Hej!
Jag har en Saab 9-3 2.0 Coupé som spinner på jättebra men som nu börjat krångla litet. För ett par dagar sedan så började det lukta lite bränt om motorn varpå det rök lite när man stannade. Jag tänkte att det var väldigt allvarligt och fick lite småpanik, men jag tog till förnuftet och kom fram till att det "endast" hade läckt lite mer motorolja på motorblocket som då var varmt då det började ryka - het olja helt enkelt.
Föregående beskrivna problem uppstår nu förmodligen bara vid belastning, motorn är ej trimmad, det är inte tal om några varningslampor heller och värdena ser hitintills normala ut. (Oljetryck o.s.v.)
Så jag har lite bilder här:
Översikt av motorn.
Nedre högra hörnet av motorblocket, rätt friskt med oljeläckage (om det nu kommer just därifrån...).
Ovanför Saabloggan, kan vara källan till läckan.
Sedan har vi vad jag tror är växellådan längre ner som är ovanligt fuktig, eller den kanske ska vara så..?
-------------------------------
Bilen har gått 15 800 mil och är 12 år gammal, förra ägaren lade ner en hel del pengar på den trots sina korta resor med bilen, men han bytte ju inte allt direkt... Efter att ha googlat runt litet så antar jag att det kan röra sig om en topplockspackning eller ventilkåpspackning, men har egentligen ingen aning.
Vad tror ni?
Tack på förhand!