3501
Sök

Skyhöga Avgasvärden!

21 Inlägg
24 november 2006
Trådstartare
#1
Hallå!

Skulle regga in MR2´n idag. Men de ville sig inge bra alls!

Kolla på de här

co 9,9 (0,5)
co 2500 9,9 (0,3)
HC 566 (100)
Lambda 0,79 (0,97-1,03)



Va kan felet tänkas vara? Låter som katten är helt slut, HC har väl nästan bara med katten att göra?


Tacksam för svar, ös på bara med tips å idéer.


Lada-missbrukare
566 Inlägg
25 november 2006
#2
Av värdena så ser man att bilen går på allt för fet bränsleblandning.. Felet kan jag inte ange.. får nån mer toyota-inkommen ge..
Senast redigerat av Lada Tuning (25 november 2006)

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

6 Inlägg
25 november 2006
#3
hejsan.. haft samma problem med en 850.. det kan vara massa oliga faktorer som ställer till.. antingen att kolvringarna i motorn är slut, lamdan, katten, men ryker bilen någonting när du åker med den? gör den det är det nästan garanterat kolvringarna..

Gasa tills det rasar!!!

200 Inlägg
25 november 2006
#4
eftersom co är högt så får den alldeles för mkt bensin men det kan bero på många saker ...spridare.. soppapump..kan vara lambdasonden som mäter fel mm...om co  hadde varit rätt normalt och hc legat på 1000 hadde motorn troligtvis varit slutkörd men det verkar inte din vara... hadde du haft ett co på 2 och ett hc på 200ppm så hadde nog katten varit slut men dina är så mkt högre så det måste vara flera saker som det är problem med..
börjar med att byta olja och oljefilter samt tändstift ...kolla efter det sen kan du testa byta lambdasonden..efter det ta ner katalysatorn och kolla om den ser hel ut.. om bilen blivit mkt körd på högavärden kan den gå sönder och inte rena mer..är lambdavärdet låg får den för mkt bensin tärtom om det är för högt..

har hållt på med min 200sx (co 3.5 och hc 500)med för höga avgasvärden sen augusti nu och har fått hjälp av 4 mekaniker och har inte kunnat fixxat det än sad

lycka till och fråga ifall du behöver hjälp

Smålänning
7 887 Inlägg
25 november 2006
#5
Min fick 0,0 på co och co2500 när jag bytte stift, olja och luftfilter. Kolla luftfiltret det första du gör!
Senast redigerat av twin_cam (25 november 2006)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

21 Inlägg
25 november 2006
Trådstartare
#6
CO och CO 2500, kunde killen inte få fram ett exakt värde på. De svajjade så mkt så de gick inte å se!

En meck på toyota sa att man skulle plugga ena utblåset på mr2´n, annars får man inte den mängd avgaser som behövs för ett exakt värde. Kan ligga nånting i det.

Bilen ryker ingenting, går precis som den ska. Inga missljud ingenting, låter som den är i kanonskick. Avgaset läcker ingenstans.


645 Inlägg
26 november 2006
#7
Att motorn för lite för mycket soppa ( lambda värdet ) kanske du inte märker själv, kolla lambdan och katten samt byt tändstift, tändkablar, olja och oljefilter samt luftfilter så kanske din värden går ner, annars funkar ju oftast lite k-sprit/metanol i tanken innan bes wink

//Marcus Saari

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
26 november 2006
#8
Har du nyligen bytt lamda sond??? Jag tycker de låter som lamdan...

/// SyyHn

21 Inlägg
27 november 2006
Trådstartare
#9
Var iväg och tittade på bilen idag.

Kollade om det fanns någon felkod, men det fanns det inte. Motorn går riktigt jämt och fint. Lite ventilknack men inget farligt.
Ryker ingenting.


200 Inlägg
28 november 2006
#10
Spec_ skrev:
Var iväg och tittade på bilen idag.

Kollade om det fanns någon felkod, men det fanns det inte. Motorn går riktigt jämt och fint. Lite ventilknack men inget farligt.
Ryker ingenting.

kolla ventiltätningarna

21 Inlägg
21 december 2006
Trådstartare
#11
Byte av lambdasond å de gick bra på besiktningen wink

Konstigt att bilen inte gav felkod på det? Tycker den borde ha gjort det.. men aja problem solved smile


1 893 Inlägg
21 december 2006
#12
Nästa gång du kör in på SBP, se till att du har mindre än halv tank och häll i tre (3) flaskor K-sprit. Det är ett gammalt beprövat knep som fungerade 1976 när de började mäta avgasvärdena. Det hjälper än idag! wink


21 Inlägg
21 december 2006
Trådstartare
#13
Kristian_V skrev:
Nästa gång du kör in på SBP, se till att du har mindre än halv tank och häll i tre (3) flaskor K-sprit. Det är ett gammalt beprövat knep som fungerade 1976 när de började mäta avgasvärdena. Det hjälper än idag! wink

Hehehe får göra det om de blir galet på nästa besiktning smile


1 893 Inlägg
21 december 2006
#14
Spec_ skrev:
Hehehe får göra det om de blir galet på nästa besiktning smile

Om du gör det INNAN SBP, så slipper du åka in igen. wink
Jag har det som standard manöver innan SBP, Lite sopp/mycket K-sprit. big_smile big_smile big_smile


25 Inlägg
26 januari 2007
#15
Hjälper k-sprit mycket? har hört 2-taktsolja och etanol går bra med, nån som vet?? Har problen med tomgångsvärdena på min mazda 626 -90 bytte lambdasond också om det var den som spökade. får se på måndag tongue
Senast redigerat av Lill_Knukle (26 januari 2007)


8 Inlägg
26 januari 2007
#16
tja! ja, k-sprit hjälper, även etanol..men är värdena för höga så är det mer troligt att du måste byta ventiltätningarna eller oljeringarna..lycka till!



Sök