaxlarna fram är gjorda för klena att kunna hantera 50/50 kraftfördelning pga utrymmesbrist, en sådan svaghet anser jag talar emot en lång livslängd.
edit: Tack seth, fingrarna snabbare än huvudet ibland. förtydligade mig ytterligare.

Finns det ens SuV för dem pengarna? 4.2 drar väldigt mycket soppa!

Tittar för tillfället på Audi A6 2.7t 01- (01 kom nya turbo paketet a:250hk org)

Ska gå att hitta innom min prisgräns men ser dött ut i sverige och tyskland verkar jobbigt !

Och tack för alla svar uppskattas verkligen!

//Comedian

Evildan
20 september 2011
#19
SUV: Blazer, Cherokee, Trooper, Pajero, Freelander, finns en uppsjö med 4wd SUV under 50k.
Ang A8 4.2, dom är inte så törstiga som man kan tro, körde min -98 på 1.2l blandad körning med 5steg tiptronic utan att snålköra.
Den A6 du kikat på vill ha ngt mera med automatlåda och runt 1.1 manuellt växlad.
lycka till med letandet, finns mkt bilar för 50k att kika på.


Sök